[fysica] fase

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 288

[fysica] fase

Dag allemaal, we hebben van onze leerkracht een aantal juist of niet juist vraagjes gekregen die we voor het examen moesten kennen. Helaas is hij nu langdurig ziek en hebben we een vervanger die hier niet meer wil over uitwijden. Zou iemand kunnen zeggen of ik juist ben of niet? Ik weet dat het veel is, dus je mag er ook gewoon zaken uitkieze die je op het eerste zicht ziet.

Zijn volgende beweringen ivm trillingen juist of fout?

- Bij een harmonische oscillator is de snelheid halverwege tussen een uiterste stand en de evenwichtsstand half zo groot als in de evenwichtsstand. => Fout

- Bij een harmonische oscillator is de gemiddelde snelheid 4r/T² met r=amplitude=> Geen idee, hoe te berekenen?

- De frequentie van een slinger die zich in een vallende lift bevindt, is steeds 0. => Juist

- Snelheid is maximaal als F grootst is => Fout (Tegenfase)

- Het faseverschil tussen 2 harmonisch trillende punten die samen door de evenwichtsstand gaan, kan 3pi/2 bedragen

=> Fout

- De versnelling is pi/2 rad achter op de elongatie(=uitwijking) => Fout

- Het fase verschil tussen 2 trillingen die samen door de evenwichtsstand gaan, kan pi bedragen. => Juist

- De snelheid ijlt pi/2 rad voor op de versnelling => Fout

- De uitwijking ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist

- De versnelling ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist

- Het faseverschil tussen trillingen die samen door de evenwichsstand gaan, kan -8pi bedragen. => Juist

- De verandering van de versnelling is pi/4 radialen voor op de snelheid => Fout

- Om de maximale snelheid van een harmonisch trillend voorwerp met factor 3 te verkleine, moet frequentie 3 keer groter worden. => Fout

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] fase

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] fase

- Bij een harmonische oscillator is de gemiddelde snelheid 4r/T² met r=amplitude=> Geen idee, hoe te berekenen?
gemiddelde snelheid = afstand/tijd ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [fysica] fase

Wel ik weet dat gemiddelde snelheid afstand/tijd is, maar ik heb juist moeite met het berekenen van de afstand. Ik zie wel dat ik een foutje gemaakt heb. Het moet uiteraard 4r/T zijn.

Berichten: 771

Re: [fysica] fase

integralen al geleerd?

de afstand is de integraal van de snelheid...

(mss dat er simpelere oplossingen zijn dan integralen though)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] fase

Je moet kijken hoe de periode gedefinieerd is.

T is de tijd nodig voor 1 periode. Voor de snelheid te hebben moet je dus de afstand nemen die de oscillator aflegt in 1 periode en die delen door T.

Verloop slinger:

Begin van de periode:

0=>r (afstand = r)

r=>0 (afstand = 2r)

0=>-r (afstand = 3r)

-r=>0 (afstand is 4r) = Einde periode

Gemiddelde snelheid = 4r / T

Zo lijkt het mij wel te kloppen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] fase

(mss dat er simpelere oplossingen zijn dan integralen though)
Ja. :P In één trillingstijd T wordt een totale afstand 4r afgelegd. De gemiddelde snelheid is dus onvermijdelijk vgem = s/t = 4r/T

Dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.. ;) ...

EDIT: Xenion merkte het ook al op zie ik net.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [fysica] fase

bedankt, ik begrijp het. Inderdaad niet zo moeilijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] fase

- De uitwijking ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist
Of ik interpreteer "voorijlen" verkeerd, of dit is juist andersom
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [fysica] fase

Inderdaad, foutje van mij.

Ik heb de zaken die al zeker juist of fout zijn, eruit weggelaten.

- De frequentie van een slinger die zich in een vallende lift bevindt, is steeds 0. => Juist

- Snelheid is maximaal als F grootst is => Fout (Tegenfase)

- Het faseverschil tussen 2 harmonisch trillende punten die samen door de evenwichtsstand gaan, kan 3pi/2 bedragen

=> Fout

- De versnelling is pi/2 rad achter op de elongatie(=uitwijking) => Fout

- Het fase verschil tussen 2 trillingen die samen door de evenwichtsstand gaan, kan pi bedragen. => Juist

- De snelheid ijlt pi/2 rad voor op de versnelling => Fout

- De uitwijking ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist

- De versnelling ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist

- Het faseverschil tussen trillingen die samen door de evenwichsstand gaan, kan -8pi bedragen. => Juist

- De verandering van de versnelling is pi/4 radialen voor op de snelheid => Fout

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] fase

Ik heb de zaken die al zeker juist of fout zijn, eruit weggelaten.
Je krijgt denk ik meer reactie als je je redenering die tot je antwoord leidde erbij vermeldt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] fase

- Snelheid is maximaal als F grootst is => Fout (Tegenfase)
De snelheid is de afgeleide van de positie en wat de kracht betreft weten we dat deze gelijk is aan een constante * de uitwijking.

Als x verloopt volgens A*sin(wt + beginfase) weten we dat de snelheid zal verlopen volgens A²*w*cos(wt + beginfase)

=> Voor maxima van de snelheid te zoeken leiden we die nog eens af: dv/dt = -A³*w²*sin(wt + beginfase)

Het 0 zijn van die afgeleide hangt dus weer enkel af van de sinus en bij die voorwaarde zie je dan dat ook x 0 is.

Bijgevolg is de kracht ook gelijk aan 0.

=> v is maximaal als F = 0 (en v = 0 als F = maximaal)

Berichten: 288

Re: [fysica] fase

- De frequentie van een slinger die zich in een vallende lift bevindt, is steeds 0. => Juist

Geen steun meer, dus de slinger slingert niet (valt gewoon mee naar beneden)

- Het faseverschil tussen 2 harmonisch trillende punten die samen door de evenwichtsstand gaan, kan 3pi/2 bedragen

=> Fout, gwn uitgeprobeerd op GRM

- De versnelling is pi/2 rad achter op de elongatie(=uitwijking) => Fout

versnelling is pi rad achter

- Het fase verschil tussen 2 trillingen die samen door de evenwichtsstand gaan, kan pi bedragen. => Juist

sin(pi+x)=-sin(x) => Zelfde nulpunten

- De snelheid ijlt pi/2 rad voor op de versnelling => Fout, GRM

- De uitwijking ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist, GRM

- De versnelling ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist, GRM

- Het faseverschil tussen trillingen die samen door de evenwichsstand gaan, kan -8pi bedragen. => Juist

sin(x+k.2pi)=sin(x)

- De verandering van de versnelling is pi/4 radialen voor op de snelheid => Fout, gwn uitgeprobeerd op GRM

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] fase

6wewia schreef:- De frequentie van een slinger die zich in een vallende lift bevindt, is steeds 0. => Juist

Geen steun meer, dus de slinger slingert niet (valt gewoon mee naar beneden)
Beter is: door de vrije val waaran ook het ophangpunt onderhevig is valt de spankracht in het touw weg. Er is dus ook geen zijdelingse kracht meer om de slinger naar de evenwichtsstand te trekken.
- ..//.. => Fout, gwn uitgeprobeerd op GRM
Zo staan er meer tussen. Heb je op een examen ook al die formules op een rijtje om blindelings in je GRM te tikken, of BEGRIJP je ook de wisselwerkingen tussen uitwijkingen, krachten, versnellingen en snelheden op elk ogenblik?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [fysica] fase

Dat met die lift weet ik niet goed. Volgens mij zal de slinger tijdens het vallen naar boven blijven omdat het om een versnelde beweging gaat. Moest het een eenparige rechtlijnige beweging zijn zou hij wel kunnen slingeren.

- Het faseverschil tussen 2 harmonisch trillende punten die samen door de evenwichtsstand gaan, kan 3pi/2 bedragen

=> Fout, de nulpunten van een sinusfunctie zijn k*PI met k een geheel getal (3/2 is geen geheel getal)

- De versnelling is pi/2 rad achter op de elongatie(=uitwijking)

=> Fout, de versnelling is dezelfde functie maar met een minteken en opdat cos(x) gelijk is aan -cos(x) moet je bij de 2de functie een fase PI bijtellen, dus -cos(x+PI)

- Het fase verschil tussen 2 trillingen die samen door de evenwichtsstand gaan, kan pi bedragen.

=> Juist

sin(pi+x)=-sin(x) => Zelfde nulpunten (lijkt mij ook goed)

- Het faseverschil tussen trillingen die samen door de evenwichsstand gaan, kan -8pi bedragen.

=> Juist, de nulpunten van een sinusfunctie zijn k*PI met k een geheel getal (-8 is een geheel getal)

Je kan de tekening ook zonder GRM maken om tot een conclusie te komen

- De snelheid ijlt pi/2 rad voor op de versnelling => Fout, GRM

- De uitwijking ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist, GRM

- De versnelling ijlt pi/2 rad voor op de snelheid=> Juist, GRM

- De verandering van de versnelling is pi/4 radialen voor op de snelheid => Fout, gwn uitgeprobeerd op GRM

Reageer