[Natuurkunde] Natuurkunde-exo gitaar en saxofoon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Natuurkunde] Natuurkunde-exo gitaar en saxofoon

Ik ben een scholier 5Vwo en sta heel slecht voor mijn natuurkunde. Des te meer reden ik heb om een goed cijfer te halen voor mijn Exo; 'Wat zijn de verschillen tussen boven- en ondertonen bij het spelen van dezelfde noot op een blaas- en snaarinstrument?'

Een aantal dingen snap ik niet, zoals;

Hoe werkt de Wet van Fourier?

Hoe werkt het programma waarmee ik deze boven- en ondertonen kan opmeten?

Is het te voorspellen of de verschillen erg groot zijn? En hoe?

Sommige dingen staan wazig uitgelegd op internet, maar ik kan niet doorvragen op een informatiesite. Als ik hierop antwoordt zou kunnen krijgen.. Echt geweldig.

Groetjes Myrthe

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Natuurkunde-exo gitaar en saxofoon

Hoi Myrthe,

Wat betreft Fouriertheorie: wat voor jou het belangrijkste is om te weten is dat je met de theorie van Fourier een signaal (bijvoorbeeld een geluid geproduceerd door het aanslaan van een gitaarsnaar) om kunt zetten in sinussen en cosinussen met verschillende amplitudes en frequenties. Dat is ook precies wat je programmatjes voor je zal doen, alleen zal deze de ingewikkelde wiskunde achterwege laten en jouw vertellen welke frequenties er in het signaal aanwezig zijn en in welke mate (de amplitudeverhouding).

Er is wel te voorspellen hoe groot de verschillen zijn. Je hebt hier namelijk te maken met een snaar- en een blaasinstrument. Probeer hier zelf eens over na te denken, hint: wat weet je over knopen en buiken, en wat voor staande golven kunnen treden bij bepaalde configuraties?

Ik hoop dat het iets helpt ;)

Reageer