Scalair product van twee vectoren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 44

Scalair product van twee vectoren

Zijn v en w vectoren, met t.o.v. de orthonormale basis (e1,e2,e3) respectieve kentallen (v1,v2,v3) en (w1,w2,w3) dan geldt er:

v.w=v1*w1+v2*w2+v3*w3

Bewijs dit en hou rekening met e1*e1=e2*e2=e3*e3=1 en e1*e3=e2*e3=e1*e2=0.



Ik dacht er eerst aan om dit te doen aan de hand van de norm van de vectoren en de cosinusregel. Maar het gevolg van deze stelling is nét de norm van een vector i.f.v. de kengetallen. Dus hoe pak je dan zoiets aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scalair product van twee vectoren

Wat is de (jouw) definitie van het scalair product?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: Scalair product van twee vectoren

Wat is de (jouw) definitie van het scalair product?
Definitie:

(1)is v is of w de nulvector, dan is het scalair product 0

(2)zijn v en w beiden verschillende van de nulvector dan is v*w=||v||*||w||*cos(v,w)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scalair product van twee vectoren

En welke definitie voor de norm, aangezien die in functie van de kengetallen blijkbaar later komt...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: Scalair product van twee vectoren

En welke definitie voor de norm, aangezien die in functie van de kengetallen blijkbaar later komt...?
In mijn cursus staat:

De norm van een vector v, genoteerd ||v||, is de afstand tussen twee willekeurige punten P en Q die een representant van v bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scalair product van twee vectoren

Dat lijkt me toch wat vreemd. Op basis van de oorspronkelijke vraagstelling zou ik denken dat je al een soort van distributieve eigenschap moet hebben gezien van dit scalair product om die tip te kunnen gebruiken, en een eigenschap die zegt dat constante factoren naar voor kunnen. Ik denk dat je bij die basisvectoren dan ook niet de vermenigvuldiging * bedoelt (dat kan zelfs niet!), maar precies je scalair product ".".
Nikolas schreef:Zijn v en w vectoren, met t.o.v. de orthonormale basis (e1,e2,e3) respectieve kentallen (v1,v2,v3) en (w1,w2,w3) dan geldt er:

v.w=v1*w1+v2*w2+v3*w3

Bewijs dit en hou rekening met e1*e1=e2*e2=e3*e3=1 en e1*e3=e2*e3=e1*e2=0.

Uitschrijven levert dan:
\(\vec v \cdot \vec w = \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right) \cdot \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right)\)
Dan werk je distributief uit en gebruik je de gekende scalaire producten van de basisvectoren:
\(\left( {v_1 \vec e_1 } \right) \cdot \left( {v_1 \vec e_1 } \right) + \left( {v_1 \vec e_1 } \right) \cdot \left( {v_2 \vec e_2 } \right) \cdots = v_1 ^2 \underbrace {\vec e_1 \cdot \vec e_1 }_1 + v_1 v_2 \underbrace {\vec e_1 \cdot \vec e_2 }_0 + \cdots \)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: Scalair product van twee vectoren

Bedankt TD, ik snap wat je bedoelt. Ik bedoelde ook het scalair product!

Ik zal het nu eens volledig proberen uit te werken. Mag ik het daarna op het forum plaatsen ter verbetering?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scalair product van twee vectoren

Natuurlijk, maar ik denk dat je "op het zicht" al kan voorspellen wat er zal gebeuren (kijk maar eens goed): na volledig uitwerken krijg je 9 termen (want 3 x 3) waarvan er drie kwadraten in de kentallen (bij gelijke basisvectoren, dus met hun scalair product 1) en zes gemengde termen in de kentallen (met ook gemengde basisvectoren, dus met hun scalair product 0) - je houdt precies de som van de kwadraten van de kentallen over. Schrijf het maar eens uit, maar bespaar je het overtypen als het uitkomt ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: Scalair product van twee vectoren

TD schreef:Dat lijkt me toch wat vreemd. Op basis van de oorspronkelijke vraagstelling zou ik denken dat je al een soort van distributieve eigenschap moet hebben gezien van dit scalair product om die tip te kunnen gebruiken, en een eigenschap die zegt dat constante factoren naar voor kunnen. Ik denk dat je bij die basisvectoren dan ook niet de vermenigvuldiging * bedoelt (dat kan zelfs niet!), maar precies je scalair product ".".

Uitschrijven levert dan:
\(\vec v \cdot \vec w = \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right) \cdot \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right)\)
Dan werk je distributief uit en gebruik je de gekende scalaire producten van de basisvectoren:
\(\left( {v_1 \vec e_1 } \right) \cdot \left( {v_1 \vec e_1 } \right) + \left( {v_1 \vec e_1 } \right) \cdot \left( {v_2 \vec e_2 } \right) \cdots = v_1 ^2 \underbrace {\vec e_1 \cdot \vec e_1 }_1 + v_1 v_2 \underbrace {\vec e_1 \cdot \vec e_2 }_0 + \cdots \)
Maar moet dit:
\(\vec v \cdot \vec w = \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right) \cdot \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right)\)
Niet dit zijn:
\(\vec v \cdot \vec w = \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right) \cdot \left( {w_1 \vec e_1 + w_2 \vec e_2 + w_3 \vec e_3 } \right)\)
EDIT: pff, ik snap het blijkbaar toch niet. Waar haal je vandaan dat:
\(\vec v= \left( {v_1 \vec e_1 + v_2 \vec e_2 + v_3 \vec e_3 } \right) \)
Dat is toch juist wat ik moet bewijzen? Of wat zie ik over het hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scalair product van twee vectoren

Ja natuurlijk, met (lui) copy/paste heb ik gewoon twee keer v genomen, daarna moest het uiteraard w zijn. Daarin ben ik in m'n vorig bericht ook op verder gegaan (kwadraten zijn er dan niet, dat zijn de termen viwi enzovoort).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: Scalair product van twee vectoren

Oké, negeer die edit maar. Dat is waarschijnlijk de definitie van een vector? Toch? Bah, volgens mij hebben wij echt een slechte cursus. Of ik ben gewoon dom.

Overigens heb je wel gelijk over die distributieve eigenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scalair product van twee vectoren

Oké, negeer die edit maar. Dat is waarschijnlijk de definitie van een vector? Toch? Bah, volgens mij hebben wij echt een slechte cursus. Of ik ben gewoon dom.
Dat is precies het gebruik van een coördinatenstelsel: je kan elke vector schrijven als een lineaire combinatie van basisvectoren, de coëfficiënten zijn precies de kengetallen ("coördinaten").
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: Scalair product van twee vectoren

Oké, ik ben er geraakt. Bedankt voor de hulp, TD!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Scalair product van twee vectoren

Graag gedaan - sorry voor de verwarring ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer