Zelfgemaakte laser

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Zelfgemaakte laser

Hoi mensen, ik heb een vraag over een zelfgemaakte lazer: Jullie weten toch wel die lazerlampjes die je op de kermis kan winnen? Als je bvb 10 of 20 van die dingen koopt en je hebt een vergrootglas, en je schijnt in het midden op de bolle lens met alle lazerlampjes, zou je dan bvb door papier heen kunnen snijden? Of ballonnen laten knappen? Ik heb andere videos gezien over een zelfgemaakte lazer dat je een CD of DVD brander nodig hebt ofzo, maar ik dacht of mijn vraag ook kon werken. Weet iemand of dat kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zelfgemaakte laser

Die kermis dingetjes zijn vaak geen echte lasers maar LED lampjes met een lensje ervoor. Ze zijn dus niet geweldig in het klein maken van een lichtstraal.

Je hebt dus niet speciaal lasers nodig om licht te convergeren. Je kunt met elke lichtbron doen, zelfs de zon. Als je maar een lens hebt die groot genoeg is.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Dat weet ik. Maar ik bedoel meteen een ballon laten knappen dus. Maar wil je nou zeggen dat het dus wel kan dat ik met 20 laserlampjes en een vergrootglas een ballon kan laten knappen?

Kijk is naar dit filmpje: een man maakt een laser van een DVD brander en wat andere spulletjes.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Zelfgemaakte laser

- Je kunt die twintig speelgoedlaserpointers beter zonder lens op hetzelfde punt richten, daarmee kun je waarschijnlijk een donkere ballon laten knallen. (Een ballon laten knallen kan met laserpointers in de orde van 100 mW = 20 x 5 mW).

- Twintig laserbundels op het midden van een vergrootglas richten is geen slimme manier om een lens te gebruiken.

- Het is niet zo duidelijk wat je zelfgemaakt vindt aan het kopen van twintig laserpointers.

- Zoals gezegd kun je het gewenste effect beter met zonlicht en een brandglas bereiken

Berichten: 12.262

Re: Zelfgemaakte laser

Die kermis dingetjes zijn vaak geen echte lasers maar LED lampjes met een lensje ervoor. Ze zijn dus niet geweldig in het klein maken van een lichtstraal.
Het zijn meestal wel echte diodelasers, met een led krijg je het echt niet voor elkaar de divergentie te halen, zelfs niet die van zo'n heel goedkoop prul. Neemt niet weg dat ze onvoldoende vermogen hebben om een ballon te laten knappen - meestal zijn ze 'maximaal 5 mW', wat er in de praktijk op neer komt dat er pakweg 1 mW uit komt.

Zelf iets bouwen op basis van een dvd writer diode is goed te doen als je een beetje handig bent met electronica, maar pas op voor je ogen!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Dat weet ik natuurlijk wel, ze schijnen erg fel ook. Maar wat moet ik nou dus doen volgens jullie? Want ik snap niet volledig wat jullie bedoelen. Dus als ik 20 lazerlampjes heb, en wat dan? Meer kopen? Vergrootglas pakken? Wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Wat ik ook nog wilde zeggen: Benm, bedoel je nou dat de laserlampjes maximaal 5 Mw zijn toch? Wat bedoel je dan dat er maar 1 Mw uitkomt? Waar is de andere 4 Mw gebleven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zelfgemaakte laser

Waar is de andere 4 Mw gebleven?
Warmte.

Het is overigens geen Mw, maar mW.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Dus 1 mW is licht en 4 mW is warmte? Dan hoort 20 van die dingen toch juist een ballon te laten knappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Zou ik nog antwoord kunnen krijgen? Tis al stil sinds gisteren...Ik weet het ben ongeduldig ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zelfgemaakte laser

Ik snap je gevolgtrekking niet. Die warmte zit niet in de straal, maar gaat verloren in het apparaat zelf.

Verder heb ik geen flauw idee hoeveel energie je nodig hebt om een ballon te laten knappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Maar dat is wat ik graag wil weten, dus is het uberhaud wel mogelijk om met 20 laserlampjes en een vergrootglas een ballon te laten knappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Zelfgemaakte laser

jkien schreef:- Je kunt die twintig speelgoedlaserpointers beter zonder lens op hetzelfde punt richten, daarmee kun je waarschijnlijk een donkere ballon laten knallen. (Een ballon laten knallen kan met laserpointers in de orde van 100 mW = 20 x 5 mW).

- Twintig laserbundels op het midden van een vergrootglas richten is geen slimme manier om een lens te gebruiken.

- Het is niet zo duidelijk wat je zelfgemaakt vindt aan het kopen van twintig laserpointers.

- Zoals gezegd kun je het gewenste effect beter met zonlicht en een brandglas bereiken
Maar dat is wat ik graag wil weten, dus is het uberhaud wel mogelijk om met 20 laserlampjes en een vergrootglas een ballon te laten knappen?
Jkien zegt dat het waarschijnlijk wel mogelijk is. En hij zegt inderdaad "waarschijnlijk". Immers, zoiets kun je het best proefondervindelijk uitzoeken. Je kunt wat materiaal kopen en het zelf uitproberen. Die laserprullen kosten tegenwoordig niet zoveel geld meer.

Overigens, er zijn lasers die gemakkelijk 700 mW halen. Voor een slordige 2499.99$ kun je daar een aardig ballonnetje mee doorprikken (alhoewel een speld wat meer in mijn prijsklasse valt, niet zo high-tech, maar toch).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Oke! Dat zal ik dan is proberen, en wat jij zei jona...zoveel geld heb ik niet ;) toch bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Zelfgemaakte laser

Wat ik nog wilde zeggen was dat ik jullie op de hoogte zal houden of het werkt of niet, en wat denken jullie zelf? Zal het lukken of niet? En zou ik een speciaal soort laserlampje moeten kopen of de dingen die gewoon klaar in de winkel liggen?

Reageer