Gelijkstroommotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Gelijkstroommotor

Hoi, ik probeer dmv een gelijkstroommotortje genoeg elektriciteit op te wekken om een nuttig magnetisch veld te genereren. Hiervoor heb ik zelf een spoel gewonden, over het aantal windingen en de lengte hiervan kan ik niets zeggen.

Het probleem is alleen dat ik gemakkelijk 3 volt opwek met het motortje als hij niet aangesloten is. Zodra ik hem op de spoel aansluit, waarvan de weerstand 0.8 ohm is, wekt hij nog maar 0.1 volt op (ofzoiets).

Ik snap dat hij zwaarder gaat draaien als ik hem aansluit. Maar zelfs als ik hem net zo snel ronddraai blijft de opgewekte spanning veel kleiner. Oh ja, bij een batterij van 1.5 volt schiet de spijker er wel doorheen.

Nu mijn vraag:

Waarom verlies ik al die spanning bij het aansluiten van een gelijkstroommotor en wat kan ik er aan doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkstroommotor

De eigen weerstand van het motortje is te groot, dus komt er te weinig stroom uit.

Berichten: 5

Re: Gelijkstroommotor

De eigen weerstand van het motortje is te groot, dus komt er te weinig stroom uit.


Oke dankjewel voor je antwoord, maar nu vraag ik me nog af hoe ik dit op kan lossen.

Ik probeer namelijk een windkrachtmeter te maken. Zou ik met een dynamo en een gelijkrichter meer succes hebben?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkstroommotor

Wat bedoel je met een windkrachtmeter? Of bedoel je eigenlijk een windsnelheidsmeter? En wat heeft die spoel daar dan voor nut in?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Gelijkstroommotor

Dit onderwerp past beter in het forum Elektrotechniek en is daarom verplaatst.

Berichten: 5

Re: Gelijkstroommotor

Wat bedoel je met een windkrachtmeter? Of bedoel je eigenlijk een windsnelheidsmeter? En wat heeft die spoel daar dan voor nut in?
Nou, ik wil eigenlijk een windmolentje op een dynamo/gelijkstroommotor/ofzoiets aansluiten en dit combineren met een amperemeter. Die amperemeter probeer ik nu zelf te maken, alleen zal ik in plaats van amperes op de schaalverdeling dus het aantal Beaufort of de windsnelheid neerzetten.

Ik heb de spoel, het maken van de meter zal waarschijnlijk dus verder geen problemen opleveren. Het opwekken van de stroom wel. Ik wek nog maar een heel laag voltage op met de aangesloten gelijkstroommotor. Onaangesloten niet, hoe kan dit en wat kan ik er aan doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkstroommotor

Het zelf maken van een amperemeter zou ik je afraden. Zeker bij de kennis die je nu (niet) hebt.

Maar afgezien daarvan is het onhandig om amperes te gaan meten. Spanning meten ligt meer voor de hand.

De spanning die uit de motor komt is recht evenredig met het toerental van de motor, dus met de windsnelheid.

Gewoon een voltmeter aansluiten op de motor, en de schaal ijken in m/s of beaufort.

Berichten: 5

Re: Gelijkstroommotor

klazon schreef:Het zelf maken van een amperemeter zou ik je afraden. Zeker bij de kennis die je nu (niet) hebt.

Maar afgezien daarvan is het onhandig om amperes te gaan meten. Spanning meten ligt meer voor de hand.

De spanning die uit de motor komt is recht evenredig met het toerental van de motor, dus met de windsnelheid.

Gewoon een voltmeter aansluiten op de motor, en de schaal ijken in m/s of beaufort.
Oke bedankt voor je tip. Maar ik ben hier eigenlijk mee begonnen omdat het me zo leuk leek zelf zo'n meter te maken en het ook nog nuttig te gebruiken.

Ik ben geïnspireerd door deze ampéremeter:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...eremeter_hg.jpg

Met het aansluiten van een kant-en-klare voltmeter kan ik vast ook wel de windsnelheid meten, maar het is natuurlijk lang niet zo leuk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gelijkstroommotor

Okee, dan gaan we even terug naar het begin. Je schrijft dat de open spaninng uit die motor 3V is. Over de spoel van 0,8 ohm staat nog maar 0,1V. Dat betekent dat de rest van de spanning, dus 2,9V, over de inwendige weerstand van de motor staat. En daaruit volgt dat de eigen weerstand van de motor ongeveer 23 ohm is.

Wat je nu het beste kunt doen is een spoel maken die een grotere weerstand heeft dan de motor, laten we zeggen zo in de orde van 100 ohm. Dat betekent dat je een spoel moet wikkelen met veel meer windingen, en misschien ook dunner draad. Het gaat er om dat je bij relatief weinig stroom zoveel mogelijk ampere-windingen realiseert.

Berichten: 5

Re: Gelijkstroommotor

klazon schreef:Okee, dan gaan we even terug naar het begin. Je schrijft dat de open spaninng uit die motor 3V is. Over de spoel van 0,8 ohm staat nog maar 0,1V. Dat betekent dat de rest van de spanning, dus 2,9V, over de inwendige weerstand van de motor staat. En daaruit volgt dat de eigen weerstand van de motor ongeveer 23 ohm is.

Wat je nu het beste kunt doen is een spoel maken die een grotere weerstand heeft dan de motor, laten we zeggen zo in de orde van 100 ohm. Dat betekent dat je een spoel moet wikkelen met veel meer windingen, en misschien ook dunner draad. Het gaat er om dat je bij relatief weinig stroom zoveel mogelijk ampere-windingen realiseert.
Oke, dankjewel. Hier heb ik zeker iets aan, het is me allemaal een stuk duidelijker nu. Ik ga er morgen weer mee aan de slag.

Bedankt!

Berichten: 27

Re: Gelijkstroommotor

Je hoort eigenlijk de windingen dikte koper draad enz.

te weten anders valt er niet veel over te zeggen.

Reageer