Werking waterpijp

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Werking waterpijp

Hallo,

Ik heb een paar vragen over de werking van een waterpijp,

[attachment=3475:400px_Ho...ough.svg.png]

Ik snap wel hoe een waterpijp ongeveer werkt. Door aan de Hose te zuigen, creëer je een onderdruk in de Water jar, omdat de drukt buiten de waterpijp groter is dan in de Water jar 'wil' de lucht naarbinnnen. Dit kan maar op een manier, namelijk via de Bowl, hier gaat de rook in, en komt onder water uit, waarna het in de Water jar komt zodat de druk weer gelijk is.

Ik wel eens zelf een waterpijpje gemaat, van een colafles bijvoorbeeld. En ik heb gemerkt dat naarmate de buis die van de Bowl naar de Water jar loopt, dieper onder water uitkomt, het lastiger wordt om rook uit de Hose te zuigen. Nu 'voelt' het wel logisch dat dit zo is, maar wat is hier de natuurkundige verklaring voor?

Eigenlijk wil ik weten welke variabelen invloed hebben op de werking van de pijp, en hoe ze dit doen, degene die mij belangrijk lijken zijn:
  • De diepte van het punt waar de buis onder water uitkomt
  • De hoeveelheid lucht en water in de Water jar
  • De dikte van de buis
  • De lengte van de buis
  • De dikte van de Hose
Dus mijn vraag is: Op welke manier hebben deze variabelen invloed op de werking van de waterpijp, en wat is de verklaring daarvoor (als iemand formules kan gebruiken, graag).

En zijn dit alle variabelen? Zijn er meer, of juist minder?

Bedankt.
Bijlagen
400px_Hookah_lookthrough.svg.png
400px_Hookah_lookthrough.svg.png (19.26 KiB) 1011 keer bekeken

Berichten: 2.746

Re: Werking waterpijp

de afmetingen van je buizen hebben maar weinig invloed, tenzij je gaat overdrijven met té fijne buizen (hoge weerstand) of te lange buizen (dan is het volume lucht niet meer te verwaarlozen)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Werking waterpijp

Oké, dan kan ik die van mijn lijstje halen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de invloed van de diepte van het punt waar de buis onder water uit komt, en de lucht/water verhouding in de Water jar

Berichten: 2.746

Re: Werking waterpijp

ken je de wet van Bernouilli? pas die toe op verschillende punten van de waterpijp.

als je de buis dieper in het water steekt, neemt de druk toe met: dichtheidwater.hoogte.9.81

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Werking waterpijp

Qua verhouding lucht/water in de water jar;

Je krijgt de meeste rook als je de water jar ongeveer 50-75 % vult met water.

De dikte en lengte van de buis maakt op zich niet uit btw :eusa_whistle:

Re: Werking waterpijp

@ MacHans

Je zou er kwasi-statisch aan kunnen rekenen. Op het moment dat er belletjes uit het buisje komen, is het vloeistofoppervlak in het buisje kennelijk tot net voorbij de onderrand gezakt. Als het buisje niet al te dun (capillaire effecten) of te dik (instabiliteiten) is, kan je daar uit berekenen wat dan de onderdruk in de watervaas is. Daar volgt dan weer uit hoeveel lucht je moet opzuigen voordat er rook uit het buisje borrelt.

Succes!

Reageer