Springen naar inhoud

[laboratoriumwerk] beduidende cijfers

• Log in om te kunnen reageren

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2009 - 20:18

Hallo

Ik ben bezig met mijn verslag van biochemie (over aminozuren en serumeiwitten) en ik moet a.d.h.v. mijn resultaten punten uitzetten op een grafiek. Uit deze punten moet ik de lineaire regressie berekenen. Ik heb overal gewerkt met de recentste regels over significante (= beduidende) cijfers, wat ons werd gevraagd. Nu kom ik na berekening voor de richtingscoŽfficiŽnt 8/3, hetgeen 2.66666666... oplevert. Volgens de regels van de beduidende cijfers moet dit echter 3 worden. Ik moet die rechte uittekenen en tussen 2.6666... en 3 is het verschil toch iets te groot. Wat wordt er algemeen gedaan in zulke gevallen? (Moet ik 3 opschrijven bij mijn berekening en er in een PS bijschrijven dat op mijn grafiek 2.67 zal worden uitgezet?)
Mvg

Ike

Veranderd door Ike, 21 april 2009 - 20:25

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2009 - 20:59

Volgens de regels van de beduidende cijfers moet dit echter 3 worden.

Dat hangt af van de nauwkeurigheid die je toepast m.a.w. het aantal siginificante cijfers is van belang.
Quitters never win and winners never quit.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2009 - 16:10

Als je dus 3 opschrijft dan is je significantie dus 1 cijfer. Dat is, met alle respect, redelijk waardeloos.
"Meep meep meep." Beaker

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2009 - 16:54

Nu kom ik na berekening voor de richtingscoŽfficiŽnt 8/3, hetgeen 2.66666666... oplevert. Volgens de regels van de beduidende cijfers moet dit echter 3 worden.

Waarom? (wat zijn die 8 en 3?)
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures