Fotonen en gebeurtenissen

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Fotonen en gebeurtenissen

Voor een foton staat de tijd stil.

Is volgende uitspraak juist:Voor een foton gebeuren alle gebeurtenissen in het heelal op hetzelfde moment?

Indien ja dan gebeuren voor een foton mijn geboorte en sterven op hetzelfde moment.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Volgens mij moet je het meer zo zien dat een foton een moment is.

Dus ofwel je geboorte ofwel je dood
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Jajaja schreef:Volgens mij moet je het meer zo zien dat een foton een moment is.

Dus ofwel je geboorte ofwel je dood
Ik meen toch dat een foton een elementair deeltje is en zeker geen moment. Het kan zelfs informatie overdragen(t.v.,gsm...)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Ik meen toch dat een foton een elementair deeltje is en zeker geen moment. Het kan zelfs informatie overdragen(t.v.,gsm...)
jazeker. maar toch maar echt 1 'informatiepakketje' per foton. dat is het foton. 1 kleur op 1 moment.

de verschillen per foton in de stroom van fotonen maakt voor ons dat iets als tijd (=verandering) wordt ervaren. maar die verschillen tussen fotonen hebben de fotonen zelf natuurlijk niet door.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fotonen en gebeurtenissen

kotje schreef:Voor een foton staat de tijd stil.

Is volgende uitspraak juist:Voor een foton gebeuren alle gebeurtenissen in het heelal op hetzelfde moment?

Indien ja dan gebeuren voor een foton mijn geboorte en sterven op hetzelfde moment.
Ik meen dat we aan het afdwalen zijn en ge geen antwoord geeft op de vraag.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Fotonen en gebeurtenissen

ok terzake
Voor een foton staat de tijd stil.
Is volgende uitspraak juist:Voor een foton gebeuren alle gebeurtenissen in het heelal op hetzelfde moment?
nee. want er zijn nog meer gebeurtenissen waar het desbetreffende foton niets mee te maken heeft. het is vanuit welk kader je kijkt:

stel ik ben een foton: ja, ik zie dus slechts 1 gebeurtenis. 1 moment daarvan. dit is voor mij alles (daarom ja) en er is dus ook geen tijdsverloop.

stel ik ben een mens die een foton observeert/bestudeert: nee, want doordat er naast dit foton nog een stroom van fotonen blijkt te zijn blijkt dat er nog veel meer info is, en dat er wel tijdsverloop is.

maar het gedeelte waar een foton betrekking op heeft is dus wel 1 moment, maar ook maar 1 gebeurtenis.
Indien ja dan gebeuren voor een foton mijn geboorte en sterven op hetzelfde moment.
Zoals ik al zei, nee, het is OF je geboorte welke het foton betreft OF je dood, niet en en.

edit: ik hoop dat het zo wel duidelijk is.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Er is zijn twee dingen die we kunnen zeggen, onderstellend dat het foton inderdaad massaloos is.

1. De eigentijd van een foton is 0.

2. Het foton kan geen observaties maken, laat staan oordelen over leven of dood. Ik heb het hier uiteraard niet over bewustzijn, ik heb het erover dat we geen (theoretisch) waarnemersstelsel kunnen creëren dat met het foton meebeweegt.

Verder wil ik vragen de antwoorden wetenschappelijk correct te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Ik zou het zo kunnen formuleren de tijd bij de lichtsnelheid komt tot stilstand dus vanuit het gezichtspunt van een foton zijn alle momenten hetzelfde moment. Ik meen dat hier niets mis aan is wetenschappelijk gezien.

Ik meen dan dat men dan met een beetje verbeelding tot mijn besluit komt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fotonen en gebeurtenissen

dus vanuit het gezichtspunt van een foton zijn alle momenten hetzelfde moment. Ik meen dat hier niets mis aan is wetenschappelijk gezien.
Je bent het er, als ik je goed begrijp, mee eens dat er geen gezichtspunt van het foton bestaat. Nu, elke uitspraak over elementen van de lege verzameling is waar, maar dat is hier toch ietwat irrelevant. Je kan ook zeggen dat vanuit het gezichtspunt van een foton alle varkens het kwadraat van een banaan zijn.

Misschien toch op een ietwat serieuzere toon: men kan niet spreken over waarnemingen door een foton, en dat is hier op wsf al meermaals aan bod gekomen. Ik zie niet goed in wat de meerwaarde is van een nieuwe discussie hierover.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Als Brian Greene de woorden :"vanuit het gezichtspunt van het foton" gebruikt, meen ik dat we geen fout maken als we dit ook gebruiken.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fotonen en gebeurtenissen

;) Dan ben ik het oneens met Brian Greene (op wel meer vlakken trouwens, maar dat terzijde), en wel om de bovenstaande redenen. Tenminste, indien hij die uitspraak bedoelt zoals jij ze interpreteert: dat we een betekenis van waarnemer kunnen definieren voor een foton.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Ik citeer uit The Fabric of the cosmos blz 561 "... dat vanuit het gezichtspunt van een foton alle momenten hetzelfde moment zijn..." dit in verband met een stand van een schakelaar in de quantummechanica.

Dus als ik dit goed begrijp zal er meningsverschil zijn hierover daar voor de uitgave van het boek er verschillende natuurkundigen het manuscript hebben gelezen. Als ik het goed begrijp heb ik volgens Brian Greene gelijk.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Misschien is er een meningsverschil. Sowieso is het er een dat niets met fysica heeft te maken. Het verschil in visie heeft geen gevolgen op (theoretische) metingen. Dergelijke uitspraken worden dan ook beter niet gemaakt, en zal je in de fysische literatuur ook niet terugvinden. Misschien dat een metafysicus het interessant vindt.

edit: Ik onderstel in voorgaande dat de lezers van dit topic vertrouwd zijn met speciale relativiteit en weten dat dat de Lorentztransformaties singulier zijn indien je ze toepast op een waarnemingsstelsel dat aan de lichtsnelheid beweegt.

edit2: Overigens kan ik me inbeelden dat Greene die formulering gekozen heeft zonder dat ik daar kritiek op heb. Soms praat het makkelijk om iets te zeggen dat niet letterlijk is wat je bedoelt, maar dat je punt duidelijk maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Om te bewijzen dat de tijd stil staat voor het foton hebben we toch de Lozentztransformatie niet nodig. Namelijk zeer eenvoudig daar het licht met 300.000 km/sec reist in de ruimte(voor iedere waarnemer) heeft het geen componente in de t-dimensie voor iedere waarnemer en meen ik dat we de reeds genoemde besluiten kunnen trekken. Ik denk niet dat Brian Greene(en andere natuurkundigen) zijn reputatie zal besmeuren door metafysische argumenten te gebruiken. Trouwens in het genoemde boek zegt hij verschillende keren dat bepaalde zaken alleen wiskundig kunnen worden uitgelegd.

Ik voel dat ik met jou hierover het niet eens kan worden. Ik weet dat gij op de meeste gebieden van de fysica mijn meerdere zijt maar ik ben niet zomaar het type dat geen eigen mening heeft en zeker als ze steun vindt bij bepaalde mensen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fotonen en gebeurtenissen

Goed, blijkbaar kan ik je niet verder helpen. Naar de toekomst toe: hou er rekening mee dat niemand hier geïnteresseerd is in onze meningen, we trachten hier aan wetenschap te doen.

Reageer