Km/h naar g-kracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Km/h naar g-kracht

Geachte wetenschapers,

Hoop dat ik in het goeie forum plaats.

Ik had een vraag.

Ik heb een ongeluk gehad voor bijna 12 jaar terug met een speedboot tegen een meerpaal en ben daarbij verlamd geraakt.

Het rare daarbij is dat aan de binnenkant het meeste kapot was maar aan de buitenkant niets beschadigd was geen schrammetje helemaal niets.

De boot ging zo'n 70km/h en kwam ik dus ineens tot stilstand aangezien ik voorin zat en dus volop de paal raakte. Ik stond op dat moment trouwens. Ik was net opgestaan om te kijken wat er op ons af kwam en daarna ging het licht uit.

Mijn vraag is hoeveel g-kracht heeft mijn lichaam te verduren gekregen op dat moment aangezien dus alles kapot was aan de binnenkant en niet aan de buitenkant.

Met vriendelijke groet,

RMC

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Km/h naar g-kracht

Daarvoor heb je te weinig informatie. Of de tijd tot stilstand (die is niet nul, maar zal waarschijnlijk ergens in de orde van 100 ms liggen) of de stopafstand (inclusief eventuele kreukelzone van je boot). is nodig om de kracht te kunnen berekenen die jij ondervond.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Km/h naar g-kracht

G-krachten bestaan niet:

[nanocursus] de onzin van g-krachten

Naar de kracht waaraan je lichaam heeft blootgestaan tijdens de botsing valt slechts te gissen. Alles hangt af van de botsweg, dwz de afstand waarover je lichaam werd afgeremd van 70 km/h naar 0.

Zou je plat tegen een betonnen kademuur zijn gevlogen, dan veerde je lichaam (80 kg?) misschien 3 cm in (gokje)?.

Bewegingsenergie ½mv² = 0,5 x 80 x (70/3,6)² = 15000 J

remarbeid W dus ook 15000 J

W= F·s ==> F= W/s = 15000/0,03 = 500 000 N.

Zoiets mag met recht een doodsmak genoemd worden, en dat had je dus ook niet overleefd, no way. Kortom, de paal zal wel op een of andere wijze meegegeven hebben. Hoeveel? Geen idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Km/h naar g-kracht

Bedankt voor uw antwoorden in zo ver.

Op moment van het ongeluk woog ik misschien 65 kilo en was 1.96 lang.

Dat deze meerpaal heeft meegegeven dat geloof ik niet. Vrachtschepen leggen hier aan.

De speedboot die aan de voorkant compleet omhoog stond na de klap zo'n 75 a 80 graden

denk ik niet echt dat deze wat heeft meegegeven. Er zat een licht krasje op van de klap waarop wij werden aangeklacht door de wachter haha affijn...

Ik kon zo snel alleen dit plaatje krijgen van de meerpalen.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1542995.html

Misschien dat dit een beetje helpt

Alvast bedankt,

RMC

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Km/h naar g-kracht

Misschien dat dit een beetje helpt
helaas niet. Meer dan een wilde gok (zoals ik voorrekende) valt er toch nooit van te maken. Zelfs met een highspeed filmpje van de botsing kan er op zijn best een schatting gemaakt worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Km/h naar g-kracht

Ok dan dank ik u voor uw antwoorden. Dit zal dan ook niet opgelost worden maar ik was even benieuwd of dat kon. Wat licht in de duisternis zeg maar ;)

Bedankt ook voor de berekening zal er nog even induiken.

Met vriendelijke groet,

RMC01

Reageer