[natuurkunde] gassen en vloeistoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

[natuurkunde] gassen en vloeistoffen

Dag alllemaal,

Zou iemand mij even iets kunnen uitleggen over wat er precies gebeurd als je een vat hebt met water daarin en twee gaten. eentje onder aan de zijkant en eentje erbovenop. Door het gaatje erbovenop gaat een buisje het water in.

het water dat in het vat zit zal nu constant uit het gaatje onder stromen (spuiten), waarom?

door het buisje dieper of minder diep in het water te steken reguleer je de sterkte van waterstraal uit het onderste gaatje, waarom?

ik heb er even over na zitten denken en ik kan wel wat leuks gaan verzinnen, maar ik wil het ff precies weten.

Dank je wel

groet,

casper

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] gassen en vloeistoffen

Kun je dat eens tekenen? Want ik snap niet goed waar je gaatjes, buisjes etc zitten.

helpitem voor afbeeldingen plaatsen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] gassen en vloeistoffen

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is ;)
casper11.png
casper11.png (7.11 KiB) 250 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] gassen en vloeistoffen

Ah....

Boven je uitloopgat staat een combinatie van waterkolomdruk en gasreservoirdruk. Is er geen gat bovenin, dan houdt het water op met uitlopen zodra deze beide samen even groot zijn als de buitenluchtdruk.

Maak je dan een gaatje bovenin, dan vergroot je de gasreservoirdruk zodat die samen met de waterkolomdruk weer groter is dan de buitendruk: het lekt weer.

Nu wil je de gasreservoirdruk vergroten door de lucht via een buisje dat uitmondt ONDER het vloeistofniveau in dat gasreservoir te laten lopen. Denk eens na over de druk die in dat gasreservoir moet heersen vóórdat het vloeistofniveau in het buisje ver genoeg daalt om lucht onderlangs in te laten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] gassen en vloeistoffen

die moet dan dus groter worden om het waterpijl te laten zakken, opdat de lucht uit het buisje naar het gasresevoir loopt?

als dat zo is, hoe kan het dan dat die groter wordt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] gassen en vloeistoffen

die moet dan dus groter worden om het waterpeil te laten zakken, opdat de lucht uit het buisje naar het gasresevoir loopt?
nee, juist lager, want een deel van die waterkolom werkt tegen
als dat zo is, hoe kan het dan dat die groter wordt?
doordat er lucht binnenkomt.

pijlen stellen drukken voor (grootte niet op schaal) bij elke pijl een druk in cm waterkolom (totaal 12 cm water in je vat, buisje 8 cm ondergedompeld)
casper2.png
casper2.png (5.6 KiB) 247 keer bekeken
Hoeveel cm waterkolom is er netto over om water door het onderste gat naar buiten te drukken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] gassen en vloeistoffen

oja inderdaad kleiner, want anders komt er zowieso geen lucht bij natuurlijk ;)

8 centimeter aan water, lijkt mij het meest voor de hand liggend, of toch vier. Ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken die klopt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] gassen en vloeistoffen

de buitenluchtdruk blijft in evenwicht met de binnenluchtdruk en de druk van de waterkolom tot de diepte van buisje. De druk ter hoogte van de rode stippellijn is overal in het vat dus gewoon gelijk aan de buitenluchtdruk.

Daaronder staat nog 4 cm water. Dat duwt samen met de 1000 cmwk (centimeter waterkolom)die boven de stippellijn staat water naar buiten door het gaatje, totaal 1004 cmwk. Buiten het gat drukt alleen de buitenluchtdruk ter grootte van 1000 cmwk. Netto is er dus een druk van 4 cmwk naar buiten. Het water stroomt naar buiten met zekere snelheid.

Maak nou eens een dergelijk sommetje voor als je je buisje 3 cm hoger haalt, en dan nog eens maar juist 3 cm naar beneden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer