[chemie]nikkel in staal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[chemie]nikkel in staal

hallo ik ben jorn

ik heb een vraagje over de volgende tekst.

In hooggelegeerd staal zijn de hoofdlegeringselementen van bijvoorbeeld roestvrijstaal: chroom (Cr) en nikkel (Ni). Chroom kan alleen gebruikt worden om staal roestvast te maken maar meestal wordt er een combinatie van chroom en nikkel gebruikt, omdat nikkel een aantal ongewenste effecten van chroom tegenwerkt (bijvoorbeeld 18% Cr en 8% Ni).

maar wat zijn die nadelen van chroom eigenlijk zodat je ze moet nuetraliseren met nikkel

ik dank u op voorhand want ik heb het echt nodig ik zit nu op immaculata 6chemie en dit stukt tekst staat ook in mijn gip dus probeer ik mijn eindwerk zoduidelijk mogelijk te maken.

nog een prettige dag verder

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: [chemie]nikkel in staal

even voor je ''gegoogled''

Waarom legeren?

Een legering is zinvol als ze betere eigenschappen heeft dan de twee afzonderlijke legeringselementen. Staal bijvoorbeeld bestaat uit ijzer en koolstof en is veel sterker dan zuiver ijzer. Om het staal beter bestand te maken tegen corrosie dus roest kan er chroom bijgelegeerd worden. Dat zou het weer veel te bros maken, dus wordt nikkel toegevoegd. Zo ontstaat roestvast staal. In zeewater of in zwembaden, zal chloor ook dit roestvast staal corroderen. Daarom wordt molybdeen bijgelegeerd. Omdat het koolstof nog een bron van corrosie vormt, wordt titanium bijgelegeerd om dit te binden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie]nikkel in staal

even voor je ''gegoogled''
@plop0-1: Als je dat nog eens doet is het altijd een goede gewoonte om je bron te vermelden, toch zeker als je letterlijk kopieert:
Copyright

Alle informatie op deze website is eigendom van Wetenschapsforum. Volgens de auteurswet is het niet toegestaan (delen van) een website te kopiëren zonder bronvermelding. Het is dan ook niet toegestaan passages van Wetenschapsforum over te nemen zonder bronvermelding. Voor het overnemen van stukken tekst groter dan 2 alinea's is toestemming nodig.

Ook dien je hier op het forum de bron te vermelden wanneer je iets post dat is gebaseerd op een publicatie elders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Legering#Waarom_legeren.3F
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer