Springen naar inhoud

Computer algebra system

• Log in om te kunnen reageren

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 00:19

Ik ga een eigen Computer Algebra Systeem (cas) schrijven, maar ik wil dat het beter wordt dan heel wat rommel dat je overal vindt. Heeft er iemand ideŽen om er voor te zorgen dat het een goed systeem wordt. Ik ga hoe dan ook proberen ervoor te zorgen dat mijn cas wiskundig corrector wordt. Dan bedoel ik dat ik fouten die andere systemen maken als:
LaTeX er wil uitfilteren. Heeft er iemand ideŽn, bovendien zou ik graag eens weten wat nu de officiŽle syntax van de wiskunde is, want ook daar nemen tot zelfs maple toe softwarepaketten een loopje met de wiskunde.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2009 - 09:14

maar ik wil dat het beter wordt dan heel wat rommel dat je overal vindt.

Hoezo. Verklaar je nader. Er zijn heel wat degelijke systemen te vinden.

Heeft er iemand ideŽn, bovendien zou ik graag eens weten wat nu de officiŽle syntax van de wiskunde is, want ook daar nemen tot zelfs maple toe softwarepaketten een loopje met de wiskunde.

Wat bedoel je? Geef dan eens wat voorbeelden uit maple? Er is bijvoorbeeld voor de boogtangens al geen "officiŽle" syntax. Het kan arctan of atan zijn, al denk ik dat atan het meeste wordt gebruikt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2009 - 15:48

Dan bedoel ik dat ik fouten die andere systemen maken als:
LaTeX

er wil uitfilteren.

Wat voor fout maken andere systemen hier dan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 23 april 2009 - 16:00

Uitkomsten van Maple en Mathematica zijn niet 100% te vertrouwen. Daarom altijd de uitkomst verifiŽren.
Ik kan daar geen voorbeeld van geven bij gebrek aan software, maar het is algemeen bekend.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 16:56

Wat voor fout maken andere systemen hier dan?

als x gelijk is aan 0 is de functie ongeldig, deze randvoorwaarde wordt bijvoorbeeld door maple weggefilterd. Daar heb ik niets op tegen, maar dan moet er wel naast staan dat x geen 0 mag zijn. Maple geeft dus 0. Ik wil een cas maken die iets geeft onder de vorm LaTeX of anders LaTeX

Wat ik met officiŽle syntax bedoel is bijvoorbeeld matrices, de officiŽle notatie is ronde haken, maar alle CAS'en maken er vierkante haken van, toegegeven dat dit de performatie een beetje bevordert, maar echt wiskundig is het allemaal niet.

Veranderd door Vladimir Lenin, 23 april 2009 - 16:57

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2009 - 17:02

Wat ik met officiŽle syntax bedoel is bijvoorbeeld matrices, de officiŽle notatie is ronde haken,

Welke internationale organisatie stelt dit?

In this work, matrices are represented using square brackets as delimiters, but in the general literature, they are more commonly delimited using parentheses. This latter convention introduces the unfortunate notational ambiguity between matrices of the form LaTeX

and the binomial coefficient

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 17:05

Een tweede voorbeeld:
LaTeX met LaTeX Bereken de oplossingsverzameling, ik durf te wedden als je dit in maple stopt dat die met een uitkomst komt:
LaTeX
En inderdaad logisch gezien lijkt dit ook te kloppen, maar wat men vergeet is dat a ook wel eens gelijk kan zijn aan 1, waardoor de oplossingsverameling LaTeX wordt, toegegeven, dat is zeer eigen aan de informatica, maar hierdoor ontstaan er dus fouten, en die moeten eruit, en ik ben nog geen enkel CAS tegengekomen die ze eruit filtert.

Veranderd door Vladimir Lenin, 23 april 2009 - 17:10

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 17:13

Nou ik weet niet meer waar ik het vandaan heb gehaald, maar ik, dacht dat de rechte haken notatie ingevoerd werd in de vroege dagen van de computer algebra systemen, omdat het moeilijk bleek computers het verschil te leren tussen haakjes (voor prioriteit, functies,...) en matrices.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2009 - 17:16

Maxima geeft bij dit (met linsolve) "Dependent equations eliminated: (3)". Het is m.a.w. aan de gebruiker om zelf even op te letten dan. En komt dan tot de eerste oplossing die jij geeft.

EDIT: ik had ooit over jouw opmerking een conversatie met een van de ontwikkelaars van maxima

AFAIK there is some work in progress to return conditional expressions in such cases, but I don't think it is mature yet.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 17:20

precies, maar er wordt dus niet weergegeven wat de condities zijn, en wat het alternatief (of alternatieven) zijn. En versimpelingen zijn niet altijd geoorloofd. Bovendien komt daar nog bij dat de meeste CAS stoppen bij complexe getallen terwijl er bijvoorbeeld ook hamiltoniaanse bestaan.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 23 april 2009 - 18:18

Even op het internet wat geinige fouten van Maple opgespoord.
De volgende berekeningen geven wonderlijke resultaten:
10e10 + 1 - 10e10;
x:=0: x/x-0/x;
(-8.0)^(1/3);
sum( (-exp(1))^n, n=1..infinity); (zowat elke versie geeft een ander antwoord).

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2009 - 07:20

De volgende berekeningen geven wonderlijke resultaten:

Ik heb geen Maple, maar ik ben wel benieuwd naar wat Maple er dan van maakt.

Maxima geeft (als je de syntax correct maakt voor maxima):

10e10 + 1 - 10e10;

1

divide by zero.

(-8.0)^(1/3);

-2

sum( (-exp(1))^n, n=1..infinity);

Sum is divergent.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2009 - 07:29

Ik ben zeer benieuwd naar de oplossingen van maple voor de laatste twee. Heeft iemand maple?

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2009 - 08:49

Dit is de output

1) 0
2) Error, numeric exception: division by zero
3) 1.000000000+1.732050807*I
4) sum((-exp(1))^n, n = 1 .. infinity) (doet niets) zelfs geen infinity

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2009 - 09:01

Maple 12.02:

10e10 + 1 - 10e10;

0

division by zero

(-8.0)^(1/3);

1.000000000+1.732050807*I

sum( (-exp(1))^n, n=1..infinity);

LaTeX

En als ik daar evalf respectievelijk evalc op loslaat:
-.7310585786 en LaTeX

Tijd voor een ander wiskundeprogramma! ;)

Naah, ieder programma zal wel zo z'n beperkingen hebben. Meestal doet Maple wel wat ik wil, ik heb er vooralsnog te weinig last van om een ander programma aan te leren.

Veranderd door Rogier, 24 april 2009 - 09:01

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures