[wiskunde] stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[wiskunde] stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden

Gisteren stuurde gebruiker friends me het volgende persoonlijke bericht:
friends schreef:Beste,

Kunt U dit oplossen,

omdat het dringend is durf ik het aan mijn vraag hier te stellen,

waarvoor dank

Als 3x – 13 = 5x + k = 7x + 11, dan is k = ?????
Omdat dit niet echt strookt met de doelstellingen van het forum, heb ik hem het volgende antwoord gegeven en beide berichten hier geplaatst:
Klintersaas schreef:Dag friends

Allereerst bied ik je mijn excuses aan, omdat ik niet in de mogelijkheid was vroeger een antwoord terug te sturen. Dat gezegd zijnde, is dit helaas niet de manier waarop dit forum werkt. Eén van de doelstellingen van dit forum is namelijk het verzamelen van informatie zodat die voor iedereen beschikbaar is, en privéhulp staat daar lijnrecht tegenover. Bovendien heb je, wanneer je je vraag in een openbaar forum stelt, veel meer kans dat je sneller geholpen wordt.

Daarom ben ik zo vrij geweest om deze twee berichten in het openbare huiswerkforum te zetten, zodat andere gebruikers mogelijk nog aanvullingen kunnen doen. Ik ben me ervan bewust dat PB's normaliter niet openbaar gemaakt worden (tenzij met toestemming van zowel zender als ontvanger). Ik denk (en hoop) echter niet dat je hier een probleem van maakt hebt, aangezien het alleen maar de kwaliteit van jouw hulp ten goede komt. Mocht je toch bezwaren hebben, dan kun je steeds contact opnemen met een moderator en hem of haar vragen de topic te verwijderen.

Nu kom ik terug op je oorspronkelijke vraag.

Er werd gegeven dat
\(3x - 13 = 5x + k = 7x + 11\)
. Je gezochte onbekende k staat enkel in het middelste gedeelte. Wanneer je dat weglaat, kun je uit de vergelijking
\(3x-13 = 7x+11\)
x oplossen en deze waarde vervolgens invullen in
\(5x+k\)
om k te bepalen.

Misschien zie je het beter als ik de opgave schrijf als een stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden:
\(\left\{\begin{array}{rcl}3x-13 & = & 5x+k \\7x+11 & = & 5x+k\end{array}\)
Met vriendelijke groeten

Klintersaas
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [wiskunde] stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden

Beste,

Dit moet toch wel te doen zijn?
\(\left\{\begin{array}{rcl}3x-13 & = & 5x+k \\7x+11 & = & 5x+k\end{array}\)
\(\left\ \begin{array}{ccc}3x-13 & = & 7x+11\\-4x & = & 24\\x & = & -6\end{array}\right\)
Dit invullen:
\(\left\ \begin{array}{ccc}3x-13 & = & 5x+k\\-18-13 & = & -30+k\\k & = & -1\end{array}\right\)
Los altijd de vergelijking op waar maar een onbekende in zit, die kun je (bijna) altijd oplossen.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden

Dag Sjoerdos. Wat je zegt klopt uiteraard, maar het is niet de bedoeling van dit forum om zomaar het antwoord hapklaar voor te schotelen aan de vraagsteller. Geef hem liever hulp, zodat hij zijn probleem zelf kan oplossen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden

Als ik zo'n vragen per pb krijg, antwoord ik niet op de vraag per pb, maar vraag ik een topic aan te maken.

Zo voorkom je dat je pb's openbaar moet maken en stelt de vragensteller z'n vraag direct op de juiste plaats.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden

Bedankt voor de tip, ik zal eraan denken mocht dit zich nogmaals voordoen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer