Springen naar inhoud

Iq, autisme

• Log in om te kunnen reageren

JanN201

JanN201

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 19:23

hey,

Ik zit met iets. Ik werd vroeger gediagnoticeerd door de Riagg rond me 3e met autisme. De klassieke autistische stoornis. En kon toen nog niet praten. Later ben ik naar een speciale school gegaan. En dat ging heel goed. Maar ik kreeg later problemen en werd psychisch onderzocht. Wil even niet zeggen door welke instelling dat was om privacyredenen. Maar goed, bij die onderzoek hoorde ook een iq test. Er werd gekeken naar de verbale en performale kant. Nou bleek dat mijn verbale iq 93 was en mijn performale iq 76. Een kloof van 17 punten. En gemiddeld gaf dat een IQ van 86. En dat kwam heel erg dichtbij de score die ik had gekregen van de speciale school 85 namelijk. Dus ik had geen vermoeden van dat de score niet klopt. Maar dat de performale iq lager is dan de verbale terwijl ik klassiek autistisch ben. Wiskunde ligt me beter. Ik doe havo profiel nt en zit in me examenjaar en sta hoger dan een 8 voor wiskunde. Dus ik snap niet waar ik de resultaten vandaan haal als mijn iq zo laag is en ook nog de performale gedeelte zo laag is. Aangezien die belangrijk is voor wiskunde. Op de internet doe ik wel is testen die met het ruimtelijk inzicht te maken hebben. En ik scoor daar heel weinig fouten. Wat duidt op een goede ontwikkelde ruimtelijk inzicht.

Dus hoe komt het nou dat ik een hoger verbale iq heb dan mijn performale iq. Terwijl ik autistisch ben. En hoe kan ik met zo een lage iq toch hele goede punten halen voor vakken op havo niveau?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Korot

Korot

• >250 berichten
  • 419 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 20:07

IQ zegt niet alles, zo heeft mijn klasgenoot volgens een internet test een IQ van ergens in de 90 (ja, internet testen zijn niet betrouwbaar, maar toch), terwijl hij op het VWO negens en tienen haalt, echter hij is niet autistisch. Dat wil niet zeggen dat het daarboven helemaal goed zit... maar het geeft wel aan dat je je IQ score niet als alles zegend moet opvatten.

Groet,
Korot

Ps. Er is geen enkele reden om te dubbel posten, tenzij je iets toevoegt.

Veranderd door Korot, 18 april 2009 - 20:08

Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!
http://www.wetenscha...hp?showforum=59

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2009 - 21:33

Ik ben niet echt goed op de hoogte van die zaken, maar je moet wel weten dat een IQ sterk kan veranderen in de loop van de tijd. Ik herinner me een onderzoek waar de IQ van mensen 13 punten daalde na 2 weken vakantie. In de loop van de jaren kan dat dus sterk veranderen, vooral in de jaren waarin je opgroeit.

Bovendien zou het me niet vreemd lijken dat gezien je Riagg de resultaten van de IQ test niet echt je IQ weergeven, gezien IQ testen bij jongere leeftijden aangepast zijn aan de leeftijd, en dat mensen met autisme volgens mij dingen in een andere volgorde aanleren. Hoewel de mensen die de testen maken ook wel weten wat ze doen.

Langs de andere kant, IQ zegt ook niet alles... Misschien kun je ook gewoon hard werken, heb je een uitstekend geheugen, heb je een zeer goed algemeen inzicht...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Chr0nicle

Chr0nicle

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 21:40

Behalve wanneer je je dit puur afvraagt uit interesse, zou ik me er niet druk om maken. Als jij goed bent in wiskunde en je wil daarmee verder, dan is het toch goed? Wat boeit die IQ score eigenlijk... je moet doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt.

JanN201

JanN201

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 21:53

Ik ben niet echt goed op de hoogte van die zaken, maar je moet wel weten dat een IQ sterk kan veranderen in de loop van de tijd. Ik herinner me een onderzoek waar de IQ van mensen 13 punten daalde na 2 weken vakantie. In de loop van de jaren kan dat dus sterk veranderen, vooral in de jaren waarin je opgroeit.

Bovendien zou het me niet vreemd lijken dat gezien je Riagg de resultaten van de IQ test niet echt je IQ weergeven, gezien IQ testen bij jongere leeftijden aangepast zijn aan de leeftijd, en dat mensen met autisme volgens mij dingen in een andere volgorde aanleren. Hoewel de mensen die de testen maken ook wel weten wat ze doen.

Langs de andere kant, IQ zegt ook niet alles... Misschien kun je ook gewoon hard werken, heb je een uitstekend geheugen, heb je een zeer goed algemeen inzicht...

Ja ze zeiden ook dat de reden was dat ik zulke goeie resultaten haalde door het hard werken en goede geheugen. Veel algemene kennis. Maar ik snap niet hoe het kan dat mijn performale gedeelte lager is dan me verbale gedeelte. Terwijl ik autisme heb. En laat begonnen ben met praten.

Veranderd door JanN201, 18 april 2009 - 21:54

waanzin

waanzin

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2009 - 17:57

Ik weet niet waarom het bij jou zo een vreemd resultaat gaf.
Ik kan je misschien wel geruststellen met wat ik zelf voor had rond mijn 6 op het einde van het eerste leerjaar werd bij mij zwaar dyslexie vast gesteld (en nog wat ander dingen) en in het kader van een onderzoek dat toen liep rond dyslexie, heb ik ook meerder IQ testen gedaan wat bleek bij mij was het verschil tussen wat zij schools IQ noemde (weet niet goed of ik die naam goed onthouden heb) en niet schools IQ (ik zal de juiste namen nog eens opzoeken) groter dan 30 te zijn (juist getal weet ik wederom niet meer) en toen ik tweedagen later een zelfde soort test op nieuw deed bleek die veel beter waarop ze toen maar hebben besloten dat deze IQ testen, niet representatief waren voor mij.
Dus ik zou me niet te veel zorgen maak deze testen zijn volgens mij ontworpen voor mensen die “normaal” denken en minder op toepassing voor mensen die van dit normaal denk patroon afwijken en zelf voor de “normaal” werken ze niet altijd even goed.
Mijn conclusies gewoon doen wat je graag doet en niks van aantrekken maar je hebt wel mijn interesse in deze testen terug opgewekt.
Hoe werken deze nu en zij er verschillende soorten IQ testen?

JanN201

JanN201

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2009 - 19:59

Ik weet niet waarom het bij jou zo een vreemd resultaat gaf.
Ik kan je misschien wel geruststellen met wat ik zelf voor had rond mijn 6 op het einde van het eerste leerjaar werd bij mij zwaar dyslexie vast gesteld (en nog wat ander dingen) en in het kader van een onderzoek dat toen liep rond dyslexie, heb ik ook meerder IQ testen gedaan wat bleek bij mij was het verschil tussen wat zij schools IQ noemde (weet niet goed of ik die naam goed onthouden heb) en niet schools IQ (ik zal de juiste namen nog eens opzoeken) groter dan 30 te zijn (juist getal weet ik wederom niet meer) en toen ik tweedagen later een zelfde soort test op nieuw deed bleek die veel beter waarop ze toen maar hebben besloten dat deze IQ testen, niet representatief waren voor mij.
Dus ik zou me niet te veel zorgen maak deze testen zijn volgens mij ontworpen voor mensen die “normaal” denken en minder op toepassing voor mensen die van dit normaal denk patroon afwijken en zelf voor de “normaal” werken ze niet altijd even goed.
Mijn conclusies gewoon doen wat je graag doet en niks van aantrekken maar je hebt wel mijn interesse in deze testen terug opgewekt.
Hoe werken deze nu en zij er verschillende soorten IQ testen?

Ja, ik dat vraag ik me ook af waarom ik zo een vreemde resultaat had. De test die ik had gemaakt bestond uit 12 subtesten. Die hieronder gelijst zijn.

Subtest 1: Informatie

Dit onderdeel bestaat uit vragen naar algemene kennis. Veelal feiten of informatie die het kind in zijn omgeving heeft opgedaan. Deze subtest zegt iets over de algemene ontwikkeling van het kind.

Subtest 2: Onvolledige tekeningen

Dit zijn tekeningen waaraan iets ontbreekt. Het kind moet zeggen of aanwijzen wat ontbreekt. Deze subtest zegt iets over de waarneming. Kijkt het kind slechts globaal of ook naar details.

Subtest 3: Overeenkomsten

De tester laat een aantal woordparen horen. Het kind moet telkens de overeenkomst aangeven tussen de twee woorden. Deze subtest zegt iets over het logisch redeneren.

Subtest 4: Plaatjes ordenen

Er wordt een serie plaatjes door elkaar geschud. Het kind moet de plaatjes in de goede volgorde leggen zodat ze een verhaaltje vormen. Deze subtest zegt iets over het visueel organiseren en het logisch redeneren.

Subtest 5: Rekenopgave

Aan de hand van verhaal-sommen moet het kind de antwoorden uit het hoofd uitrekenen. Deze subtest zegt iets over de rekenvaardigheid.

Subtest 6: Blokpatronen

Met blokken moet het kind patronen naleggen. Deze subtest zegt iets over het ruimtelijk inzicht.

Subtest 7: Woordenschat

Het kind moet de betekenis van allerlei woorden geven.

Subtest 8: Figuur leggen

Het kind moet puzzels maken met ongekleurde puzzelstukjes. Deze subtest zegt iets over de vaardigheid om van delen een geheel te maken.

Subtest 9: Begrijpen

Over allerlei sociale situaties worden vragen gesteld en het kind moet deze beantwoorden. Deze subtest zegt iets over het vermogen om sociale situaties te doorzien en te begrijpen.

Subtest 10: Substitutie

Het kind krijgt een vel papier met een heleboel cijfers erop. Bij elk cijfer hoort een bepaald teken (in een voorbeeld is te zien welk teken dat is). Het kind moet de tekens zo snel mogelijk achter de cijfers invullen. Deze subtest zegt iets over het visuele korte-termijn geheugen.

Subtest 11: Cijferreeksen

Cijferreeksen moeten worden nagezegd. Naarmate de test vordert worden deze reeksen langer. Eerst moeten ze in gewone volgorde worden nagezegd, daarna in omgekeerde volgorde. Deze subtest zegt iets over het auditieve geheugen van het kind.

Subtest 12: Doolhoven

Het kind moet met een potlood de weg naar buiten tekenen bij doolhoven. Deze subtest zegt iets over het vermogen om te plannen en te organiseren.

De oneven subtesten hebben samen betrekking op de verbale mogelijkheden.

De andere (even) zijn meer praktische opdrachten en geven een beeld van de performale mogelijkheden.

Voor iedere subtest wordt een score berekend. Alle scores samen geven, omgerekend naar de leeftijd, het IQ van het kind.

De orthopedagoog kan echter meer met de scores doen. Daarbij gaat hij na hoe het kind heeft gescoord op een bepaalde factor, zoals 'verbaal begrip' (begrijpen van taal) of 'perceptuele waarneming' (waarneming).

De subtesten met de even getallen meten de performale iq en de subtesten met de oneven getallen meten de verbale iq. Nu wat ik me herinner is dat subtest 6 blokpatronen leggen me heel goed af ging. Met maar 1 fout. De rest van de performale subtesten had ik veel moeite en tijd nodig. Is dit de reden waarom ik zo laag gescoord had op die test. Ook wat heel opvallend was met de verbale gedeelte dat ik hier ook heel veel moeite mee had. Behalve subtest 1 informatie. Die had ik naar mijn mening heel goed gemaakt. Dus ik zie het ook niet meer

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures