Springen naar inhoud

Japan prijst "grenzen aan de groei" auteur meadows

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 26 april 2009 - 00:03

Japan heeft haar belangrijkste prijs voor de wetenschap ($500.000) toegekend aan Dennis Meadows vanwege zijn 30 jaar oude voorspelling dat snelle economische groei en populatiestijging zou leiden tot ineenstorting van de beschaving voor het eind van de 21ste eeuw.

http://www.google.co...VOZhkitlVGg4owQ

Meadows geeft onder andere het volgende commentaar:

Yet Meadows argued that the key lessons have not been learned, and that the search for solutions to the crisis remain based on "trust in the markets and the current faith in technological advances."

"Indeed, the most common policy for solving current economic problems is a desperate effort to get the growth of the physical economy back onto its historical, exponential track," he said. "I know this policy will not work."

Hij weet het. Ik weet het. We weten het al jaaaaaaaren! Weten onze politici het ook? Volgens mij niet. Lang leve de crisis en we gaan door met de stoelendans zolang het kan, nietwaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 26 april 2009 - 08:54

Die stoelendans heeft ons wel welvaart opgeleverd. Ik zou zeggen, zolang die ballon niet volledig uiteenspat, profiteer ervan. De korte-termijn-politici denken uiteraard, "na mij de zondvloed".

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 april 2009 - 10:46

Anyone who believes exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist
(Kenneth Boulding)

en
Geplaatste afbeelding
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 26 april 2009 - 17:07

Die stoelendans heeft ons wel welvaart opgeleverd. Ik zou zeggen, zolang die ballon niet volledig uiteenspat, profiteer ervan. De korte-termijn-politici denken uiteraard, "na mij de zondvloed".

Als we het allemaal eens zijn dat we deze pruim (de aarde) zo snel mogelijk en zo compleet mogelijk moeten uitzuigen (omdat de anderen het anders absoluut in onze plaatst zullen doen), waarom dan met al die blokken aan het been? Al dat gezeur over CO2, Kyoto, overbevissing, etc. Nu is de tijd om de uitputting van de aarde zo ver als nog mogelijk op te voeren, in voorbereiding op de onvermijdelijk strijd. Als je nu bij wijze van hypocrisie en schijnheiligheid het belastinggeld gaat verspillen aan allerlei nep-duurzaambeleid terwijl het allemaal aanwijsbaar kansloos is heb je straks te weinig vermogen om het eindspel te overleven. Kortom: eerlijke politiek hebben we nodig, en een drastisch uitbreiding van het defensiebudget (geen JSF, wel *veel* infanterie!)

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 26 april 2009 - 17:40

Ik hoor nogal eens het argument: Opwarming van de aarde? Daar vinden we wel een oplossing voor. De geleerden zullen we iets bedenken. Dat hebben ze altijd al gedaan.
Nu moet je bij 'altijd' denken aan de laatste ruim 100 jaar, een verschrikkelijk kleine tijdsperiode.
En in die kleine periode hebben we er een enorme puinhoop van gemaakt.
Maar... Zure regen, probleem is opgelost;
gat in de ozonlaag, op tijd ontdekt.
Nu denk ik, hoe lang hebben we het geluk nog aan onze zijde?
De westerse politici konden hardop lachen toen het communisme systeem bleek te falen.
Nu het kapitalistische systeem gefundeerd op het bankwezen ook blijkt te falen hoor je niemand.

Veranderd door PeterPan, 26 april 2009 - 17:41

• Gast

Geplaatst op 28 april 2009 - 08:43

Nu denk ik, hoe lang hebben we het geluk nog aan onze zijde?

Niet zo lang meer denk ik. Al dertig jaar ontwikkelen zich onrustbarende trends op vrijwel alle gebieden: ecologisch (Water- en biodiversiteit, erosie en verzilting, CO2 en milieuvervuiling), economisch (handelsonbalansen, 'leveraging', bijna 1 miljard mensen in totale armoede), technologisch (afvlakken technologische vooruitgang, desinteresse in techniek onder jongeren), enz. enz. enz. Onze politiek, de bestuurders en de bevolking als geheel doet alsof het allemaal geen rol speelt. Als je er over begint wordt je weggezet als pessimist, misantroop, zeurpiet en mopperkont. "Het leven is toch mooi?" Bullshit. Ik geloof dat alles naar de ***** zal gaan. Vandaar dat ik adviseer om nu fors te gaan investeren in een sterk leger en het klaarmaken voor epische strijd en oorlog.

Lester Brown heeft trouwens weer een boeiend stuk geschreven relevant voor dit topic, deze keer in de Scientific American. De moeite waard om eens door te lezen:

Could Food Shortages Bring Down Civilization?

* Food scarcity and the resulting higher food prices are pushing poor countries into chaos.
* Such ďfailed statesĒ can export disease, terrorism, illicit drugs, weapons and refugees.
* Water shortages, soil losses and rising temperatures from global warming are placing severe limits on food production.
*Without massive and rapid intervention to address these three environmental factors, the author argues, a series of government collapses could threaten the world order.
[...]
For many years I have studied global agricultural, population, environmental and economic trends and their interactions. The combined effects of those trends and the political tensions they generate point to the breakdown of governments and societies. Yet I, too, have resisted the idea that food shortages could bring down not only individual governments but also our global civilization.

I can no longer ignore that risk. Our continuing failure to deal with the environmental declines that are undermining the world food economyómost important, falling water tables, eroding soils and rising temperaturesóforces me to conclude that such a collapse is possible.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures