Katoen verouderen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Katoen verouderen

Ik heb een vraag maar gok of deze hier op de juiste plaats staat:

Ik wil gewoon dun katoendraad (op een rolletje) dusdanig verouderen dat het vrijwel zonder kracht afbreekt.

Heeft iemand een idee of een richting hoe ik dat zou kunnen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Katoen verouderen

ceeswing schreef:Ik heb een vraag maar gok of deze hier op de juiste plaats staat:

Ik wil gewoon dun katoendraad (op een rolletje) dusdanig verouderen dat het vrijwel zonder kracht afbreekt.

Heeft iemand een idee of een richting hoe ik dat zou kunnen doen?
Meest voor de hand liggend lijkt mij een gecontroleerd rottingsproces.

Je zal het bolletje dan wel uit elkaar moeten halen om het draad gelijkmatig te laten rotten.

Het is dan natuurlijk wel de kunst om op tijd te stoppen met het rottingsproces.

Dit doen ze overigens ook met vlas waar ze de vezels voor linnen uit willen halen (roten).

Berichten: 13

Re: Katoen verouderen

Bedankt Gretir, maar dat gaat wel heel lang duren is er iets te bedenken dat sneller gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Katoen verouderen

is er iets te bedenken dat sneller gaat?
een UV-lamp

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Katoen verouderen

Bedankt Gretir, maar dat gaat wel heel lang duren is er iets te bedenken dat sneller gaat?
De enigste ervaring die ik heb is het roten van vlas (en brandnetels).

Katoen bestaat volgens mij uit pure cellulose.

Ik weet dat ze eind 19de eeuw, om kooldraad voor in gloeilampen te maken, katoenen watten oplosten in een oplossing van zinkchloride in water om er uiteindelijk cellulosedraad mee te maken. Maar dan lijkt me het laten roten veiliger en betrouwbaarder ;)

Je kan het roten versnellen door het te laten broeien door het vochtig buiten in de zon te leggen onder doorzichtig plastic.

Er van uit gaande dat het zonnig weer wordt zou het toch in één of meerdere dagen moeten lukken.

Ik weet niet waarom je katoendraad snel wilt laten breken maar breekt katoendraad overigens sowieso niet snel als het nat is?

Berichten: 13

Re: Katoen verouderen

Dank voor jullie antwoorden.

De reden voor mijn vraag: ik gebruik katoendraad in een optreden waarin ik het katoendraad in stukken breek.

Omdat het katoendraad vrij sterk is is het breken met de hand lastig en ziet er in een optreden niet zo fraai uit.

Het zo het makkelijkst zijn om het verouderingsproces op het rolletje uit te voeren.

Katoendraad breekt overigens juist minder snel als je het nat maakt is mijn ervaring.

Berichten: 2.746

Re: Katoen verouderen

Ik zou een paar proefjes doen, leg een lap stof een tijdje in: zuurstofwater, een zuur, een base, bleekwater, ...

Reageer