[warmteleer] vraag ivm stoomturbine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[warmteleer] vraag ivm stoomturbine

Hoi, ik had een vraag ivm warmteleer, ik zit vast met een moeilijk vraagstuk, en ik vroeg me af of hier iemand was die me op weg kon helpen met het schema en/of het T-s diagram!

Dit is de vraag:

In een stoominstallatie met herverhitting is de keteldruk 200 bar en de stoomtemperatuur 600°C. Aan het einde van de expansie in de hogedrukturbine is de druk 15 bar. Een deel van deze stoom wordt dan onttrokken voor de verwarming van het voedingswater in een mengvoorwarmer. De resterende stoom wordt bij constante druk opnieuw verwarmd, nu tot 500°C, waarna de stoom expandeert tot 0,04 bar. Als de gehele expansie isentropisch verloopt, bereken dan de stoomproductie van de ketel (in t/h) als de turbine een vermogen levert van 150 MW. Gegeven zijnde stoomtabellen en het h-s-diagram.

Het komt het boek van "Warmteleer voor technici" van ir. A.J.M. Van Kimmenaede, van uitgeverij Nordhoff Wolters (moest je mss ook het boek hebben en de oplossing).

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [warmteleer] vraag ivm stoomturbine

Wat ben je in staat om zelf al te doen?

Bijvoorbeeld:

Als 1 kg stoom van 600 oC en 200 bar in een turbine isentropiosch expandeert tot 15 bar, wat is dan de temperatuur?

En wat is het enthalpieverschil tussen inlaat en uitlaat in kJ/kg?

Soortgelijke vragen voor de tweede turbine.

Dat moet je toch zelf kunnen m.b.v. stoomtabel of h-s diagram?

Hoeveel stoom wordt onttrokken voor de mengvoorwarmer? Dat is mij niet duidelijk.

Waarschijnlijk is het de bedoeling dat de maximaal mogelijke hoeveelheid stoom gecondenseerd wordt in het voedingswater?

Heb je de volledige en letterlijke tekst van het vraagstuk geplaatst?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: [warmteleer] vraag ivm stoomturbine

Jup, de volledige vraag, alles wat er stond!

En met de stoomtabellen kan ik prima werken, enkel het schema en T-s-diagram kan ik niet uit dit vraagstuk halen. Het leek me nogal een verwarrend vraagstuk, ik ben blijkbaar niet de enige die het vind ;)

Reageer