fantaseren over de toekomst.

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

fantaseren over de toekomst.

Het lijkt me leuk om eens lekker te fantaseren over de toekomst,

Net als in de film "The Time Machine" waarin iemand naar de verre toekomst reist.

Hoe zou de toekomst van de wereld volgens jullie eruit zien?

mischien dat over 3000 jaar de maan een stuk dichterbij de aarde staat doordat een meteoriet de maan uit zijn baan heeft verplaatst.

'mars' is dan de nieuwe vakantie bestemming.

De infrastructuur op aarde is aangepast op de grote bevolkings groei, nieuwe productie processen zorgen ervoor dat genoeg eten geproduceerd kan worden.

Berichten: 104

Re: fantaseren over de toekomst.

volgens mij zal er veel te doen zijn rond genetische manipulatie, cyborg toestanden enzo.

bovenstaande vooruitgang staat eigenlijk al vast. wat betreft fysica is de toekomst onzeker, zoals altijd. Mogelijke doorbraken zijn namelijk moeilijker te voorspellen en de geschiedenis van de fysica is dan ook voor een groot deel bepaalt door individuen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: fantaseren over de toekomst.

Probeer eerst eens drie jaar vooruit te kijken,

probeer dan eens 13, mischien 30, 130 en 300.

Maar alsjeblief, het is onmogelijk ook maar iets te zeggen over 3000 jaar, het kan werkelijk waar alle kanten opgaan. Van een interstellaire unie tot een samenleving van grotbewoners.

Re: fantaseren over de toekomst.

Geen idee wat er over 3000 jaar zal zijn.

Maar ik verwacht dat we binnen duizend jaar alweer in de "dark ages" zijn aangekomen. Haast een constante in de geschiedenis. Donkere eeuwen van Egypte, Grieken, de middeleeuwen, waarom wij straks niet?

Berichten: 217

Re: fantaseren over de toekomst.

Ik heb een heel ander idee daar over omreden dat ik , zoals je wel weet, in reincarnatie geloof. Daarom vermoed ik dat, over het geheel gezien, de mensheid gevoeliger wordt ,in de goede zin, ten aanzien van hun mede mens. Het besef dat materialisme, om het hebben, geen enkele waarde heeft maar alleen zaken die er toe doen om goed gehuisvest te zijn en je kinderen kan opvoeden in harmonie ten opzichte van al het leven. Technische gebruiksmiddelen zullen het leven aangenaam maken en niet voor geweldadige doelen gebruikt worden......

Niet te geloven hé..... maar zo zie ik het over +/- 3000 jaren.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Berichten: 33

Re: fantaseren over de toekomst.

ik denk niet dat er dan nog geld bestaat. een beetje zoals star trek, alleen dan zonder aliens en huge spaceships die warp 10 kunnen :shock:

Re: fantaseren over de toekomst.

Drieduizend jaar later, denk ik, dat er nog maar twee of drie talen over zijn, en net zoveel landen. Onze status is dan niet bepaald door geld of educatie, maar genen. We worden dan veel ouder, maar je leven vroegtijdig beindigen wordt iets heel normaals: het merendeel zal dat doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: fantaseren over de toekomst.

Drieduizend jaar later..
Waarschijnlijk is werken tegen die tijd overbodig, de infrastructuur voor drinken en voedsel is dusdanig geautomatiseerd dat mensen meer vrije tijd zullen krijgen. eigenlijk is dat nu al, de werkeloosheid geeft dat aan.

Re: fantaseren over de toekomst.

Over 3000 jaar heeft de mens zich zelf afgeschaft.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: fantaseren over de toekomst.

Heerlijk, die ondoorgronde oneliners waar helemaal niks achter zit.

Als je een punt hebt en je wilt het duidelijk maken, moet je met meer komen dan een zinnetje. Hier heeft niemand niks aan.

Berichten: 672

Re: fantaseren over de toekomst.

De grote vraag is volgens mij hoe de mens de innerlijke tweestrijd tussen instinct en ratio verwerkt.

Door zijn complexe hersenen neemt de mens niet altijd de beslissingen die de soort ten goede komen,hij is een beetje een "weirdo" binnen het evolutieve concept.

Op lange termijn is overleven niet de norm doch uitsterven,voor elke soort.Beperkt de mens zijn eigen overlevingskansen door zijn grote herseninhoud?

VG Peter

Berichten: 1.286

Re: fantaseren over de toekomst.

Toekomst is een leuke omschrijving van een fenomeen dat in feite niet bestaat. Door cultivering denkt bijna iedereen dat de toekomst bestaat! Toekomst bestaat alleen in wording. Wat de denkbeeldige toekomst zal brengen is even groot om het winnende lot uit de loto de hoofdprijs te winnen. Vooruit plannen is geen garantie dat die plannen ook daadwerkelijk tot stand kunnen komen. We kunnen grote verwachtingen hebben, maar stel dat de toekomst waarover iedereen zijn of haar mond vol van heeft een ander pad heeft ingeslagen, wat doe je dan met de door jouw gecreeerde verwachtingen? Natuurlijk mag je fantaseren maar blijf rieeel wat mogelijk is, niet andersom. Hoe de wereld over 10, 100 of 20.000 jaar vanaf heden eruit gaat zien, is niet interessant. Het heden is het enigste dat werkelijk is.

Berichten: 656

Re: fantaseren over de toekomst.

Over 3000 jaar heeft de mens zich zelf afgeschaft.
DePurpereWolf schreef:Heerlijk, die ondoorgronde oneliners waar helemaal niks achter zit.

Als je een punt hebt en je wilt het duidelijk maken, moet je met meer komen dan een zinnetje. Hier heeft niemand niks aan.
Ik wil je best wel wat achter mijn one liner laten zetten hoor. Trouwens die benaming heb ik van "de afschaffing van de mens" van CS Lewis gejat.

Maar als je mijn uitleg wilt... Of beter gezegd uitleggen:

Doordat de mens streeft naar onsterfelijkheid zal hij het mogelijk vinden ook, maar is het dan nog "mens" te noemen. Zoals ik laatst las van dat de hersenen van de mens mogelijk opgeslagen zou kunnen worden worden in een computer. Desnoods mix je het biologische en het mechanische door elkaar heen. Wie weet vinden we een manier om je hersenen over te zetten in een nieuw lichaam, of beter, je gedachten, je ik en ik weet niet wat meer te downloaden in een nieuw lichaam. Je zou dat lichaam ook nog eventueel kunnen verbeteren met zowel genetische manipulatie als meschanische verbeteringen.

Maar kun je dan nog spreken over "de mens". En als tweede overdenking, ben je werkelijk niet meer dan een stel gegevens opgeslagen in je hersenen?

Een andere uitleg zou je kunnen zien dat wij sinds de laatste 50 jaar zoveel prachtige wapens hebben uitgevonden, dat wij de laatste decenia de mens eenvoudig kunnen uitroeien. Op dit ogenblik gaat het goed. Maar is dat 3000 jaar lang het zelfde? Of besluit een mafketel of meerdere misschien niet eens wat uit te roeien.

En natuurlijk heeft niet iedereen een nuke op zak. Maar je kunt het ook natuurlijk proberen met een zelf gemaakt virus.

Wie weet roeien we ons wel uit. Of deze beschaving is, of de -tigste beschaving na de -tigste donkere eeuwen...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 7

Re: fantaseren over de toekomst.

even een interessant onderwerp aankaarten, leek mij wel goed te passen bij geschiedenis

Als je de bewegingen die je nu ziet zou voortrekken, hoe zal de wereld er dan over bijvoorbeeld 100 jaar eruit zien?

Berichten: 656

Re: fantaseren over de toekomst.

Dat is niet echt een wetenschappelijke vraag. :roll:
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Reageer