Springen naar inhoud

Dipoolmomenten

• Log in om te kunnen reageren

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2009 - 18:37

Ik had enkele vragen over ge´nduceerde en permanente dipoolmomementen

Zo staat er in mijn cursus dat kwik apolair is (is dit wel zo, ik zou denken dat zon kwik atoom niet symmetrisch is, omdat de orbitalen niet symmetrisch verdeeld zijn, en daardoor een dipoolmoment creert) en dat de kwik atomen worden bijeengehouden door London-krachten

Dat is dus een kracht met als oorzaak ge´nduceerde dipoolmomenten, maar wordt een dipoolmoment niet gedefinieerd tussen 2 atomen?
Moet je voor een dipoolmoment kijken naar de afstand tussen 2 atomen, of tussen kernen en elektronen? want dit eerste zou het moeilijk maken om een dipoolmoment te definiŰren in 1 enkel atoom.

ik zit er sowieso ergens helemaal naast met men redeneringen, maar begin helemaal verward te raken ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 mei 2009 - 22:04

Dat is dus een kracht met als oorzaak ge´nduceerde dipoolmomenten, maar wordt een dipoolmoment niet gedefinieerd tussen 2 atomen?

Dat kan. Denk b.v. aan HCl en CO.
Maar b.v. H2O en NH3 zijn voorbeelden van permanente elektrische dipolen. (EÚÚn molecuul)
Zie ook b.v. zwitterionen

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2009 - 09:35

Maar op basis van wat kan je zeggen dat kwik apolair is?
Kwik komt toch voor als een enkel atoom, dus heeft het toch geen dipoolmoment?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2009 - 10:40

Een enkel atoom heeft inderdaad geen permanente dipool, maar kan wel een tijdelijk, ge´nduceerd dipoolmoment hebben. Je kunt je dit als volgt voorstellen (het is dus niet werkelijk zo!):

Als je het kwik-atoom beschouwt als een kern waaromheen de elektronen cirkelen, dan bevindt zo'n elektron zich soms aan 1 kant van de kern, en op een later moment aan de andere kant. Dit veroorzaakt tijdelijk een dipoolmoment, en dit dipoolmoment zal er voor zorgen dat de elektronen van een ander kwikatoom in de richting van de positieve pool van het ene kwikatoom worden getrokken. Dit veroorzaakt bij het andere atoom dus ook een dipool, wat weer invloed heeft op een derde atoom, etc.

Wat zwitterionen hiermee te maken hebben ontgaat me overigens.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 mei 2009 - 22:16

Wat zwitterionen hiermee te maken hebben ontgaat me overigens.

Deze moleculen zijn aan het ene uiteinde positief geladen en aan het andere uiteinde negatief. Dat is dan een permanente elektrische dipool.

Let op, dat in bovenstaande de magnetische dipolen buiten beschouwing gebleven zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures