[scheikunde] welk fruit(sap) heeft de hoogste spanning?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] welk fruit(sap) heeft de hoogste spanning?

Beste medemens,

ik ben nieuw op dit forum, maar ik ben wel al bekend bij andere fora ;) alleen op chemieforum.nl kreeg ik niet echt veel antwoord over mijn vraag, dus bij deze vraag ik het hier nog even:

Ik moet voor scheikunde een proefje doen, en daarvoor moet ik van een fruit (eventueel fruit-sap) de spanning meten, en dan vooral het type fruit dat de hoogste spanning heeft.

Nou is er een leuk pluspuntje, namelijk er mag valsgespeeld worden. Nou is het niet de bedoeling dat ik een 9v batterij in het fruitstuk verstop, want dat zou de leraar wel door hebben :P

Maar weten jullie welk fruitstuk ik zou moeten gebruiken (en welke trucjes op dit fruitstuk toepasbaar zijn), zelf dacht ik misschien een citroen ofzo, maarja ik weet het niet echt..

Ooh, en er moeten wel een beetje huis-tuin-en-kuiken spullen gebruikt worden, Cadmium elektroden mochten niet (lol).

Mvg,

Jurrrrr

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] welk fruit(sap) heeft de hoogste spanning?

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] welk fruit(sap) heeft de hoogste spanning?

Een citroen met een stukje zink en een stukje koper erin is een heel bekende manier om een simpele batterij te maken. Het internet staat er vol mee. Google met citroenbatterij of op z'n Engels met "lemon battery". Wellicht vindt je dan dat andere metalen een betere spanning geven.

Vals spelen zou je dan kunnen doen door met een injectienaald wat extra zuur in de citroen te injecteren om de pH te verlagen en de spanning op te voeren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] welk fruit(sap) heeft de hoogste spanning?

Als het alleen om spanning gaat is de beste manier om "vals te spelen" om meerdere electrodes in serie te plaatsen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] welk fruit(sap) heeft de hoogste spanning?

Je zou ook een augurk kunnen gebruiken, een ingelegde komkommer is nog steeds een komkommer en dus een fruitsoort.

Verder zou ik je aan willen raden om een multi-meter te gebruiken zodat je thuis een beetje kan oefenen en precies kan testen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer