Berekenen te leveren vermogen elektroauto bij constante snelheid
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 4
Berekenen te leveren vermogen elektroauto bij constante snelheid
Hallo,
Om aan te tonen dat het te leveren vermogen bij een constante snelheid lager is dan het maximale vermogen willen we het te leveren vermogen berekenen dat door een elektromotor geleverd moet worden.
Mijn eerste gedachte was om Ekin uit te rekenen volgens Ekin=1/2 mv2. Hier kwam een energiebehoefte uit die hoger was dan het maximale te leveren vermogen van 3000W.
Enkele gegevens:
Vermogen motor P= 3000W
Te behalen snelheid v=12,5m/s
Omtrek van de velg=1.11m (14")
Aangezien W=F*s dacht ik op deze manier F uit te kunnen rekenen. Echter weet ik niet zeker of ik voor W (energie) het vermogen P in mag vullen.
Ook heb ik op het forum gezocht en kwam dit topic tegen: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=68368
In mijn geval is het toerental te berekenen door de omtrek van de velg(in m) te delen door de snelheid (in meter per seconde). De velg moet 11,26 omwentelingen per seconde maken om de afstand af te leggen.
Als ik de kracht (het koppelmoment) weet wil ik doormiddel van de formule P=F*v het te leveren vermogen uit rekenen.
Ik loop hier helemaal mee vast omdat ik niet goed weet welke theorie ik moet gebruiken. Kan iemand mij hier mee helpen?
Met vriendelijke groeten,
Mark Roossien
Om aan te tonen dat het te leveren vermogen bij een constante snelheid lager is dan het maximale vermogen willen we het te leveren vermogen berekenen dat door een elektromotor geleverd moet worden.
Mijn eerste gedachte was om Ekin uit te rekenen volgens Ekin=1/2 mv2. Hier kwam een energiebehoefte uit die hoger was dan het maximale te leveren vermogen van 3000W.
Enkele gegevens:
Vermogen motor P= 3000W
Te behalen snelheid v=12,5m/s
Omtrek van de velg=1.11m (14")
Aangezien W=F*s dacht ik op deze manier F uit te kunnen rekenen. Echter weet ik niet zeker of ik voor W (energie) het vermogen P in mag vullen.
Ook heb ik op het forum gezocht en kwam dit topic tegen: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=68368
In mijn geval is het toerental te berekenen door de omtrek van de velg(in m) te delen door de snelheid (in meter per seconde). De velg moet 11,26 omwentelingen per seconde maken om de afstand af te leggen.
Als ik de kracht (het koppelmoment) weet wil ik doormiddel van de formule P=F*v het te leveren vermogen uit rekenen.
Ik loop hier helemaal mee vast omdat ik niet goed weet welke theorie ik moet gebruiken. Kan iemand mij hier mee helpen?
Met vriendelijke groeten,
Mark Roossien
-
- Berichten: 12.262
Re: Berekenen te leveren vermogen elektroauto bij constante snelheid
Waarom is het vermogen bij een constante snelheid lager? Als je een auto aandrijft met een vast vermogen zal hij vanzelf zijn maximumsnelheid bij dat vermogen bereiken (dwz: alles gaat op aan lucht- en rolweerstand, vrijving en dergelijke), al duurt dat in de praktijk natuurlijk wel oneindig lang.Om aan te tonen dat het te leveren vermogen bij een constante snelheid lager is dan het maximale vermogen willen we het te leveren vermogen berekenen dat door een elektromotor geleverd moet worden.
Je kunt hooguit berekenen hoeveel -meer- vermogen je nodig hebt om de maximale snelheid te bereiken binnen een gegeven tijdsbestek (of afstand oid).
Victory through technology
-
- Berichten: 4
Re: Berekenen te leveren vermogen elektroauto bij constante snelheid
Oké,
Voor mij was het altijd logisch dat je wanneer je optrekt meer vermogen nodig hebt dat dat je een constante snelheid hebt. Dit is dus niet waar?
Voor mij was het altijd logisch dat je wanneer je optrekt meer vermogen nodig hebt dat dat je een constante snelheid hebt. Dit is dus niet waar?
- Berichten: 7.224
Re: Berekenen te leveren vermogen elektroauto bij constante snelheid
Niet perse, dat hangt er helemaal vanaf hoe hard je optrekt.MarkRoos schreef:Oké,
Voor mij was het altijd logisch dat je wanneer je optrekt meer vermogen nodig hebt dat dat je een constante snelheid hebt. Dit is dus niet waar?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton