Springen naar inhoud

Redoxreacties

• Log in om te kunnen reageren

idijootje

idijootje

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2009 - 14:12

Hallo,
ik heb een vraagje in verband met redoxreacties...

In de volgende reactie:

Fe + 2 HCl => FeCl2 + H2

Fe is de reductor

en nu mijn vraag: moet je dan zeggen HCl is de oxidator of H is de oxidator? Want het is H die de elektronen opneemt, maar het behoort wel tot de stof HCl...

Veranderd door idijootje, 19 april 2009 - 14:12

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2009 - 14:46

Hallo,
ik heb een vraagje in verband met redoxreacties...

In de volgende reactie:

Fe + 2 HCl => FeCl2 + H2

Fe is de reductor

en nu mijn vraag: moet je dan zeggen HCl is de oxidator of H is de oxidator? Want het is H die de elektronen opneemt, maar het behoort wel tot de stof HCl...

H+ is eigenlijk de oxidator. Je hebt immers als halfreacties:

Fe -> Fe2+ + 2e
2H+ + 2e -> H2

Of het nu zoutzuur of een ander sterk zuur is maakt weinig uit (zolang het zuur geen andere eigenschappen heeft natuurlijk, zoals bij salpeterzuur). De reactie gaat even goed (of zelfs beter) met zwavelzuur.

hoymanske

hoymanske

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2009 - 19:14

Hey!

Ik heb laatst een practicum gehad en de
opgave was:
Van twee identieke flessen, de ene met een HNO3-oplossing 2mol/liter en de andere met een HCl-oplossing
2mol/liter, zijn de etiketten verdwenen zodat niet geweten is welke oplossing in welke fles zit.
Beschrijf bondig een chemisch proefje waarmee je veilig en ondubbelzinnig zou bewijzen welke fles
HNO3 - oplossing 2mol/liter en welke de HCl-oplossing 2mol/liter bevat.

Iemand het antwoord?

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2009 - 20:21

Koper lost op in salpeterzuur (en geeft giftige oranje dampen af) en niet in zoutzuur. Een andere methode is het toevoegen van ijzer(II)sulfaat en geconcentreerd zwavelzuur, waarna tussen de twee een bruine (onstabiele) ring te zien zou moeten zijn.

Beide zijn natuurlijk niet echt veilig. Het gas dat ontstaat is corrosief en toxisch en er wordt altijd wel wat hitte geproduceerd. Ik kan niet direct iets bedenken dat je met salpeterzuur kan doen wat echt veilig is. Met salpeterzuur werk je sowieso best in een zuurkast, wat trouwens ook voor zoutzuur geldt.

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2009 - 19:26

Het lijkt me handiger om aan een klein monster van beide oplossingen een weinig zilvernitraatoplossing toe te voegen. Neerslag => het was de HCl-oplossing, geen neerslag => het was de HNO3-oplossing.
Elektrochemici doen het vol spanning

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures