Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 369

Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik kom ergens niet uit en dat stoort me behoorlijk.

Stel men heeft een (vierkante-) balk, waarin nog een andere balk zonder speling in zit. Anders gezegd, men heeft twee precies in elkaar passende vierkante profielen. E.e.a. staat ook in de bijlage. Hoe kan het traagheidsmoment van het totaal bepaald worden?

Omdat twee losse delen minder stijf zijn dan wanneer het een geheel is kun je het niet simpelweg als een geheel beschouwen (en dus niet simpelweg bh³/12 van de buitenste maten - bh³/12 van de binnenste maten). Het heeft vast iets met de verschuivingsstelling (Ix=Ix'+y²A) te maken maar ik zie het even niet meer.

Iemand enig idee?

Bij voorbaat dank,

Bart
Bijlagen
twee_profielen.jpg
twee_profielen.jpg (14.91 KiB) 1114 keer bekeken
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 15

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Verschuivingsstelling is alleen van toepassing als de eigen zwaartepunten verschoven liggen ten opzichte van het gemeenschappelijke zwaartepunt.

Zoals je zelf al bedacht hebt, kun je deze constructie niet als één geheel zien en dus kun je de oppervlakken niet bij elkaar optellen.

Je kunt echter wel de traagheidsmomenten bij elkaar optellen; dus: bh³/12 binnenste profiel + bh³/12 buitenste profiel. In dit geval zal de uitkomst realistischer zijn.

Berichten: 369

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

" Verschuivingsstelling is alleen van toepassing als de eigen zwaartepunten verschoven liggen ten opzichte van het gemeenschappelijke zwaartepunt" dat klopt, dat is hier inderdaad niet het geval, dat had ik zelf ook al verzonnen, maar volgens onze docent heeft het wel met de verschuivingsstelling te maken.

"dus: bh³/12 binnenste profiel + bh³/12 buitenste profiel" Dat komt op het zelfde neer als wat ik al zei, je krijgt namelijk: b1h1³/12-b2h2³/12+b2h2³/12-b3h3³/12, dus eigenlijk b1h1³/12-b3h3³/12.

Mijn projectgroep had dit ook al verzonnen, dit is echter volgens de docent niet het geval en nou moet ik het juiste achterhalen.

Weet iemand misschien nog iets?

Met vriendelijke groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 369

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Ik ben gewoon eigenwijs geweest en heb gewoon simpelweg bh³/12 van buiten - bh³/12 van binnen gebruikt, een ander docent zei ook dat dat gewoon juist is in deze situatie.

In ieder geval super bedankt Gerhart.

Topic maar sluiten dan?

Met vriendelijke groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Topic maar sluiten dan?
Een topic wordt doorgaans niet gesloten na het oplossen van de vraag. We weten immers nooit of er ooit nog toevoegingen komen of bijkomende vragen van eventueel andere gebruikers die met eenzelfde vraag zitten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 15

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

bartelomeus schreef:In ieder geval super bedankt Gerhart.

Met vriendelijke groet,

Bart
Graag gedaan, Bart.

Ben wel benieuwd hoe die andere docent dan de verschuivingsstelling had willen gebruiken.

Berichten: 369

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Gerhart schreef:Graag gedaan, Bart.

Ben wel benieuwd hoe die andere docent dan de verschuivingsstelling had willen gebruiken.
Ik ben net zo benieuwd als jij bent. Als het goed is krijg ik deze week de uitslag, ik zal dan meteen even navragen hoe die docent dat gezien had. Als ik het weet laat ik het je meteen even weten, goed?

Met groet.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 15

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Heel graag.

Berichten: 369

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

Heel graag.
De docent heeft zijn fout erkend.

Wij hadden gewoon gelijk Gerhart.

Groeten
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 15

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment twee profielen

;)

Reageer