[natuurkunde] wet van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 149

[natuurkunde] wet van newton

Hallo,

eerste wet van newton houdt in:

Een voorwerp waar geen netto kracht op werkt staat stil of beweegt met constante snelheid in een rechte lijn.

stel dat een fiets die helemaal geen weerstand ondervindt,

1 hoef je dan alleen in het begin even te trappen en kom je vooruit zonder verder te hoeven te trappen?

2. of kom je gewoon totaal niet van je plek af?


als ik zo naar de wet van newton kijk dan klopt 1, want netto kracht is hoger dan 0 omdat je trapt [aandrijfkracht]

als ik zelf logisch nadenk klopt 2, want als je gaat fietsen zonder weerstand betekent hetzelfde dat je in de lucht aan het fietsen bent, kan je nóg zo hard trappen kom je toch niet vooruit. [gewijzigd] ik bedacht me plotseling, als je in de lucht zou fietsen zou je dus net als een raket kunnen bewegen, beiden kunnen dus vooruit gaan. ;)

alvast bedankt,

Henk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] wet van newton

Als er ook geen statische wrijving is tussen banden en wegdek, dan kom je inderdaad geen millimeter vooruit. Maar gezien de stelling
Een voorwerp waar geen netto kracht op werkt staat stil of beweegt met constante snelheid in een rechte lijn.
is het zo niet bedoeld. Want met alleen kracht op jezelf uitoefenen oefen je ook een nettokracht 0 op jezelf (en je fiets) uit. Een Baron von Münchhausen-effect.

Buiten dat is het inderdaad zo dat je jezelf alleen maar even op gang zou hoeven te trappen, en dat je dan verder zou kunnen freewheelen tot waar je wil.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: [natuurkunde] wet van newton

bedankt ;) begrijp het nu .

Ik krijg nu de volgende vraag:
Een astronaut loopt rond op de planeet poespas. Hij heeft van de aarde de volgende meetinstrumenten meegenomen:

1.een krachtmeter met een schaalverdeling in newton,

2.een veerunster dat is een krachtmeter met een schaal in gram

3. een balans

Hij vind een glazen muiltje, Hij hang het aan de twee krachtmeters en leest achtereenvolgens af: 0,85N en 86,6gram.

met de balans meet hij 62,6 gram

A:welke van deze drie meetresultaten is (zijn) juist en welke niet?
mijn antwoord

3 is goed, omdat het met een bekende massa een onbekende massa meet

de krachten op het voorwerp en op het tegengewicht zijn daar allebei evenveel kleiner.

2 is fout, omdat de veer minder of meer zal uitrekken ligt aan de g (of gelijk) gezien de uitkomst moet dit fout zijn

Mijn vraag is: Waarom is 1 juist? waarom kan je met 1 juist meten op een ander planeet?

Berichten: 481

Re: [natuurkunde] wet van newton

Stel het voorwerp wat hij vind heeft een massa van 2kg. Op aarde ( g=10m/s^2=10N/kg) zou de krachtmeter dan 20N aangeven. Op de maan, waar we even g=1.5m/s^2 (ongeveer) zou de krachtmeter dan 3N aangeven. Lijkt me vrij duidelijk..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Reageer