Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 72

Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

De vraag staat in Topictitel en Onderwerp omschrijving, en ik weet niet of ik mag denken dat wij niets weten over de materie, maar wij experimenteren gewoon en met experimen kunnen we niet de wetmatigheden exact begrijpen. Wat zeggen jullie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

Feynman's uitspraak "I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics" staat in zijn boek "The Character of Physical Law". Het komt erop neer dat quantummechanica beschrijft hoe de werkelijkheid is, zonder te verklaren waarom die zo is.

Berichten: 72

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

Hij schreef zelf dat niemand quantummechanica kan begrijpen, dus je meent dat hij op "hoe quantummechanica werkt" doelt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

dus je meent dat hij op "hoe quantummechanica werkt" doelt?
Nee, dat niemand weet waarom de natuur zich gedraagt volgens de rekenregels van de quantummechanica.

Berichten: 72

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

Nee, dat niemand weet waarom de natuur zich gedraagt volgens de rekenregels van de quantummechanica.
En wat denken de rest hier?

Mogen we gerust denken dat materie is wat men altijd beweerd heeft, en dat het wel meetbaar is?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

Wat Feynman misschien (ook) bedoelde, is dat kwantummechanica buiten ons voorstellingsvermogen valt,

en daarom niet écht te begrijpen is.

Zo kan één elektron zich als een golf gedragen, en met zich zelf interfereren. We snappen wel hoe dit werkt, maar niemand kan zich dit echt voorstellen, een deeltje dat zich gedraagd als een golf. Het is sowieso al onmogelijk om je voor te stellen wat een elektron, of zelfs een atoom is, het heeft immers geen kleur, en ook niet echt een vorm, en dat zijn twee fundamentele eigenschappen die we moeten weten om ergens een voorstelling van te kunnen maken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

"There is no quantum world. There is only an abstract physical description. It is wrong to think that the task of physics is to find out how nature is. Physics concerns what we can say about nature." -- Niels Bohr
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 72

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

Zo kan één elektron zich als een golf gedragen, en met zich zelf interfereren.
Omdat een atoom uiteindelijk uit energie bestaat? en dat energie niet meetbaar is en niet waarneembaar? en dat het gewoon een receptiviteit, of neiging of susceptibiliteit is om iets te doen?

Wat ik me afvoeg na het lezen van deze woorden van feynman is hoe komt dat de wetenschapper soms abstract denkt en toch probeert te claimen dat hij daarmee de werkelijkheid wilt te begrijpen?

At the moment physics is again terribly confused. In any case, it is too difficult for me, and I wish I had been a movie comedian or something of the sort and had never heard of physics."



(Wolfgang Pauli)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

Dit onderwerp bevat geen wetenschappelijke inhoud en past dus beter in het café.

Berichten: 72

Re: Waarom heeft richard feynman dit gezegd?

:P Is goed eendavind, in WSF Café komen er meer mensen, misschien ook meer reacties :P

Wat ik me hier afvraag is misschien beetje filosofisch en beetje cafétisch: filocafétisch dan ;)

Reageer