[fysica] luchtsamenstelling op de mount everest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[fysica] luchtsamenstelling op de mount everest

Een vraag uit een oud tentamen die ik graag op zou willen lossen:

Lucht op zeeniveau bestaat voor 80% uit stikstof en 20% uit zuurstof, maar op de top van Mount Everest is de compositie van lucht anders. Geef een uitdrukking voor de fractie (f_o) zuurstof in lucht als functie van de hoogte z boven zee, aannemende dat de temperatuur T constant is, en dat lucht zich als een ideaal gas gedraagt. Noem de gravitatieversnelling g en de massa van een molecuul stikstof en zuurstof respectievelijk m_N en m_o.

Hier mijn opzetje:

Ik weet dat de kans voor de molecuul om zich op hoogte z te bevinden is:
\(P(z)\)
~
\(exp^{{mgz}/{k_b T}}\)
maar wat weet ik dan over de fractie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] luchtsamenstelling op de mount everest

Dag SarahLinde, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer