[Fysica] faseovergangen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 486

[Fysica] faseovergangen

kan iemand me vertellen hoe het juist zit bij fasetoestanden en hoe je juist berekent hoe verzadigd de damp enzo is of weet iemand een goede site want ik heb hier binnenkort examen over en ik begrijp het helemaal niet :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Fysica] faseovergangen

Anthrax, ik heb geen idee wat je precies wilt weten. Wat wil je weten over fase overgangen en verzadigde dampen. Wat er gebeurt bij fase overgangen, enthalpien, stoom, wanneer een damp verzadigd is?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Fysica] faseovergangen

ik zou graag willen weten hoe ik juist bv moet berekenen hoeveel warmte ik nodig heb om bv water van bv 10° naar waterdamp te krijgen die 120° zo een dingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Fysica] faseovergangen

Ik neem als voorbeeld jouw probleem.

water 10 graden -> waterdamp 120 graden.

Dit process kun je in drie stappen verdelen

1) water 10 graden -> water 100 graden

2) water 100 graden -> waterdamp 100 graden

3) waterdamp 100 graden -> waterdamp 120 graden.

In het eerste en derde geval gebruik je de vergelijking:

Q = c m (T2 - T1)

waar Q de benodigde warmte is (of indien negatief, de warmte die vrijkomt), c de soortelijke warmte van een specifieke stof. Deze zegt in feite hoeveel energie je nodig hebt om 1 Kg stof 1 graad te verhogen. Voor water is dit bijvoorbeeld 4.2 kJ / (kG K)

m is de massa en T2 - T1 is het temperatuursverschil.

Om van water naar waterdamp te komen (faseovergang) is veel energie nodig, maar de temperatuur stijgt niet. De energie die hiervoor nodig is, is gelijk aan de massa maal de faseovergangenergie (of hoe die constante ook mag heten).

Q = m cfase

Voor water <--> waterdamp op 100 graden was die constante volgens mij iets van 330 kJ / kg

Tel nu de warmte-energieen (Q) van alle drie de stappen bij elkaar op en je hebt de totale energie die je nodig hebt om van 10 graden water naar 120 graden waterdamp te komen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Fysica] faseovergangen

Bedankt!

en hoe zit het als de druk ook veranderd? want bij hogere of lagere druk ligt het kookpunt toch hogel of lager?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Fysica] faseovergangen

Anthrax schreef:Bedankt!

en hoe zit het als de druk ook veranderd? want bij hogere of lagere druk ligt het kookpunt toch hogel of lager?
Je hebt in ieder geval te maken met het feit dat de faseovergang bij een andere temperatuur plaatsvindt.

Dat zowel de soortelijke warmte als de faseovergangsenergie (op internet zag verdampingswarmte of latent heat of vaporization staan) gegeven worden met vermelding dat de druk 1 bar is, zou ik uit concluderen dat deze constanten zullen varieren met de druk. Maar hoe, dat heb ik noch op internet, noch in mijn boeken gevonden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Fysica] faseovergangen

lol en daar heb ik dan volgende week donderdag examen van :shock:

Toch heel erg bedankt

Reageer