[natuurkunde] verlies van vermogen door wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[natuurkunde] verlies van vermogen door wrijving

Een 4 kg zwaar voorwerp bevindt zich aan een touw van 2m bevestigd aan een spijker op tafel, en draait vervolgens een cirkel over de tafel. Wanneer de wrijvingscoëfficiënt tussen het voorwerp en het tafelblad 0.25 bedraagt, bepaal hoeveel vermogen er verloren gaat door wrijving. De spankracht in het touw bedraagt 50N

Afbeelding

m*g = T * cos (alfa) T = spankracht van het touw



cos (alfa) = (4 * 9.81)/ 50

=> alfa = 38° 17' 52"

Ik zou dan 2 situaties onderscheiden:

1) er is geen wrijving

2) er is een wrijvingscoëfficiënt van 0.25

En uiteindelijk het verschil in vermogen tussen beide berekenen als volgt:

via T*sin(alfa) = m*a = m* (v2/r) v berekenen

en aangezien P = dW/dt = F * dr/dt = F* v

waarbij ik als F in situatie 1 : 50 * sin (alfa) = 30.99 heb genomen

Nu vraag ik mij af of bovenstaande werkwijze correct is en hoe ik de F in situatie 2 moet berekenen (en of F in situatie 1 correct is )

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] verlies van vermogen door wrijving

Ik begrijp je vraag heel anders. Ik heb bijvoorbeeld geen idee waar je die hoek alfa vandaan haalt, en ook niet wat g te maken heeft met de spankracht in het touw. Het is m.i. geen slinger, er schuift een voorwerp in een cirkelbaan over een horizontale tafel.

Ik zou mbv die spankracht en die touwlengte en massa de snelheid van het blok uitrekenen.

met massa de normaalkracht, en met normaalkracht en wrijvingscoëfficiënt de wrijvingskracht

met de afstand die in een seconde wordt afgelegd, en de wrijvingskracht, weet ik de arbeid die de wrijvingskracht elke seconde "levert" en dus ook het vermogen van die wrijvingskracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [natuurkunde] verlies van vermogen door wrijving

Jan van de Velde schreef:Ik begrijp je vraag heel anders. Ik heb bijvoorbeeld geen idee waar je die hoek alfa vandaan haalt, en ook niet wat g te maken heeft met de spankracht in het touw. Het is m.i. geen slinger, er schuift een voorwerp in een cirkelbaan over een horizontale tafel.

Ik zou mbv die spankracht en die touwlengte en massa de snelheid van het blok uitrekenen.

met massa de normaalkracht, en met normaalkracht en wrijvingscoëfficiënt de wrijvingskracht

met de afstand die in een seconde wordt afgelegd, en de wrijvingskracht, weet ik de arbeid die de wrijvingskracht elke seconde "levert" en dus ook het vermogen van die wrijvingskracht.
Dus v= (( 50 * 2)/4)1/2 = 5 m/s

N = - m *g = - 4 * 9.81 = -39.24 N

f * N = 0.25 * - 39.24 = 9.81 N

-9.81 * 5 = -49.05 J

-49.05/ 1 = -49.05 W

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] verlies van vermogen door wrijving

_pele_ schreef:Dus ..//..

49 W
yup ;)

Beetje netter noteren mag wel van je docent denk ik:

v= (( 50 * 2)/4)1/2 = 5 m/s

N Fn = - m *g = - 4 * 9.81 = -39.24 N

f * N Fw= µ·Fn = 0.25 * - 39.24 = -9.81 N

P = W/t = Fw·s/t = -9.81 * 5/1 = -49.05 J/s

-49.05/ 1= -49.05 W

Als je ook nog te maken hebt met significanties zou ik die ..,05 ook maar weglaten, of hoe dan ook afronden op 50 W.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer