[wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

[wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Goeie dag ;)

Ik moet een powerpoint presentatie geven over Begrensde en onbegrensde groei zoals bv die van dieren enz.. . Maar ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen om het een beetje onderbouwend te maken :s want ik ik ben niet echt een wiskunde knobbel en ik moet het nog wel goed kunnen uitleggen . Kan er iemand mij misschien hierbij helpen? gwn om mij een beetje structuur te geven in mijn powerpoint en zeggen over welk ik het kan hebben :P

Bedankt bijvoorbaat,

Dimitri

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Verplaatst naar huiswerk.

Moet je het dan over (wiskundige) modellen hebben die een populatie beschrijven?

Beschouw bijvoorbeeld een bacteriecultuur die met een aantal x start en voortplant door elke tijdseenheid te verdubbelen. In een heel eenvoudig model waar je geen sterfte of andere beperkende factoren in rekening brengt, krijg je hier een onbegrensde groei - je kan hier een vergelijking voor opstellen.

In meer realistische modellen ga je ook effecten in rekening brengen die de groei beperken, de oplossingen kunnen dan schommelend zijn (periodieke oscillaties) of streven naar een zekere evenwichtspopulatie. Zoek bijvoorbeeld eens naar de logistische groei.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Mja ze laten u daar heel vrij in je mag alles over het onderwerp bespreken zolang je het maar kan uitleggen . dus je mag zo wiskunde gaan als je wilt. Maar ik wil wel wat wiskundig gaan maar ook niet overdrijven. en die die onbegrensde groei van die bacterieën is dat eigenlijk een lineaire vergelijking ? zo eigenlijk een gwn een schuine rechte lijn? of vergis ik mij hierin. mss heb je goeie sites die ik kan gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Laten we als tijdseenheid een uur nemen en het aantal bacteriën met N noteren, dan is N(t) het aantal bacteriën na t uren. Vertrekken we op tijdstip 0 van 1 bacterie, dan is N(0) = 1. We verdubbelen elke tijdseenheid, dus je krijgt: 1, 2, 4, 8, 16,... Teken dit maar eens, het zal geen rechte zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Toevallig heb ik daar een klein onderzoekje over gedaan: je moet info zoeken over het allee effect.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 44

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Toevallig heb ik daar een klein onderzoekje over gedaan: je moet info zoeken over het allee effect.
jah ziet er ook interessant uit ;) kan ik goed gebruiken voor de presentatie . ik denk dat nietveel mensen dat weten.

Momenteel ga ik in mijn presentatie hebben over Logistische groei , exponentiële groei , en dan allee effect . maar voor de rest weet ik het eigenlijk niet zo goed.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Als je wil kan ik een batterij aan papers geven (over allee).
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Momenteel ga ik in mijn presentatie hebben over Logistische groei , exponentiële groei , en dan allee effect . maar voor de rest weet ik het eigenlijk niet zo goed.
Daar kan je al veel over vertellen. Als volgorde is het wel logischer om te beginnen met de (eerder eenvoudige) exponentiële groei om dan je model te verfijnen en de logistische groei te behandelen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Als je wil kan ik een batterij aan papers geven (over allee).
jah bedankt ik heb u een mailtje gestuurd op de site met men mail ;) bedankt

Berichten: 44

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Daar kan je al veel over vertellen. Als volgorde is het wel logischer om te beginnen met de (eerder eenvoudige) exponentiële groei om dan je model te verfijnen en de logistische groei te behandelen.
Mja misschien wel ;) maar als er nog ideeetjes zijn mag je die altijd melden :P

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Ik weet niet hoe lang je presentatie moet duren, maar als je deze dingen wat wil uitwerken (de wiskunde erachter, voorbeelden uit de populatiedynamica) dan kan je al een tijdje vullen. Als je liever een beknopt overzicht van vele modellen geeft (zonder in detail te gaan), dan kan je er nog wat meer vergelijken.

Je doet nu best zelf wat opzoekwerk en als je dan dingen tegenkomt die je niet begrijpt, kan je hier nog steeds om hulp vragen. Je hebt nu zeker al een paar ideetjes opgedaan, probeer nu zelf van start te gaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 44

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

TD schreef:Ik weet niet hoe lang je presentatie moet duren, maar als je deze dingen wat wil uitwerken (de wiskunde erachter, voorbeelden uit de populatiedynamica) dan kan je al een tijdje vullen. Als je liever een beknopt overzicht van vele modellen geeft (zonder in detail te gaan), dan kan je er nog wat meer vergelijken.

Je doet nu best zelf wat opzoekwerk en als je dan dingen tegenkomt die je niet begrijpt, kan je hier nog steeds om hulp vragen. Je hebt nu zeker al een paar ideetjes opgedaan, probeer nu zelf van start te gaan.
jah een 15 min maar zu :P en ik ben al vollop bezig met opzoeken en voorbeelden da ik kan uitwerken aan het zoeken .

dus jah dat geen probleem zijn denk ik ik was gwn bang da ik niet wist hoe ik moest beginnen :rho: en als ik vast zit kan ik hier nogaltijd op terug vallen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] presentatie: begrensde en onbegrensde groei

Inderdaad. Je begint best met voor jezelf een (schematisch) overzicht te maken van je presentatie: de volgorde en een schatting van lengte (in tijd of aantal slides) per stukje, bijvoorbeeld:

- inleiding

- model 1

* wiskunde

* voorbeeld

- model 2

* wiskunde

* voorbeeld

- vergelijking

- conclusie
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer