Ac met variabele frequentie omvormen naar dc

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Ac met variabele frequentie omvormen naar dc

Beste mensen, ik heb een paar specifieke vragen die ik nu al een paar dagen google maar ik vindt geen bevredigende antwoorden.

Ik heb een omvormer nodig die 3 fasige wisselspanning met variabele frequentie (35 tot 50Hz) kan omzetten in 400VDC.

De bedoeling is om op mijn boot aan te drijven met twee AC inductiemotoren van elk +-80kW (dubbelschroef boot) en de stroom op te wekken door middel van dieselgeneratoren.

Ik weet dat diesel-hybride varen niet nieuw is en dat het minder efficient is als de klassieke diesel/keerkoppeling opstelling, tenminste op de gangbare manier.

Maar als ik nu voor de motoren controllers kan vinden die 400VDC in accepteren, dan denk ik door middel van hogergenoemde omvormers ten eerste mijn generatoren te kunnen gaan aansturen zodat ze niet meer constant hetzelfde toerental maken ongeacht de werkelijke vraag naar vermogen, en ten tweede omdat ik denk dat ik dan meerdere generatoren probleemloos kan koppelen omdat ik door de DC spanning van het synchronisatieprobleem af ben.

Op die manier zou ik theoretisch, met de juiste besturing, ten allen tijde maar net zoveel stroom genereren als werkelijk gevraagd wordt, door gas terug te nemen en generatoren af of aan te schakelen in functie van de vraag.

Klopt mijn theorie van generators in cascade zetten op DC ?

Iemand suggesties voor de omvormer AC 35-50Hz ==> 400VDC ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ac met variabele frequentie omvormen naar dc

Het omzetten van 3-fasen wisselspanning naar gelijkspanning is op zich vrij eenvoudig. Dat doe je met een 3-fasige gelijkrichtbrug (6 diodes).

Maar je vertelt er niet bij wat de aanvangsspanning is. Je zult toch ergens iets moeten regelen om te zorgen dat je die 400V handhaaft, en om te zorgen dat beide dieselmotoren in gelijke mate bijdragen aan het vermogen.

Daar heb ik niet zo een panklare oplossing voor.

Berichten: 2

Re: Ac met variabele frequentie omvormen naar dc

Bedankt voor je reactie Klazon, intussen heb ik ontdekt dat dit soort aandrijving gewoon bestaat. Van SIEMENS.

En de gensets hoeven in dat systeem helemaal niet gelijk bij te dragen aan de belasting, het is perfect mogelijk verschillende vermogens gensets te gebruiken en ze kunnen zelfs allemaal een verschillend toerental draaien....

Hier een Nederlandstalig artikel over de SIEMENS tech:

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/n...rt-energie.html

Hier info van SIEMENS zelf :

http://www.industry.siemens.com/Marine/en/...amp;SIdent=1021

Reageer