Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 329

Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

je bent op 350 meter van je huis, zit op de fiets, het begint te stortregenen.

je wilt zo droog mogelijk thuiskomen, ZONDER te schuilen, want je moet binnen nu en zeg vijf minuten thuis zijn.

Kun je nu het beste maar zo snel mogelijk naar huis fietsen (waarbij dus behalve van boven af ook de exact verticaal neerkomende regen je extra van voren zal treffen), of kun je het beste kalmpjes naar huis toe fietsen omdat heel hard fietsen zoals gezegd je juist sneller zal doorweken met regendroppels ?
just curious

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.544

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

De regenval zal gegarandeerd fluctueren gedurende die 5 minuten. Je kunt het beste maximaal hard rijden gedurende de regenminima, en stilstaan gedurende de maxima. Zeker gedurende het interval dat het slechts begint te regenen is het belangrijk om maximaal hard te rijden.

Berichten: 7.068

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Ik bekijk het alsvolgt: Ik zet de regen stil en val daardoor omhoog en naar voren. Ik absorbeer elke regendruppel die ik tegenkom. De totale hoeveelheid water die ik verzamel is gelijk aan het volume dat ik gedurende mijn hele tocht beslagen heb. Het volume is het kleinst als ik zo snel mogelijk ga, dus trek ik de conclusie dat je zo hard mogelijk moet fietsen.

Berichten: 4.246

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Het maakt niets uit (volgens de wetenschapsquiz).

Hard fietsen blijf je droger volgens myhtbusters.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7.068

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Het maakt niets uit (volgens de wetenschapsquiz).
Had de wetenschapsquiz ook nog een argument? Niet dat het echt nodig is aangezien de statement niet waar kan zijn: vergelijk bijvoorbeeld de situatie van een stilstaande persoon met de situatie van iemand die een snelheid groter dan nul gaat. De persoon met snelheid zal op een gegeven moment bij de droge plek komen en vanaf dat moment geen water meer opnemen. De persoon die stilstaat zal eeuwig water blijven opnemen.

Berichten: 703

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Als het een beetje waait (en dat zal t meestal wel tijdens een stortbui) krijg je toch regen van voren, dus kan je maar net zo goed hard fietsen. Ben je eerder thuis, heb je langer om je af te drogen ;)

Berichten: 329

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Ik zou eigenlijk denken, Evilbro, dat je ergens een omslagpunt hebt, afhankelijk van de mate waarin het regent, en ook weer de snelheid waarmee je fietst.

Ik ben totaal niet wiskundig aangelegd, maar dit vraagstuk boeit me al sinds mijn twaalfde ofzo (dat is dan 33 jaar geleden). Een makkelijk vraagstuk is het niet, want ooit - misschien ook al weer 20 jaar geleden- kwam ik in de krant een artikel tegen dat men in Denemarken een prijsvraag had uitgeschreven voor academici om dit puzzeltje op te lossen/op formule te brengen
just curious

Berichten: 7.068

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Ik zou eigenlijk denken, Evilbro, dat je ergens een omslagpunt hebt, afhankelijk van de mate waarin het regent, en ook weer de snelheid waarmee je fietst.
Dat denk ik dus niet gezien het bovenstaande volume-argument. Heb je ook een reden om te denken dat er zo'n omslagpunt is?

Berichten: 4.246

Re: Het regent: zo snel mogelijk fietsen, of juist niet...

Had de wetenschapsquiz ook nog een argument? Niet dat het echt nodig is aangezien de statement niet waar kan zijn: vergelijk bijvoorbeeld de situatie van een stilstaande persoon met de situatie van iemand die een snelheid groter dan nul gaat. De persoon met snelheid zal op een gegeven moment bij de droge plek komen en vanaf dat moment geen water meer opnemen. De persoon die stilstaat zal eeuwig water blijven opnemen.
Sorry ik heb het fout ;)

1) zie vraag 6:

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5VGK8X

2)
ejv8i3p201.pdf
(101.21 KiB) 164 keer gedownload
3)

[attachment=3501:walk_or_...the_rain.pdf]
Bijlagen
walk_or_run_in_the_rain.pdf
(116.69 KiB) 243 keer gedownload
Quitters never win and winners never quit.

Reageer