Energie in warme lucht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Energie in warme lucht

Hallo,

er wordt lucht uit een droogmachine geblazen. deze lucht heeft een temperatuur van 50°C en 30% Relatieve vochtigheid.

de lucht werd opgewarmd met een elektrisch verwarmingselement.

Hoe kan ik de energie berekenen die nog in de warme lucht zit?

moet ik de formule Q=mxCxT gebruiken ?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energie in warme lucht

De hoeveelheid "energie die in de lucht zit" is afhankelijk van wat je met die lucht wilt doen.

Gebruik je die lucht van 50 oC om iets op te warmen, waarbij die lucht wat afkoelt maar niet zijn dauwpunt bereikt dan is de hoeveelheid energie die uit die lucht vrijkomt gelijk aan: m.Cp.(50 - T)

waarin:

m = massadebiet lucht, kg/s

Cp = soortelijke warmte lucht, kJ/kg.K

T = temperatuur waar tot de lucht afgekoeld wordt, oC.

Wordt die lucht gebruikt om iets kouds op te warmen waarbij die lucht verder afkoelt dan zijn dauwpunt dan zal er bovendien condensatiewarmte beschikbaar komen uit die lucht, en levert die lucht dus meer energie dan de simpele m.Cp.(50 - T) formule doet vermoeden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.746

Re: Energie in warme lucht

je kan voor specifieke energie de volgende uitdrukking geven: e=h+ v²/2 +gz

Daardoor kan je zien dat je vraagstelling waarschijnlijk verkeerd is?

En zoals Fred al aangeeft, energie is vaak niet interessant, energieverschil daarentegen wel.

Berichten: 11

Re: Energie in warme lucht

Fred F. schreef:De hoeveelheid "energie die in de lucht zit" is afhankelijk van wat je met die lucht wilt doen.

Gebruik je die lucht van 50 oC om iets op te warmen, waarbij die lucht wat afkoelt maar niet zijn dauwpunt bereikt dan is de hoeveelheid energie die uit die lucht vrijkomt gelijk aan: m.Cp.(50 - T)

waarin:

m = massadebiet lucht, kg/s

Cp = soortelijke warmte lucht, kJ/kg.K

T = temperatuur waar tot de lucht afgekoeld wordt, oC.

Wordt die lucht gebruikt om iets kouds op te warmen waarbij die lucht verder afkoelt dan zijn dauwpunt dan zal er bovendien condensatiewarmte beschikbaar komen uit die lucht, en levert die lucht dus meer energie dan de simpele m.Cp.(50 - T) formule doet vermoeden.
wel het is eigenlijk lucht die uit een droogmachine komt. ze is dan 50°C. En ik wil deze lucht direct terug naar de aanzuigzijde van de droogmachine brengen. (en zo energie besparen)

dus nu zou ik graag weten hoeveel KW ik hiermee uitspaar ten opzichte van verse lucht van 25°C te gebruiken.

dus volgens jullie is het:

Sensible heat:

Qs= Cp*q*ρ*∆t/3600

6,030192417 [Kw]

Specific heat of air

Cp=

1,005 [Kj/Kg*°C]

Air density

ρ=

1,205 [Kg/m³]

Air flow

q=

717,035328 [m³/h]

Temperature

Δt =

25 [°C]

T2=

50 [°C]

T1=

25 [°C]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Energie in warme lucht

snuffit schreef:wel het is eigenlijk lucht die uit een droogmachine komt. ze is dan 50°C. En ik wil deze lucht direct terug naar de aanzuigzijde van de droogmachine brengen. (en zo energie besparen)

dus nu zou ik graag weten hoeveel energie ik hiermee uitspaar ten opzichte van verse lucht van 25°C te gebruiken.
Dat kost je alleen nog maar meer energie. Het doel van een droogmachine is te drogen. Je warmt "verse" lucht op waardoor de relatieve vochtigheidsgraad daarvan daalt. Dat betekent dat die warme lucht ineens veel meer waterdamp kan bevatten. De waterdamp uit je te drogen materiaal voer je dan met je "afval"lucht weer af. Het heeft geen zin de met waterdamp verzadigde "afval"lucht direct terug je droger in te sturen: er kan geen waterdamp meer bij, dus verdampt er niks meer, dus droogt er niks meer.

Eventueel kun je je afvallucht dmv een warmtewisselingssysteem langs een aanvoerkanaal voor verse lucht laten stromen, zonder dat de twee stromen kunnen mengen. Zo kun je je verse lucht alvast een beetje voorverwarmen, dat kan wel energie schelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Energie in warme lucht

De producent van je apparaat zal het wel zo gemodelleerd hebben dat de lucht die eruit komt niet meer nuttig is ;)

Berichten: 11

Re: Energie in warme lucht

De producent van je apparaat zal het wel zo gemodelleerd hebben dat de lucht die eruit komt niet meer nuttig is ;)
de lucht die eruit komt geeft een gemiddelde RV van 30% en dat is nog lang niet verzadigd. en als je deze lucht terug opwarmt van 50°C naar 105°C daalt de RV. dus kun je deze lucht toch nog gebruiken?

en indien dit zo is hoe kan ik dan de energiebesparing bepalen (zoals ik hierboven deed of anders)

dank bij voorbaat

Berichten: 2.746

Re: Energie in warme lucht

Als je met vochtige lucht iets wil drogen zal het langer duren dan dat je met droge lucht droogt.

lucht van 100°C lijkt me wat warm, en zal je dan ook lucht van 100°C uitstoten? Dan heb je juist meer dan minder energieverbruik.

Berichten: 11

Re: Energie in warme lucht

stoker schreef:Als je met vochtige lucht iets wil drogen zal het langer duren dan dat je met droge lucht droogt.

lucht van 100°C lijkt me wat warm, en zal je dan ook lucht van 100°C uitstoten? Dan heb je juist meer dan minder energieverbruik.
En als ik een warmtewisselaar zou gebruiken, met welke formule kan ik dan de gewonnen energie berekenen?

bv

lucht opwarmen van 35°C naar 105°C ipv 25°C naar 105°C

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Energie in warme lucht

de lucht die eruit komt geeft een gemiddelde RV van 30%
Wat droog je dan in dat apparaat? Woestijnzand ;) ?

Als er lucht met een RV van 30% uit een droger komt jaag je er veel te veel of veel te warme lucht door. Dan zit daar je eerste besparing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Energie in warme lucht

Een warmtewisselaar is al een beter idee, maar ik betwijfel of het veel zal uitmaken.

Als je aan een warmtewisselaar eenvoudig wil rekenen, pas je behoud van energie toe. Wat erin gaat, moet er ook weer uit.

opmerkingetje, als je de uitgaande lucht gaat koelen, kan je condensatie krijgen in je WW.

Berichten: 11

Re: Energie in warme lucht

Jan van de Velde schreef:Wat droog je dan in dat apparaat? Woestijnzand ;) ?

Als er lucht met een RV van 30% uit een droger komt jaag je er veel te veel of veel te warme lucht door. Dan zit daar je eerste besparing.
ah ik dacht dat Als het "woestijnzand" droger word je toch meer warmte nodig om de rest van het vocht te verdampen?

en om terug te komen op de warmtewisselaar is dit dan met de volgende formule te bereken Qs= Cp*q*ρ*∆t/3600 ?

Reageer