Open een vriezer

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1

Open een vriezer

mijn vraag is kan je een diepvriezer van binnen uit openen? ik denk van wel maar ik durf het niet te testen (stel dat je vast zit :P ) als iemand diet weet pls anwoordt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Open een vriezer

Natuurlijk kun je een diepvriezer van binnen uit openen, alleen in horrorfilms kan dat niet. Je hoeft echt niet bang te zijn dat er bevroren karkassen ontsnappen...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Open een vriezer

Je kunt vriezers en koelkasten van binnen uit openen, zolang je maar op een of andere manier kracht op de deur kunt zetten (even veel als bij van buiten af openen). Tenzij je er zo opgevouwen in zit dat dat niet gaat is er niet zoveel aan de hand.

Het verhaal van opsluiting in koelkasten komt van (veelal oude amerikaaanse) modellen waarbij aan de buitenkant een soort klink zit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Open een vriezer

Sommige mensen hebben een grendeltje op de koelkast/vriezer, om te voorkomen dat de poes hem opendoet. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Open een vriezer

Sommige mensen hebben een grendeltje op de koelkast/vriezer, om te voorkomen dat de poes hem opendoet. ;)
Toen ik 25 jaar geleden in Indonesië werkte kon je daar geen koelkasten kopen zonder slotje met sleutel. Idee was dat alleen rijke mensen een koelkast hebben, en rijke mensen hebben personeel, en je wil kennelijk dat je personeel uit je koelkast blijft als je een dagje weg bent.

Desalniettemin, pak eens een vriezer met een deur van 1 m², laat daar verse lucht van 293 K in, en laat dat afkoelen tot 253 K. Druk daalt dan theoretisch tot 86000 Pa.

Het is dan net of er 1400 kg op dat deksel ligt. Aan één zijde optillen, en je moet nóg 700 kg heffen. De vraag klinkt dus niet zó gek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Open een vriezer

Het is dan net of er 1400 kg op dat deksel ligt. Aan één zijde optillen, en je moet nóg 700 kg heffen. De vraag klinkt dus niet zó gek.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je zou je dan namelijk ook af moeten vragen waarom je van buitenaf de vriezer wel open kan krijgen.

Berichten: 12.262

Re: Open een vriezer

Zo gek is de vraag ook niet, maar het maakt geen verschil of je het van binnen of buitenaf probeert.

Een vriezer die daadwerkelijk luchtdicht is vormt bij sluiten een vacuum dat zoveel kracht op de deur zet dat deze onmogelijk te openen is. Huishoud-vriezers zijn niet dermate goed luchtdicht dat het een probleem is, maar ik heb het wel eens gehad bij -80 vriezers voor labgebruik. Die sluiten goed, maar hebben een klein buisje om de druk te vereffenen. Als dat dichtvriest is de enige optie het ijs eruit bikken... doe je dat niet kun je met 3 man aan de deur gaan hangen, maar open gaat het ding niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Open een vriezer

Huishoud-vriezers zijn niet dermate goed luchtdicht dat het een probleem is...
Toch wel, bij vriezer moet je altijd zorgen voor een gaatje waar de lucht door kan. Het gebeurt nog altijd dat mensen dat gaatje per ongeluk (met ijs of dooiwater) of expres (koelkast extra isoleren of slecht installeren) dat gaatje verstoppen. Je moet ze dan eens zien sleuren ;) Niet open te krijgen zeg ik U
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Open een vriezer

Ik had het idee dat het gewoon langs de deur-rubbers lekt, maar als er ergens een speciaal gaatje voor zit geloof ik dat direct - al heb ik geen idee waar ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Open een vriezer

maar als er ergens een speciaal gaatje voor zit geloof ik dat direct
Ik niet. Geef mij maar eens een goede bron voor zo'n "drukvereffeningsgat".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 373

Re: Open een vriezer

doe je dat niet kun je met 3 man aan de deur gaan hangen, maar open gaat het ding niet.
Als het drukverschil zo groot is dan denk ik nietdat je dat ding open wil maken. Wat gebeurt er namelijk als je dat ding open zou maken en het 700 kilo wegende luchtdrukverschil in een fractie van een seconde vereffend wordt?

Maar mocht je zo'n ding echt met enige regelmaat open willen maken, dan zou een goed geplaatste hefboom ook moeten werken (waarbij je aan het lange eind trekt en daardoor het erg korte eind de deur een paar millimeter open duwt waardoor de druk weer gelijk kan worden).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Open een vriezer

Ik niet. Geef mij maar eens een goede bron voor zo'n "drukvereffeningsgat".
Sorry, ik heb enkel de ervaring die dit staaft. Ik zou zelf niet eens weten waar ik hier 'bronmateriaal' voor zou kunnen vinden, aangezien ik zelfs de engelse term ervoor niet ken ;)

Ik kan enkel zeggen dat in mijn koelkast (zo'n grote Amerikaans geval) het gaatje onder de deur zit (als je hem open doet, op de bodem van de koelkast). Ik had een probleem met vrieswater dat er in bleef staan doordat het gaatje een beetje verstopt was, waardoor je iedere keer 10 seconden aan je deur mocht sleuren voor hij openging. De installateur wist wel af van het gaatje, en hij raadde me aan het schoon te maken. Probleem opgelost.

Misschien is er een koelkastinstallateur in de zaal?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Open een vriezer

Ik denk dat je het dooiwatergaatje bedoeld. Hierlangs word water afgevoerd uit de vriezer. Ik neem aan dat hierdoor het vacuum nooit erg hoog kan worden, omdat de vriezer feitelijk geen afgesloten systeem is. (In een koelkast althans. Ik vermoed dat bij een vrieskist het dooiwater via een andere route word afgevoerd.)

Berichten: 12.262

Re: Open een vriezer

Waarom zou er in een (correct werkende) VRIESkist DOOIwater ontstaan?

Het drukverschil wordt vereffend door lekkage langs de rubbers, ik heb er bij een huishoudvriezer nog nooit een specifiek buisje voor gezien... en moest zo'n ding luchtdicht zijn dan gaat hij echt niet meer open - je zou nog eerder het handvat eraf rukken.

Overigens zit bij -80 vriezers wel een soort hefboom-constructie in het handvat. Dat niet niet om zo hard aan de deur te trekken dat je het drukverschil kunt overkomen, maar wel om wat ijsafzetting te doorbreken als het ding een tijdje dicht gezeten heeft.
Victory through technology

Berichten: 25

Re: Open een vriezer

gevalletje mythbusters dit dus! Ik zeg vraag opsturen en de daad bij het woord voegen!

Reageer