[laboratoriumwerk] beduidende cijfers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 189

[laboratoriumwerk] beduidende cijfers

Hallo

Ik ben bezig met mijn verslag van biochemie (over aminozuren en serumeiwitten) en ik moet a.d.h.v. mijn resultaten punten uitzetten op een grafiek. Uit deze punten moet ik de lineaire regressie berekenen. Ik heb overal gewerkt met de recentste regels over significante (= beduidende) cijfers, wat ons werd gevraagd. Nu kom ik na berekening voor de richtingscoëfficiënt 8/3, hetgeen 2.66666666... oplevert. Volgens de regels van de beduidende cijfers moet dit echter 3 worden. Ik moet die rechte uittekenen en tussen 2.6666... en 3 is het verschil toch iets te groot. Wat wordt er algemeen gedaan in zulke gevallen? (Moet ik 3 opschrijven bij mijn berekening en er in een PS bijschrijven dat op mijn grafiek 2.67 zal worden uitgezet?)

Mvg

Ike

Berichten: 4.246

Re: [laboratoriumwerk] beduidende cijfers

Volgens de regels van de beduidende cijfers moet dit echter 3 worden.
Dat hangt af van de nauwkeurigheid die je toepast m.a.w. het aantal siginificante cijfers is van belang.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [laboratoriumwerk] beduidende cijfers

Als je dus 3 opschrijft dan is je significantie dus 1 cijfer. Dat is, met alle respect, redelijk waardeloos.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [laboratoriumwerk] beduidende cijfers

Nu kom ik na berekening voor de richtingscoëfficiënt 8/3, hetgeen 2.66666666... oplevert. Volgens de regels van de beduidende cijfers moet dit echter 3 worden.
Waarom? (wat zijn die 8 en 3?)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer