Springen naar inhoud

Aerodynamica


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 23 januari 2004 - 09:00

HELP!

Ik ben samen met een klasgenoot bezig geweest met een profielwerktstuk over aerodynamica.
Hierbij hebben we test gedaan met verschillende profielen met verschillende vormen om uit te vinden wat de gunstigste vorm als het gaat om aerodynamica.

Nu hadden we een profiel met een bolle bovenkant en een platte onderkant. Deze hebben we ook ondersteboven getest.
Uit één van onze tests bleek dat het tweede profiel (plat boven, bol onder) erg gunstig was. Dit was totaal tegen onze verwachtingen in.

Nu is mijn vraag dus of iemand weet waarom een profiel met een platte bovenkant en een bolle onderkant (vanaf de zijkant gezien) bij ronddraaien op een draaischijf erg gunstig is (dus de minste energie nodig heeft)?????

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

woodstock

    woodstock


  • >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2004 - 09:55

Zou het kunnen zijn dat het vacuüm wat je aan de achterkant van de draaing "trekt" gedeeltelijk al is opgevuld door de bolle vorm?

m.a.w. Dat je minder zuigende kracht van de beweging ervaart.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

#3


  • Gast

Geplaatst op 25 januari 2004 - 15:49

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je de drag wilt testen van een soort vleugelprofiel (niet de lift).
Het is van belang of de luchtstroming turbulent of laminair is. Blijft een stroming laminair dan zal er een zog achter de vleugel ontstaan, dit is een gebied waar de druk lager is en een negatieve kracht geeft tov de bewegingsrichting. Dit zog ontstaat alleen door de bolle kant, want die heeft alleen een "vleugelprofiel". Wordt de lucht turbulent dan verdwijnt dit zog gebied en dus ook de negatieve kracht waardoor het profiel minder weerstand ondervindt.
Ik ken de meetopstelling niet maar waarschijnlijk zit de bevestiging van het profiel aan de onderkant. Mogelijk maakt deze bevestiging de lucht turbulent aan de bolle zijde waardoor de vleugel minder weerstand ondervindt. Het punt van turbulentie hangt verder alleen af van de snelheid en vorm van het profiel (als het profiel een te scherpe bolling heeft zal de laminaire luchtlaag het profiel "loslaten" en er ontstaat dan een turbulente stroming achter het profiel), maar die factoren zijn constant dus zou ik maar naar de bevestiging kijken.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures