Waarom duurt een seconde zo lang?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Waarom duurt een seconde zo lang?

Hoi,

1 minuut is 60 seconde, 1 uur is 60x60= 3600 seconde.

Waarom duurt 1 seconde zooo lang en niet zoooooooooo lang?

Is er iets dat precies 1 seconde duurt waarvan wij de seconde hebben geërft?

Of waarom duurt nou een seconde zo lang als ene seconde, waarom duurt een seconde niet iets langer dan de seconde die wij gebruiken?

Ik hoop dat ik dit duidelijk heb verwoord en dat ik het in de goede categorie heb gedaan.

Ik hoop nog meer dat iemand mij dit kan uitleggen.

Succes met dit vraagstuk.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Waarom duurt een seconde zo lang?

Zoals altijd, is Wikipedia een goed startpunt:
Geschiedenis van de seconde als tijdseenheid

De seconde is een oude eenheid. De oorspronkelijke definitie van de seconde is gebaseerd op de definitie van een etmaal. De seconde is één zestigste deel van een minuut, een minuut is één zestigste van een uur, en een uur is één vierentwintigste van een etmaal. Als een etmaal wordt gezien als de tijd tussen twee opeenvolgende hoogste zonnestanden blijkt dat deze definitie niet nauwkeurig genoeg is, want de duur van een etmaal kan, o.a. door de niet-cirkelvormige aardbaan, enigszins variëren.

Om de seconde te standaardiseren werd een gemiddeld etmaal gedefinieerd, en de seconde werd één 86 400ste daarvan (= 60 × 60 × 24).

Deze definitie voldeed prima, totdat astronomen erachter kwamen dat ook de gemiddelde dag niet zo constant is als men zou willen. De aarde draait namelijk steeds langzamer. In 1956 werd door de Internationale Commissie voor Maten en Gewichten de gemiddelde dag van het jaar 1900 als officiële uitgeroepen, en de seconde werd gedefinieerd als één 31 556 925,974 7-ste van dat jaar. Deze definitie was niet handig, want niemand kon meer meten hoe lang het jaar 1900 precies geduurd had.

Met de introductie van de atoomklokken werd het mogelijk de seconde uiterst nauwkeurig te definiëren. De hierboven genoemde atomaire definitie is in 1967 internationaal vastgelegd. Sindsdien worden er af en toe schrikkelseconden aan de officiële tijd toegevoegd om ervoor te zorgen dat deze in de pas blijft lopen met de draaiing van de aarde.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Waarom duurt een seconde zo lang?

Historisch kan daar nog aan worden toegevoegd: het oudste voorbeeld dat iemand een tijdstip uitdrukte met secondes waarbij 60*60*24 secondes = 1 dag:

1) In Europa: Roger Bacon, in 1267

2) Buiten Europa (in Perzie): Al Biruni, rond het jaar 1000

Berichten: 112

Re: Waarom duurt een seconde zo lang?

En het feit dat we er veelvouden van 60 inzien ipv 10 zoals vaker bij ons is, dacht ik dat was vanwege de Babyloniërs die 60 als grondtal gebruikten

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Waarom duurt een seconde zo lang?

een seconde duurt zoooo lang en niet zoooooo lang omdat wij mensen dat beslist hebben.

Een of ander internationaal orgaan dat de si eenheden(de seconde is de si eenheid van tijd) regelt heeft beslist dat de seconde het tijdsverloop is waarin een of ander atoom zoveel miljard maal trilt tussen 2 engerie toestanden blablabla. Als je het precies wil weten zie dan idd op de wiki.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom duurt een seconde zo lang?


Reageer