memory

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

memory

Memory heeft met het geheugen te maken.. dat weet denk ik iedereen. maar hoe zit dat nou precies? met welk deel van de hersenen doe je memory??

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: memory

ikkuh! schreef:Memory heeft met het geheugen te maken..  dat weet denk ik iedereen.  maar hoe zit dat nou precies? met welk deel van de hersenen doe je memory??

:shock:
* hippocampale formatie, dorsomediale en anterieure kern van de thalamus, prefrontale cortex licht op bij het episodisch geheugen (bv. je weet waar je was toen je je vrouw ten huwelijk vroeg, wanneer Lady Diana stierf,..)

* prefrontale, premotorische en delen van de pariëtale cortex lichten op bij kortetermijnheugentaken (zeg na: 1545758-////456454-////12545)

* prospectief geheugen: verhoogde prefrontale en premotorische in vgl met KTG (voorspellen)

* semantisch geheugen is gedistribueerd.

(Noot: ruwe schets)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 2

Re: memory

was het niet gewoon een gebied op de cortex? :shock:

welke zou ik zo niet weten.. kan het wle voor je opzoeken..

is er nog een uiterste datum wanneer je het moet weten??

groetjes lily :wink:

Berichten: 106

Re: memory

Er bestaat een heel schema voor het proces van onthouden op zowel korte als lange termijn, ik zal hem een keer opzoeken en samenvatten voor je.

Wat ik eigenlijk niet weet; hoe komt het dat je geen of weinig herinneringen hebt aan je baby/peuter tijd? Met andere woorden: waarom onthou je als klein kind zijnde minder?
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: memory

Wat ik eigenlijk niet weet; hoe komt het dat je geen of weinig herinneringen hebt aan je baby/peuter tijd? Met andere woorden: waarom onthou je als klein kind zijnde minder?


Daar zijn verschillende hypothesen over:

1) De cortex temporaal (onthouden) en neocortex (associaties) interacteren onvoldoende

2) Het geheugenspoor consolideert onvoldoende

3) Als baby maak je weinig significante gebeurtenissen mee (wieg liggen, bedplassen zijn niet echt gebeurtenissen die je leven veranderen)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Re: memory

Miel schreef: Wat ik eigenlijk niet weet; hoe komt het dat je geen of weinig herinneringen hebt aan je baby/peuter tijd? Met andere woorden: waarom onthou je als klein kind zijnde minder?


Daar zijn verschillende hypothesen over:

1) De cortex temporaal (onthouden) en neocortex (associaties) interacteren onvoldoende

2) Het geheugenspoor consolideert onvoldoende

3) Als baby maak je weinig significante gebeurtenissen mee (wieg liggen, bedplassen zijn niet echt gebeurtenissen die je leven veranderen)


Ik dacht altijd dat het kwam doordat de hippocampus nog niet goed ontwikkeld is bij baby's. Lijkt me ook logischer dat het iets subcorticaals is, aangezien cortex en neocortex in de oertijd minder ontwikkeld waren en ook bij dieren minder ontwikkeld zijn, terwijl dat met het geheugen niet altijd zo hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: memory

Interessant onderwerp :shock:
3) Als baby maak je weinig significante gebeurtenissen mee (wieg liggen, bedplassen zijn niet echt gebeurtenissen die je leven veranderen)
Deze hypothese vind ik zwak. De wereld is overweldigend nieuw voor babies/peuters. Alles waar wij als vanzelfsprekend vanuit gaan is overdonderend voor ze.......neem alleen al die procuctie van taal waar ze mee om leren gaan.

Heb op een leuke docu van Noorderlicht eens gezien dat babies synestheten zijn...dat dit aspect van onze hersenen geleidelijk aan verdwijnt.

Wb geheugen en het jonge kind...we onthouden weinig concrete gebeurtenissen maar de hersenen ontwikkelen zeer veel. Ik denk bijv. aan het aftasten van je hersenen van ruimtelijk visuele/auditieve/sensitieve en alle het andere waar je latere denkvermogen op stoelt. Dat komt in een soort dieper-basaal geheugen te liggen.... Er zal met deze overweldigende groei nog geen ruimte/mogelijkheid zijn voor bewust geheugen.

Henriette

Reageer