Springen naar inhoud

Zwaarwater

• Log in om te kunnen reageren

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 19:27

wat is zwaar water? mijn scheikunde leerkracht heeft gevraagd dit op te zoeken maar ik raak er niet direct uit, ( ben dan ook niet super goed in scheikune .. :shock: )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Anthrax

Anthrax

• >250 berichten
  • 486 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 19:35

Water gevormd door moleculen waarin de waterstofisotoop 1H is vervangen door het zwaardere waterstofisotoop deuterium, 2H of D. In tegenstelling tot in (licht) water, H2O, worden in zwaar water, D2O, neutronen niet of nauwelijks weggevangen. De soortelijke massa van zwaar water bedraagt 1108 kg.m-3.

heb ik ergens gevonden op google (1ste p als je op zwaar water zoekt)
maar weet je zeker dat het niet hard water is? (of zijn zwaar en hardwater synoniemen)

De kwaliteit van het water is tot op zekere hoogte belangrijk. Praktisch in heel Nederland is het water tegenwoordig zacht, ca 5-6 ºD, d.w.z. het bevat een bepaalde hoeveelheid kalk- en andere bestanddelen. De hardheid wordt uitgedrukt in Duitse hardheid-graden. De hardheid schaal van kraanwater is als volgt: 

0-3 ºD = zeer zacht / 3-9 ºD = zacht water / 9-14 ºD = matig hard water / 14-18 ºD = hard water / daarboven is het water zeer hard. 

Die hardheid wordt niet verlaagd door het water een poosje te laten staan. Door het water even te laten koken, niet langer dan 5-10 minuten, wordt het net een puntje lager. Wanneer het water langer dan 10 minuten kookt, damp het weer zoveel in, dat de hardheid juist toeneemt. 

Het nadeel van hard water is, dat het na opdrogen een heel dun laagje kalkachtige resten achter laat. Op de duur, wanneer geen maatregelen worden getroffen, zal dit laagje steeds verder aangroeien en de wateropname door de wortels gaan belemmeren. Het is nodig, om de pot door te spoelen, voordat het potmedium is opgedroogd.

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 19:47

dus deuterium is ook waterstof maar dan met een zwaardere massa? of heb ik het verkeer begrepen...

( ik bedoelde zwaarwater, zwaarwater en hard water zijn geen synoniemen)

Anthrax

Anthrax

• >250 berichten
  • 486 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 19:52

:shock: ik weet er eigenlijk niets van maar ik heb nog even gezocht en ik vond dat
Zwaar water is dideuteriumoxide (D2O of 2H2O). Het is chemisch gezien identiek aan water, echter de waterstofatomen zijn vervangen door deuteriumatomen. Een deuteriumatoom is een waterstofatoom dat in de kern behalve een proton ook een neutron bevat. Behalve zwaar water bestaat er ook halfzwaar water (HDO) dat slechts één deuterium atoom bevat.

In de natuur is op aarde ongeveer 1 op de 6000 watermoleculen zwaar water. Via destillatie of elektrolyse is dideuteriumoxide te isoleren. Dit kost echter bijzonder veel energie. In sommige kerncentrales wordt zwaar water gebruikt als moderator om snelle neutronen op te vangen die ontstaan bij de splitsing van uranium.

D2O of 2H2O
dus ik denk het wel maar neem mij het niet kwalijk als ik fout ben

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 20:02

ik zou afleiden uit het geen wat je gepost hebt dat waterstof gelijk is aan deuteriumoxide.

bedankt Anthrax voor de informatie
moest mijn lerares van scheikune hier nog iets aan toevoegen zal ik het hier nog wel poste :shock:

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2005 - 20:02

Normaal waterstof bestaat uit 1 proton en 1 elektron. Zwaar waterstof, ook wel Deuterium genaamd, heeft behalve dat ene proton ook nog een neutron in de kern. Er is ook nog een extra zware isotoop met twee neutronen, dus in totaal 3 deeltjes in de kern, dat heet Tritium.

Zwaar water is water met zware waterstofatomen, wordt meestal genoteerd als D2O. Er is ook een tussenvorm "halfzwaar water", dat is met één zwaar en één normaal waterstof atoom: HDO.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2005 - 20:12

Anthrax: vermeld ook je bronnen erbij!

bericht: http://www.wetenscha...pid=74046#74046
bron: http://www.nov-orchi...html/water.html

bericht: http://www.wetenscha...pid=74050#74050
bron: http://nl.wikipedia....iki/Zwaar_water
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juni 2005 - 20:46

ik zou afleiden uit het geen wat je gepost hebt dat waterstof gelijk is aan deuteriumoxide.  

bedankt Anthrax voor de informatie  
moest mijn lerares van scheikune hier nog iets aan toevoegen zal ik het hier nog wel poste  :shock:

Dat zou ik niet doen.

Waterstof is niet gelijk aan deuteriumoxide. Normaal water bestaat uit twee waterstof atomen en één zuurstof atoom. Samen vormt dat H2O. Deuterium is zwaar water. Dat wordt opgeschreven als D2O. D2O bestaat uit twee waterstof isotopen. Het waterstof isotoop wat in deuterium zit bestaat uit één proton en één neutron en één electron in plaats van één proton en één electron. Er is dus een neutron bij en daardoor is het zwaarder. D2O bestaat uit twee verzwaarde waterstof isotopen en één zuurstof atoom.

Waterstof is dus NIET gelijk aan deuteriumoxide, verre van dat zelfs.

Ik hoop dat het ietsje duidelijker is.

groetjes SQ
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 20:55

Nog een kleine correctie: deuterium is zwaar waterSTOF, dus geen zwaar water. Zwaar water heet gewoon zwaar water :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Iwerke

Iwerke

• >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 20:57

dankje voor jullie posts kdenk dat ik het nu wel door heb moest je hier nog iets aan toe te voegen hebben doe gerust natuurlijk :shock:

Anthrax

Anthrax

• >250 berichten
  • 486 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 21:42

ja ik vergeet het meestal om ze te vermelde
graag gedaan

DvdP

DvdP

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2005 - 18:56

Bestaat er ook zoiets als ditritiumoxide? Zwaarst water oid?

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2005 - 20:31

Ja dat heet tritium. Is twee neutronen en 1 proton. Erg prijzig.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

sanderp

sanderp

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2005 - 20:54

zwaar water zeker niet :shock:

het is namelijk zelfs zo dat de meeste onderzoeks laboratoria zwaar water "lenen" ipv het te kopen.

mvgr, Sander

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2005 - 21:46

Nee, water van tritium is niet hetzelfde als tritium.
Tritium is een isotoop van waterstof: het heeft het aantal protonen in de kern wat het tot waterstof maakt, maar dan met twee neutronen in de kern in plaats van geen (voor 'gewoon' waterstof).
Het aantal protonen in de kern bepaalt hoe we de stof noemen. Heeft het meer of minder neutronen dan standaard, noemen we het nog dezelfde stof, maar dan een isotoop.

--> waterstof is waterstof omdat het 1 proton in de kern heeft (en geen neutronen). Twee protonen noemen we helium, drie protonen noemen we lithium, etc.
Over het algemeen is een atoom stabiel als het uit even veel neutronen als protonen bestaat. In het geval van waterstof gaat dat niet op.. uitzondering.
Voorbeeld: helium met 1 proton en 1 neutron is stabiel en de vorm die we als 'normaal' beschouwen. Met meer of minder neutronen noemen we het nog steeds helium, maar dan een isotoop van helium.

Voor waterstof zijn de isotopen waar het nu over gaat: deutirium en tritium. Ook deze stoffen reageren met zuurstof tot water, maar dat noemen we dan net even anders.

Veel isotopen zijn trouwens niet stabiel en vallen uit elkaar tot andere stoffen (radioactief / verval).

Ik hoop dat het ongevraagde verhaal wat ik nu afsteek zin heeft / je het begrijpt :wink:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures