Electriciteit opwekken uit warm water

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2

Electriciteit opwekken uit warm water

Hallo,

Ik heb sinds kort een Zonneboilersysteem. Deze heeft een vrij grote capaciteit (11,3GJ per jaar).

Als buffer heb ik een 300ltr bolier. Ik heb al gemerkt dat deze boiler bij een beetje goed weer als snel warm word tot +/- 80 à 90 graden. in deze boiler zit nog een ongebruikte warmtewisselaar (spiraal).

Ik vraag me dan ook af of ik hier nog meer mee kan doen (behalve de verwarming er op aansluiten).

Het zou mooi zijn als ik met deze grote hoeveel warm water ook electriciteit op kan wekken.

Weet iemand of dit mogelijk is ??

Ik wacht in spanning af..

Berichten: 1

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=3699.0

hier kun je wel iets mee.

Ik ben zelf ook op zoek naar een degelijk systeem.

Ik heb namelijk een proces met kokend water als bij product.

Ideeen? ik hoor ze graag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Weet iemand of dit mogelijk is ??
Ja, dat is mogelijk, en economisch totaal zinloos naar ik aanneem. Anders zouden de grootproducenten van warm water (de elektriciteitscentrales) allang zoiets gebruiken mag ik vermoeden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Dat lijkt me niet zo, Jan. Hij zegt dat zijn boiler te groot is, en dus met een overschot energie zit. Dan is gelijk wat je er mee doet rendabel.

Je kan er elektriciteit mee maken, maar de installatiekosten zullen waarschijnlijk te groot zijn voor een particulier.

En verder als verwarming te gebruiken (zwembad, serre, duivenkot, nestkastje, eten verwarmen, ... ) ;)

(past waarschijnlijk beter in thermodynamica)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

dus met een overschot energie zit. Dan is gelijk wat je er mee doet rendabel.
Nou, als dat 1000 euro installatiekosten oplevert, voor een vermogen van bijv 1 W, vind je dat dan nog rendabel?
Je kan er elektriciteit mee maken, maar de installatiekosten zullen waarschijnlijk te groot zijn voor een particulier.
Voor elektriciteitscentrales is het al niet rendabel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

stoker schreef:Dat lijkt me niet zo, Jan. Hij zegt dat zijn boiler te groot is, en dus met een overschot energie zit. Dan is gelijk wat je er mee doet rendabel.

Je kan er elektriciteit mee maken, maar de installatiekosten zullen waarschijnlijk te groot zijn voor een particulier.

En verder als verwarming te gebruiken (zwembad, serre, duivenkot, nestkastje, eten verwarmen, ... ) ;)

(past waarschijnlijk beter in thermodynamica)
Kunt U me misschien uitleggen hoe ik hieruit electriciteit kan opwekken en wat voor apparatuur ik dan voor nodig heb.

Wat is het vermogen wat ik hieruit kan halen.

Berichten: 4

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

DeBever schreef:Kunt U me misschien uitleggen hoe ik hieruit electriciteit kan opwekken en wat voor apparatuur ik dan voor nodig heb.

Wat is het vermogen wat ik hieruit kan halen.
Ik ben zeer geinteresseerd in een mogelijke oplossing. Ik woon in Griekenland en voor mijn verwarming (vloer) in de winter, gebruik ik 6 zonnepanelen waarmee, door middel van een pomp, ik rechtstreeks warm water de vloer rond pomp. Dit werkt uitstekend.

Maar 9 maanden per jaar staat dit systeem stil. (Voor mijn warmwatervoorziening heb ik separaat een zonneboilersysteem.)

Wat zou mooier zijn dan een mogelijkheid te hebben om dit systeem buiten de winter te gebruiken om elektriciteit op te wekken.

Dus met warm (niet kokend) water elektriciteit opwekken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Beter vraag je jezelf af waarom alle elektriciteitscentrales een berg afvalwarmte (ca. 60 % !! van wat er aan energie in gaat) hebben die ze afvoeren via koelwater.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

wellicht is het te duur, maar dat maakt de discussie niet minder relevant/leuk,

misschien kun je je zonneboiler ombouwen tot zonnetoren,

in de winter:

toren dicht, kraan naar reservoir open: opgevangen warmte gaat naar het warm-water-reservoir (boiler)

zomer:

toren open, kraan naar reservoir dicht: opgevangen warmte zorgt voor het opwarmen van lucht, waardoor convectie ontstaat waarmee een (verticale-as) turbine aangedreven kan worden.

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=836546

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Heb je al een hot fill wasmachine en droger? Deze werken op warm water (ipv dat het water elektrisch wordt verwarmd).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Heb je al een hot fill wasmachine en droger? Deze werken op warm water (ipv dat het water elektrisch wordt verwarmd).
Ik heb mijn "gewone" wasmachine omgebouwd tot hot fill doormiddel van een douce-thermostaat-mengkraan. Deze ingesteld op 40 graden. De wasmachine temperatuurinstelling op 40+ graden gezet. Resultaat is dat het verwarmingselement van de wasmachine niet meer inkomt. Onze afwasmachine heb ik rechtstreeks op het hete water aangesloten. Werkt ook prima.

Maar goed, ik heb nog steeds zo'n 10m2 zonnenpaneel over, dat zomers niet gebruikt wordt. Alleen s'winters voor de verwarming.

Het geopperde idee van een toren is de moeite waard om eens goed te overdenken. Wellicht moet ik niet de luchtstroom nemen die in de koperen leiding loopt maar direct achter het glas de verticale luchtstroom "oppakken".

Berichten: 202

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Je kan iets met een hetelucht motor, een Stirling engine. Je zorgt er dan voor dat warm water "bij" de hetelucht motor komt.

http://www.youtube.com/watch?v=BYXyfl3sdco

Er zijn er die lopen op handwarmte! Vanaf 10 tot 15 graden temperatuurverschil kan ie al draaien.

En kijk eens bij Jan Ridder. Absoluut fascinerend!

http://heetgasmodelbouw.ridders.nu/

Ook de nieuwe hre CV-ketel gebruikt een hetelucht motor om electriciteit op te wekken. Hun hetelucht motor heeft geen krukas, maar een oscillerende zuiger die direct stroom opwekt. Werkt grofweg als een luidspreker die geluid in electriciteit omzet.

Berichten: 202

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Van belang bij warmte effectief gebruiken is het "exergetisch rendement" (1-Tomgeving/Tproces)x100%.

bv: Tomgeving=290 graden Kelvin en Tproces=310 graden kelvin geeft exerg.rend.= 6,5% (helaas...)

Het is een maat voor wat je moet investeren om er effectief wat uit te krijgen. Bijvoorbeeld een warmtewisselaar kan bij een 2x zo hoog temperatuurverschil 2x zoveel warmte overdragen, bij dezelfde grootte.

Zou je warmte hebben van 580K (dus 307grCelsius) dan is het exergetisch rendement uit het voorbeeld al 50%.

Overigens meen ik dat de hetelucht Stirling motor hernieuwde aandacht verdient (en zal krijgen).

Er is bv de afgelopen jaren gigantisch veel onderzoek verricht (en resultaat geboekt!) op het gebied van koeling van chips/processors. Een groot deel daarvan is toepasbaar in Stirlings.

Als je de Stirling bekijkt moet je je niet laten verblinden door ingewikkelde mechanieken. De truuc is gewoon effectief warmte-uitwisselen om het juiste moment. Een snel schakelende warmtewisselaar moet je hebben, met minimale stromingsverliezen. We hebben tegenwoordig computerprogramma's waarmee je dit soort dingen goed kan ontwerpen/simuleren/onderzoeken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Er zijn er die lopen op handwarmte!
Het feit dat je het dingetje op je hand kunt plaatsen wil niet zeggen dat het ding op handwarmte loopt.

Het loopt op zonnewarmte. Daarom heet het ding ook: Solar Low Temperature Stirling Engine.

Het is speelgoed, meer niet. Het wekt geen milliwatje elektriciteit op maar kan alleen zichzelf draaiende houden.

Stirlingmoters worden wel gebruikt om elektriciteit te maken met zonneenergie maar werken dan met een parabolische spiegel om die zonnewarmte te concentreren op de kop van de strilingengine die daardoor gloeiend heet wordt.

http://www.artescapesonline.com/concept_anim04.html

Om afvalwarmte om te zetten in elektriciteit gebruikt men soms een Organic Rankine Cycle (ORC) maar om zoiets tuis aan je zonneboiler die op water werkt te hangen is erg duur en niet efficient omdat eerst het water opgewarmd moet worden dat daarna een organische vloeistof moet verdampen om een turbine aan te drijven. Het is dan beter om de zonneboiler meteen te bouwen met die organische vloeistof erin waardoor die veel heter kan worden en de cyclus een veel hoger rendement bereikt: http://www.pre.ethz.ch/research/projects/imgs/powersol2.png.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 202

Re: Electriciteit opwekken uit warm water

Fred F. schreef:Het feit dat je het dingetje op je hand kunt plaatsen wil niet zeggen dat het ding op handwarmte loopt.

Het loopt op zonnewarmte. Daarom heet het ding ook: Solar Low Temperature Stirling Engine.

Het is speelgoed, meer niet. Het wekt geen milliwatje elektriciteit op maar kan alleen zichzelf draaiende houden.
Kletskoek. Warmte van de hand of warmte van de zon. Wat maakt het uit???

En deze http://heetgasmodelbouw.ridders.nu/Webpagi...ng_frameset.htm

heet zoals ie heet, en dat is geen "Solar"...

En of het speelgoed is? Ja en nee. Ridder maakt "kunstwerkjes", en ja hij en zijn kleinkinderen spelen er mee.

Dat het wiel zo hard draait dat alle energie weer in wrijving/luchtweerstand wordt omgezet betekent niet dat er geen electriciteit mee opgewekt kan worden. Als je een kleine generator koppelt aan het vliegwiel zal er wel degelijk electriciteit mee opgewekt kunnen worden!!!!!
Stirlingmoters worden wel gebruikt om elektriciteit te maken met zonneenergie maar werken dan met een parabolische spiegel om die zonnewarmte te concentreren op de kop van de strilingengine die daardoor gloeiend heet wordt.

http://www.artescapesonline.com/concept_anim04.html
Zo kàn het gebruikt worden. Maar er zijn dus ook andere manieren mogelijk.
Om afvalwarmte om te zetten in elektriciteit gebruikt men soms een Organic Rankine Cycle (ORC) maar om zoiets tuis aan je zonneboiler die op water werkt te hangen is erg duur en niet efficient omdat eerst het water opgewarmd moet worden dat daarna een organische vloeistof moet verdampen om een turbine aan te drijven. Het is dan beter om de zonneboiler meteen te bouwen met die organische vloeistof erin waardoor die veel heter kan worden en de cyclus een veel hoger rendement bereikt: http://www.pre.ethz.ch/research/projects/imgs/powersol2.png.
Je zegt zelf dat ORC erg duur is. De zonneboiler die organische vloeistof moet verdampen ken ik als "heat pipe". Die vindt je dus tegenwoordig ook als koelsysteem voor processoren op het moederbord van je computer.

Het is een hulptechniek die je kan toepassen om bij een Stirlingmotor de warmte te krijgen waar je hem wilt hebben.

Maar uiteindelijk moet de warmte in een luchtvolume in de motor aan- en afgevoerd worden. Dat proces is de sleutel. Het "speelgoed" toont aan dat overdonderend aan.

P.S. De "verdringer"waar Ridder over spreekt moet je m.i. zien als een "wapperaar" die de lucht op het juiste moment hevig beroert om de warmte toe te voeren. Het is dus niet een soort zuiger!(er zit een flinke spleet rondom, zodat de lucht er langs kan).

Reageer