Elektrische scooter, beste oplossing voor accuprobleem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 37

Elektrische scooter, beste oplossing voor accuprobleem

Op school zijn wij bezig met een project met een eletrische scooter. We hebben metingen gedaan met sensoren met een scooter met de elektromotor in de achternaaf.

En nu gaan we, met een gekregen scooter, metingen doen met de electromotor onder het zadel en een tandriemoverbrenging. Maar deze scooter hebben we gekregen van een bedrijf die helaas niet alle accu's meer had.

Er zaten 3 Nikkel-Cadmium accu's in van 6 Volt / 100 Ah. Deze werden in serie geplaatst zodat de motor dus op 18 Volt draaide.

Na veel rondbellen en rondvragen is gebleken dat die NiCd accu's nergens meer geleverd kunnen worden (ivm milieu-eisen). En als ze al ergens te krijgen zijn moeten we rekenen op een totaalprijs van meer dan 1500 euro.

Dat is net even wat te duur voor dit project dus helaas gaat dat niet door.

Nu hadden wij 3 mogelijke oplossingen met loodzuuraccu's (goedkoper en beter verkrijgbaar):

optie 1) 2-Volt cellen pakken en die serie en parallel te schakelen en dan rondom de 60 Ah uit te komen en 18 Volt.

optie 2) drie 6 Volt / 100 Ah cellen pakken (kost ongeveer 160 euro per accu, dus totaalprijs van 500 euro ongeveer)

optie 3) twaalf 6 Volt / 12 Ah accu's pakken en dan 3 groepen (van elke 4 accu's in serie), parallel te schakelen. Totaal dus 18 Volt en 48 Ah krijg je dan (per accu €15,- dus totaal 180 euro)

Nadeel van optie 1 is dat die niet/nauwelijks te vinden zijn en bovendien erg duur zijn. Ook zijn het vaak erg hoge accu's (ook wel troggen genoemd) die gebruikt worden in diepe laadbakken van heftrucks e.d.

Maar ik had gehoopt dat bijv. rolstoelen e.d. ook 2 Volt cellen gebruiken die aanvankelijk wat kleiner waren. Echter heb ik na veel zoek- en belwerk hier nog niet meer info over kunnen vinden.

Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?



Optie 2 kan ook maar is toch nog een best dure optie maar zeker niet onaardig.

Ook hier geld: Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?

Optie 3 leek mij ook erg goed want die is nog het goedkoopst maar ik vroeg mij af of dit ook werkelijk gaat? Of zijn er andere begrenzingen of punten waarop ik moet letten?

Alleen één nadeel was dat het lijkt alsof er geen accu's bestaan in Nederland die 6 Volt zijn en hoger hebben dan 12 Ah. En dan niet gelijk over de 100 gaan maar meer richting de 20 Ah.

Want stel dat we een 6 Volt/20Ah accu ergens vinden, dan kunnen we slechts met 9 accu's overweg en hebben totaal nog meer ook (60 Ah ipv 48Ah) voor de elektrische scooter. Ook is het voordeel dat we minder aan elkaar moeten gaan koppelen (minder stekkers en koperverbindingen) en dat 9 iets grotere accu's toch minder ruimte innemen dan 12 wat kleinere accu's. (ivm ruimte verlies van de behuizing e.d.)

Het gaat om deze accu: http://www.batteries-direct.nl/UPS-accu/BF...12-12Ah-6V.html

Ook hier geld: Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?

Ook zijn andere opties evt. nog welkom... maar we hebben (helaas) wel drie eisen:

- De motor draait op 18 Volt en het accupakket moet (denk ik) minimaal wel 60 Ah hebben

- Het moet een oplossing zijn die niet over de 500 euro kost anders is optie 2 nog het beste vooralsnog

- Het moet een oplossing zijn die binnen enkele dagen te realiseren is (kopen, koppelen, testen, verkrijgbaarheid? levertijd etc...)

2 kleine randvraagjes:

- als er origineel 100 Ah accu's in zaten (3 stuks), hoeveel Ah is minimaal dan om nog met de scooter te kunnen rijden, starten en accelereren?

- Wat voor dikte van het koperdraad moeten we gebruiken om de accu's onderling met elkaar te koppelen (verschilt denk ik wel per optie..?)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Elektrische scooter, beste oplossing voor accuprobleem

Zoals ik jullie verhaal lees kan ik alleen maar het volgende zeggen: Haal er iemand bij die er verstand van heeft.

Dit soort accu's met koperdraad aan elkaar maken is geen goed idee. Verder moet je tijdens het opladen je cellen balanceren.

18 volt lood-zuur is niet standaard te krijgen

NiCd mag in Nederland niet meer verkocht worden.

Realisatietijd van enkele dagen kun je ook wel vergeten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 37

Re: Elektrische scooter, beste oplossing voor accuprobleem

iig bedankt voor het antwoord maar ik volg u even niet helemaal.

Dat 18 Volt loodzuur niet te krijgen is snap ik, dat is juist waar dit topic om gaat hoe we het beste tot die oplossing kunnen komen (3 opties..)

NiCd staat inderdaad in de beginpost dat die optie al niet meer ging in verband met milieuregeling.

En met koperdraad snap ik ook wel dat het niet een draadje is maar ik bedoel die gevlochten koperen verbindingen tussen de accu's.

En als we de juiste accu's ergens in Nederland kunnen kopen is het verbinden met elkaar toch niet zo'n moeilijke optie dat realisatie binnen enkele dagen niet mogelijk is?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Elektrische scooter, beste oplossing voor accuprobleem

Is het niet mogelijk om hetzelfde formaat accu's in NimH te kopen? In feite is de NimH accu een vervanging van de NiCd accu. Bijkomend voordeel is dat het aantal Ah's vaak groter is bij hetzelfde volume.

De bekabeling is afhankelijk van de hoogst voorkomende stroomdichtheid. Daarbij zou ik de toevoer afzekeren tegen kortsluiting.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Elektrische scooter, beste oplossing voor accuprobleem

Hoe wordt het "gas" geven geregeld?

Mogelijk mag je ook 24 volt gebruiken en kun je dus 2 gewone auto-accu's van 12 volt ieder gebruiken.

Daar is wel snel aan te komen.

Reageer