Elektrische monopolen? koud plasma?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

Elektrische monopolen? koud plasma?

Hallo, ik zit de laatste tijd met iets in mijn hoofd.

Ik vraag mij af of het mogelijk is om ionen in een oplossing te sorteren (positieve ionen in 1 potje en negatieve in een ander)

Neem bijvoorbeeld een NaCl oplossing die splitst in Na+ en Cl- ionen en stop die in een horizontale buisvormige container. Dan zou er aan de ene kant van de buis een sterk positief geladen voorwerp moeten komen en aan de andere kant een negatief. Bijgevolg zullen alle Na+ naar de negatieve kant getrokken worden en de Cl- naar de positieve kant. Als ze uit elkaar zijn, zouden de 2 helften van elkaar gescheiden moeten worden waardoor er in de ene helft veel positieve ionen zitten en de andere helft veel negatieve.

Dan zouden die ionenoplossingen kunnen worden geconcentreerd waardoor er 2 sterke elektrische monopolen kunnen ontsaan.

Is het misschien zelfs mogelijk om die oplossingen te manipuleren met magnetische en elektrische velden zoals ze dat met plasma doen?

Of zelfs alles van de oplosstof verwijderen en het pure koude plasma vasthouden in een magnetisch veld.

Het zou wel leuk zijn moest dat kunnen, ik dacht er aan toen ik merkte dat een magneetje laten leviteren veel te moeilijk was omdat er bij mijn weten geen magnetische monopolen waren. Dus dacht ik aan elektrische monopolen en een manier om ze te maken. (Ik heb nog een 3-tal andere manieren bedacht, maar die zijn een stuk lastiger)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektrische monopolen? koud plasma?

Ik vraag mij af of het mogelijk is om ionen in een oplossing te sorteren (positieve ionen in 1 potje en negatieve in een ander)
In feite gebeurt zoiets in een geladen condensator.

Reageer