incest

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 81

incest

Er wordt altijd gezegd dat incest kan leiden tot kinderen met een afwijking. 'k Heb daar al een discussie over gehad met iemand, maar we konden ons de verklaring hiervoor niet vinden.

Een sterk argument is wel dat iedereen uniek is, qua persoonlijkheid, maar ook qua samenstelling van de genen...

Als je dus geen kinderen mag verwekken bij familieleden, komt dit dan omdat de genen te sterk op elkaar lijken? Wat is dan het gevaar hierbij, de genen kunnen toch nooit identiek zijn, dus uiteindelijk kan er toch niks mislopen?

Nog een vraag:

Een vader en zijn dochter verwekken een kind. Wat ik mij nog kan herinneren uit de lessen bio is dat de dochter voor de helft uit genetisch materiaal van de vader bestaat, en voor de helft uit dat van de moeder. In de geschetste situatie, zou het dan niet mogelijk zijn dat het kind dat vader en dochter voortbrengen een kloon van de vader is? (al is de kans uitzonderlijk klein, is dit in principe mogelijk?)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: incest

je genen zijn wel identiek. een gen is een code voor een bepaalde eigenschap. als er iets aan de code veranderd wordt, krijg je een mutatie, maar dat kan ook zonder incest.

genen zijn dus niet uniek, maar chromosomen zijn meer uniek.

bij incest krijg je dat er weinig uitwisseling is van genen en er treden sneller mutaties op, die voordelig of nadelig voor het organisme kunnen zijn. daarmee dat heel wat bloemen bv en bescherming hebben tegen zelfbestuiving.

ze kunnen inderdaad een kloon vormen, maar de kans dat dat gebeurd is enorm klein als je bedenkt dat we 23 paar chromosomen hebben en dat tijdens de meiose ze nog eens materiaal uitwisselen.

zo kan een koppel ook een kloon krijgen van hn vorig kind, maar de kans dat zoiets gebeurt is zeer zeer klein.

Berichten: 73

Re: incest

Kunnen 2 broers dan ook niets gemeen hebben? Als ze precies steeds het andere chromosoom hebben.

En als dat zo is, lijkt mij dat aan het dna niet te zien is dat ze broers zijn. Maar dat lijkt me erg sterk.

Berichten: 259

Re: incest

Theoretisch kan dit, maar de kans hierop is minimaal omdat er altijd een deel van de genen wordt overgedragen en omdat altijd wel een deel bji beide tot expressie komt. Het is dus een kwestie van kans en niet van discrete waarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: incest

Dat klopt niet helemaal arjesara in het geval van broers: het y chromosoom zal altijd van hun vader afkomstig zijn en die heeft er maar 1, dus deze zullen ze altijd gemeenschappelijk hebben. Het y chromosoom wisselt ook bijna geen genen uit met het x chromosoom!

dus broers hebben altijd iets gemeenschappelijk met elkaar, met hun vader, grootvader, oom,...

bij zussen zou het theoretisch wel kunnen, maar die kans is even groot dat dat ze volledig hetzelfde dna zouden bezitten
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 46

Re: incest

Kinderen met dezelfde moeder hebben altijd wat gemeenschappelijk dna en dat is het dna dat afkosmtig is uit de mitochondrieen van de eicel van de moeder. Dit dna erft over via de vrouwelijke lijn. Mannen geven dit niet door.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: incest

Als ik mij niet vergis heeft de eicel geen mitochondrien. Ik zal dat morgen eens opzoekn in mijn cursus en dit bericht aanvullen!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: incest

'k Weet nu ook niet als een eicel mitochondriën bevat, maar 'k heb ook wel ergens gelezen dat de genetische code van mitochondriën via de moeder overgeërfd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: incest

'k Weet nu ook niet als een eicel mitochondriën bevat, maar 'k heb ook wel ergens gelezen dat de genetische code van mitochondriën via de moeder overgeërfd wordt.


Nee, een eicel heeft geen mitochondrien, een spermacel wel (die moet vooruit) en daarbij in de mitochondrien zit geen DNA dat zit en blijft in de kern zitten; alleen tRNA en mRNA komen eruit.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: incest

Ik had mij wel vergist met die mitochondrien: het zijn centriolen die NIET in de eicel zitten, van mitochondrien was er gewoonweg geen spraken. In de zaadcel zijn er uiteraard wel.

Maar ik bedenk net dat het het meest logisch is dat het via de moeder gaat: de zaadcel scheidt enkel iets af en dringt niet volledig naar binnen in de eicel. Maar dit DNA verlaat de mitochondrien niet. Dat hefet het al gedaan in een zeer ver verleden en gebruikt nu zijn dna voor synthese van enkele eiwitten die niet door onze kern kunnen aangemaakt worden.

Maar al sje een dna- onderzoek laat verrichten, houden ze dacht ik geen rekening met mitochondraal dna
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: incest

inteelt is ook teelt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: incest

dat is zeker waar, maar als je kijkt naar de problemen die daaruit kunnen vloeien, is het niet goed dat een organisme dat soort van voortplanting bedrijft.

Ook bij planten zie je dat vele "zichzelf" beschermen tegen zelfbevruchting.

De mens: in de loop van de geschiedenis kwam het wel eens voor dat er "gekken" werden geboren in adellijke families: het gevolg van incest generaties lang.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 46

Re: incest

Nee, een eicel heeft geen mitochondrien, een spermacel wel (die moet vooruit) en daarbij in de mitochondrien zit geen DNA dat zit en blijft in de kern zitten; alleen tRNA en mRNA komen eruit.


citaat uit "Human Histology" (stevens & Lowe):

"mitochondrial DNA is not inherited in the same way as cellular DNA, and in the man the whole mitochondrial complement of a developing embryo is derived from mitochondria present in the ovum"

ovum=eicel....dus in eicellen zijn mitochondrien aanwezig en in mitochondrien zit een kleine hoeveelheid dubbelstrengs DNA.

De zaadcel heeft ook mitochondrien maar die komen niet in de bevruchte eicel terecht. vandaar dat kinderen hun mitochondrien (DNA) via hun moeder krijgen en mannen het niet doorgeven)

Re: incest

noortje schreef:dat is zeker waar, maar als je kijkt naar de problemen die daaruit kunnen vloeien, is het niet goed dat een organisme dat soort van voortplanting bedrijft.

Ook bij planten zie je dat vele "zichzelf" beschermen tegen zelfbevruchting.

De mens: in de loop van de geschiedenis kwam het wel eens voor dat er "gekken" werden geboren in adellijke families: het gevolg van incest generaties lang.


Dat van die "gekken",dat zie je soms nog.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: incest

Mitochondriaal DNA (zo heet het gewoon) krijgt een kind altijd van de moeder. Dit verandert dus ook niet. Het Y-chromosoom wordt alleen van Vader op Zoon doorgegeven (zoals hier bekend is) en degeneert dus ook langzaam....wij mannen zijn een uitstervend ras, omdat ons Y0chromosoom geen selctie methode heeft. Er zijn maar 4 typen y-chromosomen op de hele wereld, puur en alleen omdat dat helemaal wordt doorgegeven, inclusief de foutjes, en niet de helft van de moeder erbij neemt. dat is namelijk het x-chromosoom.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer