Springen naar inhoud

[fysica] ballistiek

• Log in om te kunnen reageren

Oog-bal

Oog-bal

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2009 - 14:25

Beste mensen van het wetenschapsforum

Ik en mijn partner maken ons profielwerkstuk over ballistiek.
Onze proefopstelling is dat wij een voorwerp willen raken met een projectiel in een paraboolbaan.
Wij hebben al gevonden de formules voor verplaatsing onder een hoek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kogelbaan
Alleen nu zitten wij met een probleem, in geen van die formules staat iets over de massa van het projectiel.
En ik geloof niet dat een auto even ver vliegt als een steentje van 0.01 kg onder dezelfde voorwaarden.

Dus nu is onze vraag, wat is het verband tussen massa en verplaatsing onder een hoek.

Vriendelijke groeten,
Oog-Bal.

P.S. Ik kijk waarschijnlijk pas morgen weer voor responses.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2009 - 14:29

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

DEKKENDE TITEL
Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling
Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde] mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde] bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Emveedee

Emveedee

• >250 berichten
  • 586 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2009 - 15:34

Je kan de snelheid van je projectiel berekenen met de formules voor stoot en impuls:
LaTeX
Give a man a fire and he's warm for a day. Set a man on fire and he's warm for the rest of his life.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2009 - 16:40

En ik geloof niet dat een auto even ver vliegt als een steentje van 0.01 kg onder dezelfde voorwaarden.

zolang als in die voorwaarden staat wrijvingsloosheid, en als verder beginsnelheid en hoek gelijk zijn, geloof het maar gerust.

neem die hoek eens recht naar beneden: dan heb je gewoon een valbeweging. Daarvan weet je (naar ik aanneem dan toch) dat een grote kogel net zo snel valt als een kleine. Dit is niet principieel anders.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures