Wandtemperatuur van een leiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Wandtemperatuur van een leiding

Hoi,

hoe bereken ik de wandtemperatuur van een leiding waarin water stroomt van 90°c, met een diameter van 12,7 cm. De omgevingstemperatuur is 20°c. De leiding is van staal en heeft een wanddikte van 3 mm.

Ik zou graag kunnen berekenen wat de wandtemperatuur is. (Bestaat er kans op brandwonden indien iemand de leiding aanraakt ?)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Wandtemperatuur van een leiding

De wandtemperatuur van een ongeisoleerde stalen leiding in stilstaande lucht zal dicht bij de temperatuur van het water in de leiding liggen dus je zult inderdaad je vingers branden.

Als je er persé aan wilt rekenen lees dan eerst dit topic.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Wandtemperatuur van een leiding

Beste Fred F.,

ik heb het topic waar je naar verwijst doorgenomen. Het was zeer verhelderend. De temperatuur aan de buitenkant is afhankelijk van de oppervlakte. Nu heb ik intuïtief een probleem : als je een buis vergelijkt met een lengte van 1 meter met een buis van 100 meter, met dezelfde diameter en waarin telkens een stof zit op bv 150°c dan zouden de twee buizen een verschillende wandtemperatuur hebben. Dit kan volgens mij niet. Wellicht maak ik ergens een redeneringsfout. Kan jij me hier mee helpen ?

Berichten: 2.746

Re: Wandtemperatuur van een leiding

Als je warmtestroming in axiale richting verwaarloost, zal de temperatuur aan het opp van een buis met identieke doosneden gelijk zijn bij een lengte van 1 of 100 meter. De afgevoerde WARMTE echter, zal met een factor 100 toenemen.

Berichten: 2.746

Re: Wandtemperatuur van een leiding

De convectiecoefficient hangt wel eventueel wat af van de lengte, omdat de luchtstroom rond de cillinder beinvloed wordt door de uiteinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Wandtemperatuur van een leiding

ik heb het topic waar je naar verwijst doorgenomen. Het was zeer verhelderend. De temperatuur aan de buitenkant is afhankelijk van de oppervlakte.
Nee, de buitenwandtemperatuur is niet afhankelijk van het oppervlak A. Zoals Stoker al zei: de warmteverliezen Qc en Qs zijn wel afhankelijk van A en deze beiden samen zijn de warmteflux door de pijpwand met oppervlak A. Zodoende valt die A eruit als je de buitenwandtemperatuur gaat bepalen.

De buitenwand temperatuur is wel afhankelijk van de karakteristieke afmeting van de pijp, welke bij een horizontale pijp gelijk is aan zijn diameter, omdat die van invloed is op Qc. En de emissiecoefficient van de buitenwand speelt een rol omdat die van invloed is op Qs.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer