Duik in het diepe

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Duik in het diepe

Ik zat te twijfelen of ik dit hier of in het Klassieke Natuurkunde zou plaatsen dus heb ik maar hier op gegokt. Mijn vraag is het te bereken, hoe diep je in het water komt? Is dat mogelijk om te bereken, wanneer je de massa(van de persoon), hoogte(van de duikplank) en inhoud(van het zwembad) weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Duik in het diepe

Ik zat te twijfelen of ik dit hier of in het Klassieke Natuurkunde zou plaatsen dus heb ik maar hier op gegokt. Mijn vraag is het te bereken, hoe diep je in het water komt? Is dat mogelijk om te bereken, wanneer je de massa(van de persoon), hoogte(van de duikplank) en inhoud(van het zwembad) weet?
Het lijkt mij dat je ook de frontale oppervlakte waarmee iets tegen het water aan komt moet weten. :shock:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Duik in het diepe

Vlak voordat je het water ingaat heb je een bepaalde kinetische energie. In het water gaan er drie krachten werken, een drijfkracht, zwaartekracht en wrijvingskracht. De resultante van deze drie krachten zullen er uiteindelijk voor zorgen dat de kinetische energie nul is. Dan heb je het diepste punt bereikt.

Dit is volgens mij best lastig uit te rekenen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Duik in het diepe

Bart schreef:Vlak voordat je het water ingaat heb je een bepaalde kinetische energie. In het water gaan er drie krachten werken, een drijfkracht, zwaartekracht en wrijvingskracht. De resultante van deze drie krachten zullen er uiteindelijk voor zorgen dat de kinetische energie nul is. Dan heb je het diepste punt bereikt.

Dit is volgens mij best lastig uit te rekenen.
oke dan laat maar. Was alleen maar voor de leukigheid om te weten.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Duik in het diepe

Dit is volgens mij best lastig uit te rekenen.
Correctie: "vrijwel onmogelijk" is een betere benadering :shock:

Voor wrijving in water heb je vloeistofdynamica nodig. Hiervoor bestaan (uiteraard) modellen. Al wanneer deze modellen wiskundig te representeren zijn (scheepsrompen) heb je enorme pc's nodig die er uren over doen om iets zinnigs uit te rekenen. Het in een model invoeren van een menselijk lichaam wil ik niemand aandoen...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 96

Re: Duik in het diepe

Bart schreef:Dit is volgens mij best lastig uit te rekenen.
Correctie: "vrijwel onmogelijk" is een betere benadering :shock:

Voor wrijving in water heb je vloeistofdynamica nodig. Hiervoor bestaan (uiteraard) modellen. Al wanneer deze modellen wiskundig te representeren zijn (scheepsrompen) heb je enorme pc's nodig die er uren over doen om iets zinnigs uit te rekenen. Het in een model invoeren van een menselijk lichaam wil ik niemand aandoen...


behalve dan misschien een computer :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Duik in het diepe

miels schreef:Correctie: "vrijwel onmogelijk" is een betere benadering :shock:

Voor wrijving in water heb je vloeistofdynamica nodig. Hiervoor bestaan (uiteraard) modellen. Al wanneer deze modellen wiskundig te representeren zijn (scheepsrompen) heb je enorme pc's nodig die er uren over doen om iets zinnigs uit te rekenen. Het in een model invoeren van een menselijk lichaam wil ik niemand aandoen...
Het menselijk lichaam is redelijk goed te benaderen (kijk alleen al naar animatiefilms bijvoorbeeld). Met bijvoorbeeld de eindige elementen methode (FEM) is dit vrij goed numeriek uit te rekenen. Ik ben zelf voor mijn afstudeerproject bezig met een FEM analyse van een netwerk van polymeren. Dat vergt 8 uur aan rekenkracht door een dual-processer computer (AMD 3 GHz)! Enkelen in mijn groep zijn met modelen bezig waarvoor de computer 3 weken moet rekenen!

Je moet niet verstelt staan met wat er tegenwoordig in modellen berekend kan worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Duik in het diepe

Je moet niet verstelt staan met wat er tegenwoordig in modellen berekend kan worden.


Misschien dat we richting de natuurkunde wel een goed waarheidsgetrouw beeld kunnen uitrekenen, maar bij het menselijk lichaam komen we al gauw richting een benadering die alleen maar ceteris paribus op te stellen is. Hét perfecte menselijke lichaam bestaat niet en de onderliggende verbanden in verschillen van persoon tot persoon zijn niet te doorgronden :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Duik in het diepe

Bart schreef:Vlak voordat je het water ingaat heb je een bepaalde kinetische energie. In het water gaan er drie krachten werken, een drijfkracht, zwaartekracht en wrijvingskracht. De resultante van deze drie krachten zullen er uiteindelijk voor zorgen dat de kinetische energie nul is. Dan heb je het diepste punt bereikt.

Dit is volgens mij best lastig uit te rekenen.
Vraag me traf of je in een natuurkundig model niet rekening moet houden met wervelingen en trillingen in het water, waardoor het sowieso allemaal heel relatief is?

Reageer