Elektrische scooter, beste oplossing voor accuprobleem
Geplaatst: ma 20 apr 2009, 20:32
Op school zijn wij bezig met een project met een eletrische scooter. We hebben metingen gedaan met sensoren met een scooter met de elektromotor in de achternaaf.
En nu gaan we, met een gekregen scooter, metingen doen met de electromotor onder het zadel en een tandriemoverbrenging. Maar deze scooter hebben we gekregen van een bedrijf die helaas niet alle accu's meer had.
Er zaten 3 Nikkel-Cadmium accu's in van 6 Volt / 100 Ah. Deze werden in serie geplaatst zodat de motor dus op 18 Volt draaide.
Na veel rondbellen en rondvragen is gebleken dat die NiCd accu's nergens meer geleverd kunnen worden (ivm milieu-eisen). En als ze al ergens te krijgen zijn moeten we rekenen op een totaalprijs van meer dan 1500 euro.
Dat is net even wat te duur voor dit project dus helaas gaat dat niet door.
Nu hadden wij 3 mogelijke oplossingen met loodzuuraccu's (goedkoper en beter verkrijgbaar):
optie 1) 2-Volt cellen pakken en die serie en parallel te schakelen en dan rondom de 60 Ah uit te komen en 18 Volt.
optie 2) drie 6 Volt / 100 Ah cellen pakken (kost ongeveer 160 euro per accu, dus totaalprijs van 500 euro ongeveer)
optie 3) twaalf 6 Volt / 12 Ah accu's pakken en dan 3 groepen (van elke 4 accu's in serie), parallel te schakelen. Totaal dus 18 Volt en 48 Ah krijg je dan (per accu €15,- dus totaal 180 euro)
Nadeel van optie 1 is dat die niet/nauwelijks te vinden zijn en bovendien erg duur zijn. Ook zijn het vaak erg hoge accu's (ook wel troggen genoemd) die gebruikt worden in diepe laadbakken van heftrucks e.d.
Maar ik had gehoopt dat bijv. rolstoelen e.d. ook 2 Volt cellen gebruiken die aanvankelijk wat kleiner waren. Echter heb ik na veel zoek- en belwerk hier nog niet meer info over kunnen vinden.
Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?
Optie 2 kan ook maar is toch nog een best dure optie maar zeker niet onaardig.
Ook hier geld: Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?
Optie 3 leek mij ook erg goed want die is nog het goedkoopst maar ik vroeg mij af of dit ook werkelijk gaat? Of zijn er andere begrenzingen of punten waarop ik moet letten?
Alleen één nadeel was dat het lijkt alsof er geen accu's bestaan in Nederland die 6 Volt zijn en hoger hebben dan 12 Ah. En dan niet gelijk over de 100 gaan maar meer richting de 20 Ah.
Want stel dat we een 6 Volt/20Ah accu ergens vinden, dan kunnen we slechts met 9 accu's overweg en hebben totaal nog meer ook (60 Ah ipv 48Ah) voor de elektrische scooter. Ook is het voordeel dat we minder aan elkaar moeten gaan koppelen (minder stekkers en koperverbindingen) en dat 9 iets grotere accu's toch minder ruimte innemen dan 12 wat kleinere accu's. (ivm ruimte verlies van de behuizing e.d.)
Het gaat om deze accu: http://www.batteries-direct.nl/UPS-accu/BF...12-12Ah-6V.html
Ook hier geld: Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?
Ook zijn andere opties evt. nog welkom... maar we hebben (helaas) wel drie eisen:
- De motor draait op 18 Volt en het accupakket moet (denk ik) minimaal wel 60 Ah hebben
- Het moet een oplossing zijn die niet over de 500 euro kost anders is optie 2 nog het beste vooralsnog
- Het moet een oplossing zijn die binnen enkele dagen te realiseren is (kopen, koppelen, testen, verkrijgbaarheid? levertijd etc...)
2 kleine randvraagjes:
- als er origineel 100 Ah accu's in zaten (3 stuks), hoeveel Ah is minimaal dan om nog met de scooter te kunnen rijden, starten en accelereren?
- Wat voor dikte van het koperdraad moeten we gebruiken om de accu's onderling met elkaar te koppelen (verschilt denk ik wel per optie..?)
En nu gaan we, met een gekregen scooter, metingen doen met de electromotor onder het zadel en een tandriemoverbrenging. Maar deze scooter hebben we gekregen van een bedrijf die helaas niet alle accu's meer had.
Er zaten 3 Nikkel-Cadmium accu's in van 6 Volt / 100 Ah. Deze werden in serie geplaatst zodat de motor dus op 18 Volt draaide.
Na veel rondbellen en rondvragen is gebleken dat die NiCd accu's nergens meer geleverd kunnen worden (ivm milieu-eisen). En als ze al ergens te krijgen zijn moeten we rekenen op een totaalprijs van meer dan 1500 euro.
Dat is net even wat te duur voor dit project dus helaas gaat dat niet door.
Nu hadden wij 3 mogelijke oplossingen met loodzuuraccu's (goedkoper en beter verkrijgbaar):
optie 1) 2-Volt cellen pakken en die serie en parallel te schakelen en dan rondom de 60 Ah uit te komen en 18 Volt.
optie 2) drie 6 Volt / 100 Ah cellen pakken (kost ongeveer 160 euro per accu, dus totaalprijs van 500 euro ongeveer)
optie 3) twaalf 6 Volt / 12 Ah accu's pakken en dan 3 groepen (van elke 4 accu's in serie), parallel te schakelen. Totaal dus 18 Volt en 48 Ah krijg je dan (per accu €15,- dus totaal 180 euro)
Nadeel van optie 1 is dat die niet/nauwelijks te vinden zijn en bovendien erg duur zijn. Ook zijn het vaak erg hoge accu's (ook wel troggen genoemd) die gebruikt worden in diepe laadbakken van heftrucks e.d.
Maar ik had gehoopt dat bijv. rolstoelen e.d. ook 2 Volt cellen gebruiken die aanvankelijk wat kleiner waren. Echter heb ik na veel zoek- en belwerk hier nog niet meer info over kunnen vinden.
Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?
Optie 2 kan ook maar is toch nog een best dure optie maar zeker niet onaardig.
Ook hier geld: Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?
Optie 3 leek mij ook erg goed want die is nog het goedkoopst maar ik vroeg mij af of dit ook werkelijk gaat? Of zijn er andere begrenzingen of punten waarop ik moet letten?
Alleen één nadeel was dat het lijkt alsof er geen accu's bestaan in Nederland die 6 Volt zijn en hoger hebben dan 12 Ah. En dan niet gelijk over de 100 gaan maar meer richting de 20 Ah.
Want stel dat we een 6 Volt/20Ah accu ergens vinden, dan kunnen we slechts met 9 accu's overweg en hebben totaal nog meer ook (60 Ah ipv 48Ah) voor de elektrische scooter. Ook is het voordeel dat we minder aan elkaar moeten gaan koppelen (minder stekkers en koperverbindingen) en dat 9 iets grotere accu's toch minder ruimte innemen dan 12 wat kleinere accu's. (ivm ruimte verlies van de behuizing e.d.)
Het gaat om deze accu: http://www.batteries-direct.nl/UPS-accu/BF...12-12Ah-6V.html
Ook hier geld: Iemand tips, winkels, reactie, kritiek of wat dan ook op?
Ook zijn andere opties evt. nog welkom... maar we hebben (helaas) wel drie eisen:
- De motor draait op 18 Volt en het accupakket moet (denk ik) minimaal wel 60 Ah hebben
- Het moet een oplossing zijn die niet over de 500 euro kost anders is optie 2 nog het beste vooralsnog
- Het moet een oplossing zijn die binnen enkele dagen te realiseren is (kopen, koppelen, testen, verkrijgbaarheid? levertijd etc...)
2 kleine randvraagjes:
- als er origineel 100 Ah accu's in zaten (3 stuks), hoeveel Ah is minimaal dan om nog met de scooter te kunnen rijden, starten en accelereren?
- Wat voor dikte van het koperdraad moeten we gebruiken om de accu's onderling met elkaar te koppelen (verschilt denk ik wel per optie..?)