[scheikunde] reductie van as

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

[scheikunde] reductie van as

Zou iemand me kort het principe van een reductiereactie kunnen uitleggen? het zit momenteel nogal ver.

Ik ben de reductie van 3-waardig As met NaBH4 aan het bestuderen maar het zegt me niets meer.

As3+ ----- NaBH4 -----> AsH3 ---- H+ en 800°C-----> As + 3/2 H2

Welke waarde heeft de bekomen As dan? Ik veronderstel dat dit nietmeer 3+ is? Hoe komt dit dan juist?

mvg,

Femke

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] reductie van as

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] reductie van as

Als je het als redox wilt bekijken:

As3+ + 3e -> As

3H- -> 3/2 H2 + 3e

Hydrides reduceren Arseen van driewaardig (twee valentie-elektronen) tot de elementaire vorm (vijf valentie-elektronen).

Het enige waar ik niet zeker van ben is wat er met het boorhydride gebeurt. Bij de reductie van een carbonyl wordt een boraat gevormd dat dan door water wordt gehydrolyseerd, met vorming van B(OH)3 tot gevolg. Eén boorhydride reduceert dan vier carbonyls. Maar dat zie ik hier niet zomaar gebeuren. Ik denk dat het gewoon hydrides zijn die met arseen binden, zodat boraan (of diboraan zo je wil) overblijft en niet boorzuur. Dan heb je drie boorhydrides nodig per arseen die gereduceerd wordt.

Als je het zo bekijkt gebeurt de echte reductie ook pas na verhitting, want arseen heeft lagere EN dan waterstof. Bijgevolg is binnen de molecule arsine arseen nog steeds III+ en waterstof I-. Dat is natuurlijk maar formeel, want arsine is covalent en het EN-verschil is werkelijk minimaal.

Reageer