Berekening constructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Berekening constructie

Hallo,

Ik moet voor school een garage ontwerpen voor een auto. De afmetingen van de garage zijn 3x6 meter. Ik ben via de vuistregel er al opgekomen dat de ligger een IPE 100 word, alleen moet ik nu de balk op sterkte, stijfheid en stabiliteit berekenen. Ik weet niet precies welke formules ik moet gebruiken en welke maatgevend zijn voor de bepaling van de balk.

Het gewicht van de IPE is 8,1N/m, de overspanning is 3 meter. de ligger is aan beide kanten ingeklemd.

voor de sneeuw en windbelasting mag ik 1,0kN/m2 aanhouden. De variabele balsting voor de auto is 5,0 kN/m2

zou iemand mij kunnen helpen?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekening constructie

Ik neem aan dat je voldoende formules/methode hebt gezien. Normaal krijg je geen opdracht die je zou moeten kunnen uitvoeren. Wat heb je gezien over staal berekeningen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Berekening constructie

ik ken de formules over het algemeen wel. Maar ik weet niet welke formule bij welke eigenschap hoort(zoals sterkte doorbuiging etc.) ik ken de formule W= 1/8 ql^2 en nog wel een paar maar de formules zijn voor mij onduidelijk, ik weet niet goed wanneer ik welke moet gebruiken en wat de formules inhouden.

aangezien ik de opdracht na de vakantie moet inleveren kan ik ook niet op school dingen aan de docent vragen, en klasgenoten wisten eigenlijk ook niet hoe alles precies zat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekening constructie

Je wilt dat de spanningen en de doorbuiging beperkt blijft. Er moet gelden dat E<R met E het effect van de belastingen en R de weerstand van het materiaal om te voldoen aan het eerste criterium. Je zal dus eerst van de balk de momentenlijn moeten opstellen en daaruit de maximale spanningen berekenen.

Moet dit volgens normen, of is het gewoon een middelbare school opdracht? (Eurocodes)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Berekening constructie

het is een hbo opdracht voor het vak constructie. Ik weet alleen dat er een aantal formules zijn om te berekenen welke maat balk je moet gebruiken. Ik vraag me dus af hoe kan ik dat berekenen?! dat is het enige wat ik wil weten. je hebt als het goed is een aantal formules waaruit een maatgevend antwoord komt waarmee je in het tabellenboek kan kijken welk soort balk je moet gebruiken (bijv. HE-A 100). dus zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Berichten: 4.502

Re: Berekening constructie

sjabba schreef:ik ken de formules over het algemeen wel. Maar ik weet niet welke formule bij welke eigenschap hoort(zoals sterkte doorbuiging etc.) ik ken de formule W= 1/8 ql^2 en nog wel een paar maar de formules zijn voor mij onduidelijk, ik weet niet goed wanneer ik welke moet gebruiken en wat de formules inhouden.

aangezien ik de opdracht na de vakantie moet inleveren kan ik ook niet op school dingen aan de docent vragen, en klasgenoten wisten eigenlijk ook niet hoe alles precies zat.


Zit er wat in om een beetje basiskennis van statica op te doen,dan zie je uitleg van formules en behoef je niet meer te raden;wel een beetje laat om nog achter die kennis te komen overigens! =D>

Reageer