Springen naar inhoud

Gezocht: cijferreeks van test Mensa

• Log in om te kunnen reageren

KingOop

KingOop

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 21:29

Ik heb een tijdje geleden een soort IQ test gedaan van de Mensa in Utrecht. De test bestond uit 2 delen. Het 2de deel waren cijfer reeksen. Volgens mij waren het er 25 of 30 ofzo. De tijd die je kreeg was 30 minuten. Het ging allemaal redelijk lekker totdat ik bij de laatste vraag kwam. Ik ben daar dik 10 minuten mee bezig geweest en heb hem op alle mogelijke manieren die ik kon bedenken proberen op te lossen. Op het eind had ik nog steeds totaal geen clue te pakken. Ik heb hier vaak aan terug moeten denken en zou graag willen dat ik die reeks nog eens voor me had liggen. Had ik die getallen maar even onthouden en later opgeschreven. Ik moet er gewoon uitkomen of in ieder geval weten wat de oplossing is.
En nu bedacht ik me dus dat 1 van jullie vast ook die test een keer heeft gemaakt. De kans is waarschijnlijk zeer klein gezien weinig mensen vragen mee naar huis zullen nemen (en dat mag ook niet). Maar...

Weet iemand toevallig nog die reeks???? (ik meen te hebben begrepen dat ze altijd de zelfde test gebruiken) (ik was +/- 1,5 jaar geleden daar)
WETEN IS VERGETEN

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2009 - 08:58

Dit is niet echt een raadsel ;) Ik heb je bericht afgesplitst naar een aparte topic.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

KingOop

KingOop

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2009 - 13:52

Ja ok bedankt, ik begrijp.
WETEN IS VERGETEN

Niveos

Niveos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 09:59

Niet geheel on-topic, maar hou groot is de betrouwbaarheid van de Mensa thuistest? Volgens die test zou ik tot de bovenste 2% van de bevolking moeten horen. Dat leek me niet erg geloofwaardig en toen ik een stukje verder keek zag ik dat de officile test het mooie sommetje van 42,50 ging kosten, wat me al snel deed denken aan een lokkertje (want tja, m'n nieuwsgierigheid is nu toch echt wl gewekt).

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2009 - 10:54

Lastig te zeggen, die thuistest is feitelijk niet groot genoeg om met zekerheid iets aan te geven. Als je hem slechts eenmaal doet, en niet bekend bent met de opgaven (of zeer analoge uit andere tests) dan zal het een indicatie van je kansen geven... maar de opgaves in de thuistest hebben niet heel veel weg van die in de 'echte' - die steken echt anders in elkaar.

Overigens doet men 2 testen, zowel een 'gangbare' iq test (catell) als een test op numeriek inzicht. Ik neem aan dat de gezochte reeks er eentje van die laatste test is. Voor zover ik weet is er geen andere manier om aan die reeks te komen dan om nogmaals de test te doen en hem dan ergens op te schrijven oid... het is uiteraard niet de bedoeling dat de testopgaves openbaar worden zolang ze nog in gebruik zijn.
Victory through technology

Lapzwans

Lapzwans

• >100 berichten
  • 145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 12:01

Ik zag ooit een filmpje van Mensa, rare snuiters waren het. Leuk om die test een keer te doen hoor, maar als je je echt onder de slimme mensen wil begeven, moet je natuurlijk gewoon natuurkunde gaan studeren ;) (geintje)

KingOop

KingOop

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 17:12

Niet geheel on-topic, maar hou groot is de betrouwbaarheid van de Mensa thuistest? Volgens die test zou ik tot de bovenste 2% van de bevolking moeten horen. Dat leek me niet erg geloofwaardig en toen ik een stukje verder keek zag ik dat de officile test het mooie sommetje van 42,50 ging kosten, wat me al snel deed denken aan een lokkertje (want tja, m'n nieuwsgierigheid is nu toch echt wl gewekt).

Een echt lokkertje om geld te verdienen is het volgens mij toch niet. Ze regelen ook nog eens je treinkosten voor die dag. Volgens mij krijg je een retourtje naar Utrecht voor 11 meen ik (voor mij wel fijn gezien ik uit Limburg kom). Te gebruiken vanuit elk willekeurig station in NL.
En zij hebben toch ook nog wat kosten zoals een Pshycholoog en gebouw etz...

Maar wat je ervoor terug krijgt is een percentiel-score op 2 onderdelen waaronder dus 1 deel cijfer-reeksen. Je moet dan dus op 1 van de 2 onderdelen een score halen van minimaal 98 om toegelaten te worden tot het clubje. Ongeveer de helft van de mensen die het gehaald hadden zouden daarna ook lid worden van het clubje zei die pshycholoog.

Veranderd door KingOop, 18 april 2009 - 17:14

WETEN IS VERGETEN

Niveos

Niveos

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 17:46

Het punt is niet dat ik bij dat clubje zou willen horen, integendeel. Mijn leven bestaat uit andere dingen. Ik verdenk ze gewoon van dat ze misbruik maken van de nieuwsgierigheid van mensen.
Ik weet dat ik bovengemiddeld scoor op testen, maar ik weet ook dat ik echt niet tot de bovenste 2% behoor en daarom stel ik daar m'n vraagtekens bij.

Chr0nicle

Chr0nicle

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 21:06

Het punt is ook dat ze natuurlijk niet een al te realistische test kunnen maken. Zouden ze dat wel doen, dan hoef je ook niet meer de echte test te komen maken.
Door dat zelfde feit kunnen ze echter ook geen heel goede indicatie geven, en hooguit een schatting.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2009 - 01:11

Tja, wat kosten betreft: vergelijkbare testen zijn in de regel aanzienlijk duurder, zelfs een theorie-examen voor een rijbewijs kost een stuk meer terwijl dat niet eens handmatig nagekeken wordt... wat dat betreft is er aan die kosten echt geen verdienste. Of je nieuwsgierigheid 40 euro waard is weet ik natuurlijk niet, maar als je elders een certified iq test wilt laten doen ben je zeker een veelvoud kwijt.

Overigens krijg je niet alleen een percentiel-score maar ook gewoon de numerieke uitslag van de iq test - al zijn die dan weer niet vergelijkbaar tussen verschillende tests.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures