[logistiek] veiligheidsvoorraad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 69

[logistiek] veiligheidsvoorraad

Ik moet voor mijn stage een ideale veiligheidsvoorraad checken. Maar ik vind hier nergens een duidelijk stukje over.

Even googelen en ik vond deze tekst:



- (X) Het aantal maanden waarin afname heeft plaatsgevonden

- (Y) De som van de kwadraten van de afname

- (Z) De kummulatieve afname

Aan de hand van deze gegevens kan de Veiligheidsvoorraad worden berekend:

¹ ((( X * Y ) - ( Z * Z )) / ( X * ( X - 1)))


Maar dit houdt toch geen rekening met de 'refreshment' rate, oftewel hoelang het duurt voordat de voorraad aangevuld wordt. En ook neit met de customer servicegraad.

Ik weet dat er een consultancy site is waarbij je visie op de ideale veiligheidsvoorraad bij wijze van een spelletje getest wordt, en er meot dus een achterliggende formule zijn.

De site ben ik alleen vergeten xD

(Als dit niet in huiswerk hoort maar in een ander forum mijn excuses ;) )
Toch?

Berichten: 13

Re: [logistiek] veiligheidsvoorraad

Er bestaat niet één formule voor de berekening van de veiligheidsvoorraad.

Enkele factoren die bijvoorbeeld de veiligheidsvoorraad beïnvloeden:

- voorraad controle systeem.. (R,S), (s,Q), (s,S), (R,s,S)

- welke doelstelling je wilt behalen:

minimaliseren van aantal 'stockouts' per refreshment,

minimaliseren van de kosten van stockouts,

levering direct uit voorraad (of doe je ook aan nalevering)

etc...

Dit is pas het topje van de ijsberg en gaat vooral over de veiligheidsvoorraad van één enkel product. Als je de veiligheidsvoorraad over meerdere producten wilt bepalen (omdat je bijvoorbeeld maar een max bedrag aan voorraad wilt) dan wordt het al ingewikkelder.

In principe kan je met een zaagtand-figuur en wat logisch redeneren best ver komen, maar dit zal niet de 'ideale' situatie worden. Het legt er aan hoeveel data je beschikbaar hebt en hoeveel tijd je er in wilt stelen. Mocht je naar literatuur zoeken, dan is Inventory Management and Product Planning and Scheduling, van Silver, Pyke & Peterson wel een goede, al vereist dit wel een redelijk hoog statistisch en wiskundig niveau.

Succes.

Berichten: 1

Re: [logistiek] veiligheidsvoorraad

Het klopt dat er niet 1 berekening is voor de veiligheidsvoorraad.

Maar als je aanneemt dat de afzet een normale verdeling volgt dan kun je met een eenvoudige berekening een goed eind komen.

Er staat een uitgebreide beschrijving over de berekening van veiligheidsvoorraad op

http://www.ziequa.nl/veiligheidsvoorraad-berekenen

Er wordt uitgelegd hoe je de veiligheidsvoorraad kunt berekenen en welke Excel-functies te gebruiken. Het een en ander wordt bovendien uitgelegd aan de hand van een voorbeeld.

Veel succes!

Reageer